Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Visste du att...

... kaffe görs av kaffebuskens bär som rostad och mals för att sedan tillredas till en dryck. Ofta pratar man om kaffebönor men egentligen är det bär som växer på kaffebusken.

Kaffebusken har sitt ursprung i Etiopien, Afrika och inte alls i Colombia som många tycks tro. Spridningen av kaffedrickandet fick extra fart i samband med koloniseringen under 1800-talet.

Myten om hur kaffets uppiggande egenskaper upptäcktes handlar om när en herde uppmärksammande getter som åt av kaffebuskens bär och blev extra energiska.

Hur mycket koffein färdigt kaffe innehåller är beroende av kaffesort och mängden pulver som används vid beredning. En vanlig kopp bryggkaffe uppskattas innehålla ca 12–13 milligram koffein per gram pulver.

Källa: Wikipedia

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

Kaffe en älskad dryck i större delen av världen och benämns både som det svarta guldet men även som det svarta giftet. Kaffets hälsofördelar har under lång tid diskuterats. Rostat kaffe är en avancerad mix av mer än 1000 bioaktiva komponenter, flera av dem med antiinflammatoriska, antioxidanta, anticancerogena och antifibrotiska effekter. De mest aktiva komponenterna inkluderar koffein, klorsyra, diterpener, cafestol och kahweol.

Baseras på över 200 studier
Forskningen bygger på en ”umbrella review”, en analysmetod där material sammanställs från tidigare forskning. Analysen är gjort på över 200 studier som gjorts på kaffedrickande och består främst av observationsstudier, samt 17 kliniska tester som gjorts runt om i världen.

 

Lägre risk att dö i förtid
Hos kaffedrickarna kunde det ses en tydlig trend – de hade lägre risk att dö av vissa sjukdomar jämfört med de som inte drack kaffe alls. Kaffeälskarna hade lägre risk att drabbas av olika cancerformer som prostatacancer, hud- och levercancer. Risken var också lägre att insjukna i olika hjärtsjukdomar, demens, diabetes, gallbesvär och gikt. De största hälsovinsterna sågs hos de som höll kaffedrickandet till tre, fyra koppar om dagen, med undantag för gravida.

Ju mer desto bättre?
Hälsoeffekterna ökade emellertid inte ju mer kaffe man drack. Det gick däremot inte att se några negativa eller skadliga effekter av att dricka mer än fyra koppar per dag men hälsofördelarna var inte heller lika tydliga när konsumtionen var högre. Bäst effekt kunde ses under en ”normalkonsumtion på tre till fyra koppar per dag.
Trots detta vill forskarna inte uppmana människor att börja dricka kaffe och menar att det inte går att dra några konkreta slutsatser om orsak och verkan för de effekter som påvisats eftersom studien till störst del bygger på observationsstudier.

Av Miriam Granat

Källor:
Tre koppar kaffe – mer nytta än skada (2017) SVT, Vetenskap, TT.
Three coffees a day linked to a range of health benefits (2017) The Guardian
Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes (2017) The BMJ


Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

... kaffe görs av kaffebuskens bär som rostad och mals för att sedan tillredas till en dryck. Ofta pratar man om kaffebönor men egentligen är det bär som växer på kaffebusken.

Kaffebusken har sitt ursprung i Etiopien, Afrika och inte alls i Colombia som många tycks tro. Spridningen av kaffedrickandet fick extra fart i samband med koloniseringen under 1800-talet.

Myten om hur kaffets uppiggande egenskaper upptäcktes handlar om när en herde uppmärksammande getter som åt av kaffebuskens bär och blev extra energiska.

Hur mycket koffein färdigt kaffe innehåller är beroende av kaffesort och mängden pulver som används vid beredning. En vanlig kopp bryggkaffe uppskattas innehålla ca 12–13 milligram koffein per gram pulver.

Källa: Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.