Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Visste du att...

... kaffe görs av kaffebuskens bär som rostad och mals för att sedan tillredas till en dryck. Ofta pratar man om kaffebönor men egentligen är det bär som växer på kaffebusken.

Kaffebusken har sitt ursprung i Etiopien, Afrika och inte alls i Colombia som många tycks tro. Spridningen av kaffedrickandet fick extra fart i samband med koloniseringen under 1800-talet.

Myten om hur kaffets uppiggande egenskaper upptäcktes handlar om när en herde uppmärksammande getter som åt av kaffebuskens bär och blev extra energiska.

Hur mycket koffein färdigt kaffe innehåller är beroende av kaffesort och mängden pulver som används vid beredning. En vanlig kopp bryggkaffe uppskattas innehålla ca 12–13 milligram koffein per gram pulver.

Källa: Wikipedia

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

Kaffe en älskad dryck i större delen av världen och benämns både som det svarta guldet men även som det svarta giftet. Kaffets hälsofördelar har under lång tid diskuterats. Rostat kaffe är en avancerad mix av mer än 1000 bioaktiva komponenter, flera av dem med antiinflammatoriska, antioxidanta, anticancerogena och antifibrotiska effekter. De mest aktiva komponenterna inkluderar koffein, klorsyra, diterpener, cafestol och kahweol.

Baseras på över 200 studier
Forskningen bygger på en ”umbrella review”, en analysmetod där material sammanställs från tidigare forskning. Analysen är gjort på över 200 studier som gjorts på kaffedrickande och består främst av observationsstudier, samt 17 kliniska tester som gjorts runt om i världen.

 

Lägre risk att dö i förtid
Hos kaffedrickarna kunde det ses en tydlig trend – de hade lägre risk att dö av vissa sjukdomar jämfört med de som inte drack kaffe alls. Kaffeälskarna hade lägre risk att drabbas av olika cancerformer som prostatacancer, hud- och levercancer. Risken var också lägre att insjukna i olika hjärtsjukdomar, demens, diabetes, gallbesvär och gikt. De största hälsovinsterna sågs hos de som höll kaffedrickandet till tre, fyra koppar om dagen, med undantag för gravida.

Ju mer desto bättre?
Hälsoeffekterna ökade emellertid inte ju mer kaffe man drack. Det gick däremot inte att se några negativa eller skadliga effekter av att dricka mer än fyra koppar per dag men hälsofördelarna var inte heller lika tydliga när konsumtionen var högre. Bäst effekt kunde ses under en ”normalkonsumtion på tre till fyra koppar per dag.
Trots detta vill forskarna inte uppmana människor att börja dricka kaffe och menar att det inte går att dra några konkreta slutsatser om orsak och verkan för de effekter som påvisats eftersom studien till störst del bygger på observationsstudier.

Av Miriam Granat

Källor:
Tre koppar kaffe – mer nytta än skada (2017) SVT, Vetenskap, TT.
Three coffees a day linked to a range of health benefits (2017) The Guardian
Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes (2017) The BMJ


Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Visste du att...

... kaffe görs av kaffebuskens bär som rostad och mals för att sedan tillredas till en dryck. Ofta pratar man om kaffebönor men egentligen är det bär som växer på kaffebusken.

Kaffebusken har sitt ursprung i Etiopien, Afrika och inte alls i Colombia som många tycks tro. Spridningen av kaffedrickandet fick extra fart i samband med koloniseringen under 1800-talet.

Myten om hur kaffets uppiggande egenskaper upptäcktes handlar om när en herde uppmärksammande getter som åt av kaffebuskens bär och blev extra energiska.

Hur mycket koffein färdigt kaffe innehåller är beroende av kaffesort och mängden pulver som används vid beredning. En vanlig kopp bryggkaffe uppskattas innehålla ca 12–13 milligram koffein per gram pulver.

Källa: Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.