Riktig mat & hälsa

Överdrifter om frukt och socker

Ibland blir jag så himla trött på att det ska gå så till ytterligheter med saker.
Man blandar ihop och rykten skapas som att det exempelvis skulle vara lika farligt att äta frukt som vanligt raffinerat socker. Men så är det naturligvis inte. Det är en väldigt stor skillnad att inta naturligt sött som av frukt eller äta raffinerat socker. För det första är ju frukt nyttigt. Det innehåller bra med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Raffinerat socker innehåller ingen som helst näring.
 Godis som ett exempel ger  mellan 5-10 gånger mer fettbildande kalorier än vad frukt gör. Man behöver ett visst antal kalorier per dag för att kunna fungera och må bra, och frukt är absolut inte det som orsakar ett kaloriöverskott. Det finns studier på att frukt inte innebär någon risk för övervikt. Studien som gjordes av ett forskarteam i USA visade att inte särskilt överraskande chips, godis och läsk var väldigt fettbildande, liksom rött kött. Däremot gjorde fisk och mejeriprodukter oss smalare. Och när man jämförde dem som åt mindre frukt och de som åt mer så vann fruktätarna i minst kroppsvikt. 

Däremot socker gör oss feta!
Socker bidra inte med någonting annat än kolhydrater och kalorier.
Man måste få i sig ett visst intag av näringsämnen för att kunna leva och det får man genom maten. Och när man sedan äter mycket socker på det så får man ett energiöverskott vilket med tiden ger en viktökning. Ett överskott på 100kcal per dag motsvarar 5 kilo kroppsfett. 100kcal är 25 gram rent socker dagligen vilket motsvarar en liten bit godis dagligen.

När vi får i oss mycket socker använder kroppen det som energi-bränsle istället för att använda fettet vi äter. Dessutom ökar Lipogena Enzymer som behövs för att göra om kolhydrater och proteiner till fett, och ju mer socker vi äter, desto mer omvandlas till  fett.

// Mia

Fakta:  Fredrik Paulun