Foto: Fanny Roethlisberger

Tacksamhet lika viktigt som träning

Hälsobloggaren Maya Nestorov ägnar sommaren åt att laga rawfood. I hängmattan gör hon affirmationer och lär sig allt om vältränade kvinnors hemligheter.

På bloggen Oslagbar hälsa hittar du nyttiga recept, peppande citat och härliga foton. Men vem är hon, kvinnan med passion för poledance och färgsprakande estetik? Kurera säger hej till hälsobloggaren Maya Nestorov!

 

Vad är det viktigaste som du vill förmedla med din blogg?
– Jag vill ge de absolut bästa verktygen till ett mer aktivt, naturligt och hälsosamt liv som är enkelt att leva. Hälsa är för mig ett holistiskt tänk där livet är fyllt av glädje, kärlek, träning, god nyttig mat samt god sömn.

Vad är sommarens utmaning för dig?
– Jag har inga direkta utmaningar i sommar, men däremot har jag ett par roliga mål som jag vill uppnå. Jag vill laga ännu mera rawfoodkost, uppdatera och uppgradera bloggen och träna crossfit och yoga oftare.

Ditt bästa mattips?
– Använd smakförhöjare som örter, färska kryddor, bär, frukter och oljor i alla rätter du lagar. Det gör de flesta rätter både godare och vackrare! Mina egna favoriter är för tillfället chiapudding och gröna, fruktiga smoothies. De är både mättande och enkla att göra.

Hur tränar du i sommar?
– Ett vinnande koncept för mig är alltid styrketräning varvat med yoga. I sommar kommer jag att aktivera mig varje dag på ett eller annat sätt. Givetvis en hel del utomhus. Om jag åker utomlands blir det att skaffa gym kort där jag befinner mig eller att spendera någon timme på ett utomhusgym. Min träning går nämligen inte att kompromissa med!

Vad är en riktigt life saver för dig?
– Nötter, rawfood-bars och kokta ägg. Skulle jag inte ha någon av de här läckerbitarna i väskan köper jag en smoothie någonstans på stan. Kokosolja och arganolja är alltid bra oljor att ha till hands. De fungerar utmärkt både att äta och att ha till håret och huden.

 

Årets lektyr i hängmattan?
– Det blir Lorna Janes ”More of the fit womans secrets”. En fantastisk bok med härliga citat, goda recept, träningstips och massvis med underbar livspepp för en aktiv livsstil!

En visdom som livet lärt dig?
– Att min lycka, glädje och framgång ligger i mina egna händer.  Man kommer otroligt långt genom att aktivt arbeta mot sina drömmars mål och tro att allt är möjligt. För att leva ett lyckligt liv är det lika viktigt att fokusera på tacksamhet, affirmationer och visualisering som att träna och äta rätt.
– Vi har bara ett liv och i det finns inga måsten, bara saker man bör göra. Gör därför det du brinner för och mår bra av!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.