antiinflammatorisk kost

Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

Kost 10 juni, 2014

Fakta

Antiinflammatoriskt – Ät mer:
Grönsaker – gärna fiberrika och grönbladiga
Bär
Frukt i måttlig mängd
Baljväxter
Mathavre
Kaffe – 3-4 koppar/dag
Vin – högst 1 glas/dag
Olivolja och rapsolja
Omega-3
Kokosfett
Nötter och frön
Kryddor som ingefära, kanel, gurkmeja och vitlök

Inflammatoriskt – hoppa över:
Rött kött
Mjölkprodukter
Transfetter
Majsolja, solrosolja
Socker
Vitt ris
Raffinerat spannmål som vitt mjöl, vitt bröd, nudlar, pasta
Margarin
Omega-6

Socker, margarin och rött kött orsakar låggradig inflammation i kroppen. Det kan leda till både hjärtsjukdom och depression. Men kaffe, grönsaker och lagom mycket vin skyddar dig.

Inflammation är en viktig del av kroppens immunförsvar. Men vårt högeffektiva försvar är inte orsakar   livsmedel som orr varje personerheller inteinte anpassat för dagens livsstil. Idag lever vi tre till fyra gånger så länge som våra förfäder och utsätts för helt andra typer av hälsofaror. Immunförsvaret som en gång räddade vårt liv har nu blivit ett potentiellt hot mot vår hälsa.

Fel livsstil ger inflammation
Felaktig kost, rökning och för lite motion gör vårt immunförsvar överaktiverat. Med tiden orsakar det låggradig kronisk inflammation i kroppen. Tillståndet ger inga tydliga symptom, men på sikt skadar det blodkärlen, ökar risken för diabetes och kan göra oss deprimerande. Det har också kopplats samman med cancer, hjärtsjukdomar, stroke och demens.
– Vid en inflammation ökar mängden cytokiner i kroppen, berättar överläkare Mats Humble. Det är immuncellernas signalsubstans. Cytokinerna påverkar hela kroppen men framförallt hjärnan. Det framkallar trötthet, sjukdomskänsla och kan göra oss deprimerade.

Mats_B _Humble

Överläkare Mats Humble.

Magen är centrum
Att en inflammationsframkallande kost kan leda till depression uppmärksammades nyligen i en stor studie från Harvard School of Public Health. Studien visade att livsmedel som margarin, socker och rött kött ökar inflammationsgraden i kroppen. Grönsaker, kaffe, olivolja och vin i måttlig mängd fungerar istället antiinflammatoriskt.
– Vi vet idag att tarmflorans kvalitet har stor betydelse för inflammationsgraden i kroppen, säger Mats Humble. Det kan förklara varför kosten spelar roll.

 
Facebook kurera

Vad är det som gör att vissa livsmedel är inflammatoriska?
– Det beror på matchningen mot vårt immunsystem och vår metabolism, säger Mats. För vissa är gluten väldigt inflammatoriskt och för andra spelar det inte så stor roll. Andra livsmedel, till exempel socker, verkar vara inflammatoriskt för alla. Vår kropp har svårt att hantera det, helt enkelt.

Lagom är bäst
En kost som innehåller för mycket energi överlag är också förknippad med ökad inflammation.Kan man äta för mycket nyttig mat?
– Ja. Dels vet man att övervikt i sig ökar inflammationsgraden i kroppen, säger Mats Humble. Men även om man inte är överviktig är överkonsumtion inte bra.  Den nyttiga, antiinflammatoriska maten inte stimulerar oss däremot inte att överäta som den onyttiga maten ofta gör.

Kostlistorna är riktlinjer
Det kan vara svårt att undvika all mat som är inflammatorisk, menar Mats Humble. Däremot kan man se listorna över inflammatoriska och antiinflammatoriska livsmedel som riktlinjer.
– Till exempel behövs både omega-3, som är antiinflammatoriskt, och omega-6, som är inflammatoriskt, till en viss nivå i hjärnan. Men det ska vara en bra balans mellan fettsyrorna. I Sverige är det allra vanligaste att man äter för lite omega-3 och för mycket omega-6. De flesta kan därför förbättra sin balans genom att antingen öka intaget av omega-3 eller minska intaget av omega-6, förklarar Mats.

Hejdå apelsiner?
I vissa andra studier har citrusfrukter pekats ut som olämpliga. Samtidigt är de fulla med nyttiga vitaminer och antioxidanter. Kan andra hälsoaspekter väga upp att ett livsmedel är inflammatoriskt?
– Är man allergisk mot citrusfrukter ska man naturligtvis inte äta dem, säger Mats Humble. För andra är det nog inga problem att äta dem i lagom mängd.
– Det går att hitta positiva och negativa effekter för de flesta födoämnen om man letar i olika studier. Man måste se till helheten och sedan anpassa kosten efter individens behov.

Viktigt med varierad kost
Även forskarna bakom Harvard-studien underströk att kosten ska ses som en helhet. Det finns normalt inget livsmedel som ensamt påverkar graden av inflammation i kroppen. Du blir alltså inte sjuk så fort du äter något som är inflammatoriskt. Men de flesta skulle må bra av att minska mängden inflammatoriska livsmedel och öka mängden antiinflammatoriska, förklarar Mats Humble.
– Det är stor risk att man blir ”troende” kring det här. Men det kan också bli väldigt fel om man äter alldeles för ensidigt. En varierad kost är viktigt för hälsan.

Av Maja Sönnerbo

Kategori: Kost | Etiketter: , ,

Läs mer  

Rotfyllning huvudorsak till cancer och hjärtsjukdom

Rotfyllningar främsta orsaken till cancer och hjärtsjukdom

Många får kroniska besvär på grund av bakterier från rotfyllningar. Besvär som sedan leder till inflammationer, sjukdom – och förtida död.
Rofyllningar är den viktigaste orsaken till både cancer och hjärtinfarkt och den i särklass största orsaken till ohälsa.
Det menar hjärtläkaren Thomas Levy som berättar att anledningen är att gifterna från bakterierna i rotfyllningarna bildar fria radikaler som ökar kroppens inflammationsnivå. Något som gör C-vitamin till ett absolut livsnödvändigt tillskott, menar han.

Läs mer

Ät ditt ogräs! Här är fem goda recept

Så kan du äta blad och ogräs! Här är några goda recepttips

Tycker du att ogräset tar över din trädgård och önskar att det inte fanns?
Okej, vi förstår dig. Men – nu när läget ändå är som det är gäller det att se det positiva med ogräs. Så vad är det då, undrar du? Jo, att det är gott!
Kolla bara här.

Läs mer

Ogräs i säsong – som du bör ta tillvara

Knoppar och ogräs i säsong – som du med fördel kan ta tillvara

Nu har knopparna börjat slå ut och ogräset dykt upp runt om i landet.
Passa på att ta vara på detta gröna guld!
Här får du veta lite mer om varför.

Läs mer

Illustration: Livsmedelsverket

Här är nya tallriksmodellen – anpassad efter livsstil

Den klassiska tallriksmodellen har under många år hjälpt till att pedagogiskt visa hur maten kan fördelas för att öka mängden grönsaker och ge en bra balans till måltiden.
Nu lanseras tallriksmodellen i ny tappning – som anpassas utifrån individuellt behov.
Så här kan det se ut.

Läs mer

Ny riskvärdering efter info om föroreningar i oljor och livsmedel

Ny riskvärdering efter info om föroreningar i oljor och livsmedel

Oönskade ämnen bildas när vissa vegetabiliska oljor hettas upp till höga temperaturer vid tillverkningen.
Efter att ha gjort en ny riskbedömning av dessa ämnen – och efter att studier bevisat att hälsorisker föreligger – menar nu EU:s livsmedelssäkerhetsmyndighet EFSA att åtgärder bör vidtas för att minska den mängd vi får oss.
I Sverige ska nu Livsmedelsverket undersöka hur det ligger till med halterna av dessa ämnen i livsmedel på hemmamarknaden.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Great Earth

Adobe Flash not available

Pharma Pro
Brunngård 52bones
Holistic
Express Magnesium Diasporal
Pharma nord
Elixir Pharma Buckthorn Havtorn
Bringwell IronVital
jabushe
CoolDown Acrilex
New Nordic Blueberry
Litomove Orkla Health
Baltex Hårkontroll
Echinaforce A Vogel
Alpha Plus