antiinflammatorisk kost

Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

Kost 10 juni, 2014

Fakta

Antiinflammatoriskt – Ät mer:
Grönsaker – gärna fiberrika och grönbladiga
Bär
Frukt i måttlig mängd
Baljväxter
Mathavre
Kaffe – 3-4 koppar/dag
Vin – högst 1 glas/dag
Olivolja och rapsolja
Omega-3
Kokosfett
Nötter och frön
Kryddor som ingefära, kanel, gurkmeja och vitlök

Inflammatoriskt – hoppa över:
Rött kött
Mjölkprodukter
Transfetter
Majsolja, solrosolja
Socker
Vitt ris
Raffinerat spannmål som vitt mjöl, vitt bröd, nudlar, pasta
Margarin
Omega-6

Socker, margarin och rött kött orsakar låggradig inflammation i kroppen. Det kan leda till både hjärtsjukdom och depression. Men kaffe, grönsaker och lagom mycket vin skyddar dig.

Inflammation är en viktig del av kroppens immunförsvar. Men vårt högeffektiva försvar är inte orsakar   livsmedel som orr varje personerheller inteinte anpassat för dagens livsstil. Idag lever vi tre till fyra gånger så länge som våra förfäder och utsätts för helt andra typer av hälsofaror. Immunförsvaret som en gång räddade vårt liv har nu blivit ett potentiellt hot mot vår hälsa.

Fel livsstil ger inflammation
Felaktig kost, rökning och för lite motion gör vårt immunförsvar överaktiverat. Med tiden orsakar det låggradig kronisk inflammation i kroppen. Tillståndet ger inga tydliga symptom, men på sikt skadar det blodkärlen, ökar risken för diabetes och kan göra oss deprimerande. Det har också kopplats samman med cancer, hjärtsjukdomar, stroke och demens.
– Vid en inflammation ökar mängden cytokiner i kroppen, berättar överläkare Mats Humble. Det är immuncellernas signalsubstans. Cytokinerna påverkar hela kroppen men framförallt hjärnan. Det framkallar trötthet, sjukdomskänsla och kan göra oss deprimerade.

Mats_B _Humble

Överläkare Mats Humble.

Magen är centrum
Att en inflammationsframkallande kost kan leda till depression uppmärksammades nyligen i en stor studie från Harvard School of Public Health. Studien visade att livsmedel som margarin, socker och rött kött ökar inflammationsgraden i kroppen. Grönsaker, kaffe, olivolja och vin i måttlig mängd fungerar istället antiinflammatoriskt.
– Vi vet idag att tarmflorans kvalitet har stor betydelse för inflammationsgraden i kroppen, säger Mats Humble. Det kan förklara varför kosten spelar roll.

 
Facebook kurera

Vad är det som gör att vissa livsmedel är inflammatoriska?
– Det beror på matchningen mot vårt immunsystem och vår metabolism, säger Mats. För vissa är gluten väldigt inflammatoriskt och för andra spelar det inte så stor roll. Andra livsmedel, till exempel socker, verkar vara inflammatoriskt för alla. Vår kropp har svårt att hantera det, helt enkelt.

Lagom är bäst
En kost som innehåller för mycket energi överlag är också förknippad med ökad inflammation.Kan man äta för mycket nyttig mat?
– Ja. Dels vet man att övervikt i sig ökar inflammationsgraden i kroppen, säger Mats Humble. Men även om man inte är överviktig är överkonsumtion inte bra.  Den nyttiga, antiinflammatoriska maten inte stimulerar oss däremot inte att överäta som den onyttiga maten ofta gör.

Kostlistorna är riktlinjer
Det kan vara svårt att undvika all mat som är inflammatorisk, menar Mats Humble. Däremot kan man se listorna över inflammatoriska och antiinflammatoriska livsmedel som riktlinjer.
– Till exempel behövs både omega-3, som är antiinflammatoriskt, och omega-6, som är inflammatoriskt, till en viss nivå i hjärnan. Men det ska vara en bra balans mellan fettsyrorna. I Sverige är det allra vanligaste att man äter för lite omega-3 och för mycket omega-6. De flesta kan därför förbättra sin balans genom att antingen öka intaget av omega-3 eller minska intaget av omega-6, förklarar Mats.

Hejdå apelsiner?
I vissa andra studier har citrusfrukter pekats ut som olämpliga. Samtidigt är de fulla med nyttiga vitaminer och antioxidanter. Kan andra hälsoaspekter väga upp att ett livsmedel är inflammatoriskt?
– Är man allergisk mot citrusfrukter ska man naturligtvis inte äta dem, säger Mats Humble. För andra är det nog inga problem att äta dem i lagom mängd.
– Det går att hitta positiva och negativa effekter för de flesta födoämnen om man letar i olika studier. Man måste se till helheten och sedan anpassa kosten efter individens behov.

Viktigt med varierad kost
Även forskarna bakom Harvard-studien underströk att kosten ska ses som en helhet. Det finns normalt inget livsmedel som ensamt påverkar graden av inflammation i kroppen. Du blir alltså inte sjuk så fort du äter något som är inflammatoriskt. Men de flesta skulle må bra av att minska mängden inflammatoriska livsmedel och öka mängden antiinflammatoriska, förklarar Mats Humble.
– Det är stor risk att man blir ”troende” kring det här. Men det kan också bli väldigt fel om man äter alldeles för ensidigt. En varierad kost är viktigt för hälsan.

Av Maja Sönnerbo

Kategori: Kost | Etiketter: , ,

Läs mer  

Miljödieten – så funkar den

Miljödieten – så här funkar den!

Rädda miljön och rädda din hälsa. Det är budskapet i den nya boken Miljödieten som är skriven av journalisten Daniel Öhman och kocken Maximillian Lundin. I den visar de att det som är bra för vår planet är tätt sammanlänkat med vad som är bra för din kropp.

Läs mer

Dags att detoxa bort sommarsynden? Så gör du

Dags att detoxa bort sommarens synder? Så här gör du

En korv här, en glass där. Ett glas vin. Lite bea…
Under sommaren är det inte ovanligt med fler utsvävningar, även hos de annars så hälsomedvetna – utsvävningar som samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar med såväl extrakilon som negativa hälsoeffekter som följd.
Här får du veta varför det förmodligen är hög tid för en detoxkur.

Läs mer

Ditt frukostval avslöjar din person

Ditt frukostval avslöjar din person

Våra frukostvanor berättar en hel del om vår personlighet och hur vi lever våra liv, menar vissa.
Stämmer eller inte? Kolla själv.

Läs mer

Miljödietens tallriksmodell.

Guide: Miljödietens fem steg

Boken ”Miljödieten” är skriven av kocken Maximillian Lundin och journalisten Daniel Öhman och beskriver ett sätt att äta som går ut på att rädda miljö och hälsa i en smäll.
Här är en guide till dietens fem steg.

Läs mer

Tolka 5 vanliga gravidcravings!

Gravid? Tolka fem vanliga cravings

Är du gravid och har fått plötsligt sug efter något du inte normalt brukar vara sugen på? Till exempel murbruk…
Det kan betyda ingenting – men det kan också vara kroppens sätt att berätta vad den behöver mer av.
Här är fem mycket vanliga gravidcravings – och vad de kan betyda.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Få Kureras nyhetsbrev

Inspireras med Kurera!

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Sjukdomar

Slipp förkylningen!

Här är 8 sätt att boosta försvaret mot influensa och förkylning.

Stress

Så stressar du mindre!

Här är 6 smarta knep som minskar stress.

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 

Adobe Flash not available

Baltex Hårkontroll
Litomove Orkla Health
Bringwell maxosol
Holistic Holisticdagen
Echinaforce A Vogel
Express Magnesium Diasporal
Alpha Plus
L-Argiplex Medica Nord
Hair & Bone Supply Elexir Pharma
CoolDown Acrilex
Pharma Pro
Pharma nord
Better You
New Nordic Blueberry
Great Earth astaxanthin