Dekorationskål.Dekorationskål.

Ät dig frisk med nya supermaten

Hälsa 16 januari, 2013

Finns det mat som kan släta ut hyn, motverka åldrande, förebygga cancer och ge dig mer energi?
Ja, det och lite till, påstås det.

Här är nio livsmedel som ingår i begreppet ”den nya supermaten”.

Kefir

Kefir.

1. Kefir
Kefir har mer protein och mindre socker än yoghurt men samma krämiga konsistens, probiotika och lite syrliga smak. Dess hälsosamma bakterier är dessutom en välkänd immunförsvars-främjare och påstås kunna skydda mot koloncancer, säger läkaren Tamara Freuman till Womens Health Magazine.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: Istället för yoghurt i salladsdressing eller smoothies, eller istället för gräddfil när du äter tacos. Till exempel.

Jicama

Jicama. Foto: Alex Pronove

2. Jicama
Jicama är en krispig och kalorisnål rotfrukt med något söt smak av äpple. Den är rik på fiber och järn samt kalcium och fosfor, vilket bygger starka tänder och skelett. Dessutom är den rik på folsyra, som behövs för att bilda röda blodkroppar och på vitamin A samt C, vilket påstås ge fin och slät hy.
Den kan vara svårhittad i Sverige men går att odla i växthus.
Använd: Skala och ha i sallad, salsa, till tacos eller som grönsakssnacks.

Avokados i hög

Avokado.

3. Avocado
Avokado har många hälsofrämjande effekter. Dels innehåller det gott om enkelmättade fetter som hjälper till att sänka det onda kolesterolet, minskar risken för hjärtsjukdom och gynnar hjärnans funktioner. Dels är det väldigt fiberrikt.
Avokado är också rikt på vitamin E, vitamin B6 samt karotenoider, en grupp organiska fettlösliga näringsämnen och färgämnen, vilka i sin sin tur är rika på vitamin A och påstås minska risken för cancer, hjärtsjukdom och synförsämring.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: I sallader, som mellanmål, i guacamole eller njut av den som den är.

 
Facebook kurera
Chiafrön

Chiafrön.

5. Chiafrön
En tesked av dessa nötsmakande frön har lika mycket fiber som en hel skål havregryn, vilket främjar matsmältningen. Chiafrön är rikt på kalcium, som bygger starka ben samt på hjärtvänligt omega-3. Dessa små frön är också en mycket god proteinkälla samt innhåller aminosyror som hjälper kroppen bygga muskler. Dessutom är chiafröna en bra källa till järn, som hjälper vår kropp att transportera syre till våra celler, och är något många kvinnor inte får tillräckligt av.
Hittas i hälsokostbutiker.
Använd: I bröd, på flingor, i sallad eller i grytan.

Groddar som växer i groddhus

Alfalfagroddar. Foto: Therese Argus

4. Groddar
Groddar innehåller mycket vitaminer och mineraler. Här hittar du inte bara vitamin A, B, C, D och E utan även järn, kalcium och kostfiber. Dessutom är groddar rika på en typ av enzymer som hjälper kroppen med matsmältningen samt att ta upp näringsämnen från maten på ett bra sätt.
Hittas i livsmedelsbutiken eller grodda själv hemma.
Använd: På mackor, i gröna smoothies, bröd, i grönsaksbiffar, pizza, bakpotatis, i grytor, på wokar, till tacos eller till nästan vad du än kan komma på.

Korn

Korn.

5. Korn
Den här söta, nötiga superspannmålet är rikt på niacin – vilket är bra bland annat för hår och hud – samt på cancerbekämpande lignaner. Korn anses också ha en positiv inverkan på kolesterolet och kan minska risken för hjärtsjukdom.
Hittas i livsmedelbutiken eller på kornfältet.
Använd: Istället för risk, pasta, potatis eller havregryn.

Vitlök

Vitlök.

6. Vitlök
Många gillar inte vad vitlök gör med deras andedräkt men det är en god nog anledning att avstå från denna superfood. Vitlök kan göra så mycket mer än att bara förhöja smaken, den har i årtionden använts både som mat och som medicin. Idag används vitlök till allt från wokar till att behandla högt blodtryck, hjärtsjukdom och vissa typer av cancer, skriver hälsosajten Greatist.com. Plus, studier visar att vitlöksextrakt kan användas för att behandla svampinfektioner för kvinnor och prostatarelaterade besvär för män. Hittas i livsmedelsbutiken.
Håll även utkik efter den mer hångelvänliga svarta vitlöken, som ännu inte är så vanlig i Sverige men som inte ger dålig andedräkt, smakar sött och som dessutom har positiv inverkan på kolesterolet.
Använd: I sallad, mat, som smaksättare eller tillbehör till kött eller kyckling eller bara rå på till exempel en smörgås.

Fiskar i havet simmar nära sjögräs

Sjögräs ser inte så gott ut men är nyttigt.

7. Kelp
Sjögräs är snålt på kolhydrater, fett och socker men däremot rikt på magnesium och zink, vilket är bra för bland annat hår, naglar och ben. Kelp innehåller dessutom selen, vilket skyddar våra celler. Och jod, som gynnar vår förbränning. Se bara till att vara försiktigt om du har högt blodtryck, eftersom kelp innehåller mycket koksalt.
Hittas i asiatiska specialbutiker samt vissa hälsokostbutiker.
Använd: Som pulverform i soppor eller grytor.

 

Kål växer på fält. Blå himmel och gård i bakgrunden.

Ett av kåls många utseenden.

8. Kål
Det spelar ingen roll vad du tidigare tänkt, kål är allt annat än tråkigt. Det är gott, billigt och extremt nyttigt. Studier visar att kål kan förebygga cancer, sänka kolesterol och bota magsår (då ska kålen gärna ätas rå). Kål är till exempel magens bästa vän eftersom den är full av fiber. Men kom ihåg att det finns mer än bara vitkål. Rödkål kryllar till exempel av anthocyaniner, en typ av antioxidanter som annars vanligtvis hittas i blå, lila och röda grödor. Studier visar att antioxidanter kan minska inflammationer, skydda mot cancer och stimulera hjärnans funktioner. Grönkål är en enormt bra källa tillf iber, kalcium och järn. Den är också fullspäckad med vitaminer. Bland annat K, A och C samt karotenoider, flavonoider och annat som visat sig minska risken för cancer.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: Bland annat i sallader (rå) eller wokar.

Marijuanablad på träbord.

Marijuanablad.

9. Hampa
Hampafrön må komma från samma källa som marijuana men dessa superfrön är magiska på ett helt annat sätt – nämligen genom sitt extremt bra näringsinnehåll. Hampafrön innehåller hela 25 procent protein, är proppfulla med essentiella fettsyror (omega-3 och omega-6), vitaminer och mineraler. Hampafrön är dessutom en superkälla till magnesium, zink och järn och erbjuder också en del kalium fosfor och kalcium, vilka alla är nödvändiga för att våra kroppar ska fungera och utvecklas normalt.
Hittas i hälsokostbutiker.
Använd: Oskalade hampafrön kan användas vid exempelvis bakning medan skalade hampafrön passar bättre till sallader, blandas i gröt eller som snacks. Hampaproteinpulver fungerar utmärkt som ett naturligt proteintillskott vid träning och diet. Passar även bra i smoothies, på gröten, yoghurten eller müslin.

Av Isabelle Hedander

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Hälsa, Kost | Etiketter: , , , , ,

Läs mer  

Här är maten som kan minska din ledvärk!

Här är maten som kan minska din ledvärk!

Det är inte bara hela grönläppade musslor som minskar ledvärk.
Sätt det här på menyn om du vill bli av med smärta i kroppen och leder.

Läs mer

Fem råd – så klarar du maten i rötmånadstider

Fem råd – så klarar du maten i rötmånadstider

Nu är det varmt och fuktigt i hela landet.
Det betyder rötmånad och då är det extra viktigt med kyla och bra hygien.
Här är kort om vad du ska tänka på.

Läs mer

Fyra recept på goda smoothies

Fyra recept på goda smoothies

Att dricka smoothies är både gott och nyttigt. Dessutom är det svalkande under heta sommardagar. Passar perfekt som frukost eller mellanmål. Eller varför inte göra en riktigt god smoothie till alla i familjen och avnjuta vid kvällsmyset?
Kom ihåg: Bra vanor startar inte av sig själva!

Läs mer

Foto: Holistic

Raw blueberry nice cream med färska blåbär

Här bjuds på ett svalkande och gott veganskt recept på så kallad ”nice cream”, vilket innebär raw glass med banan som bas.
För dig som vill äta veganskt och fritt från gluten och raffinerat socker – och dessutom en efterrätt fullspäckad med vitaminer och antioxidanter.

Läs mer

Vad du bör veta om C-vitamin

Vad alla borde veta om C-vitamin

Du känner en förkylning komma smygande så du sträcker dig efter burken med C-vitamin.
Men – kommer den att göra någon nytta?
Det, och en hel del annat, får du reda på här.
Men ett är i alla fall säkert: om fler förstod vikten av detta underskattade vitamin skulle vi ha en betydligt vitalare befolkning.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Baltex Hårkontroll
Cran Cure Elexir Pharma

Adobe Flash not available

Bringwell maxosol
New Nordic Blueberry
Pharma nord
CoolDown Acrilex
Holistic
Alpha Plus
Litomove Orkla Health
Express Magnesium Diasporal
Echinaforce A Vogel
Great Earth Biocell
Pharma Pro
L-Argiplex Medica Nord