Olika sorters pumpor

3 fantastiska sätt att ta tillvara pumpa

Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Pumpor har de senaste åren blivit en allt vanligare syn i livsmedelsbutiker, inte minst vid just denna tid då karvar sig en pumpalyktor för att fira Halloween.
Men – pumpa är inte jättebilligt och det är synd att inte ta tillvara det goda pumpaköttet.
Här är tre goda recepttips: Barnvänliga pumpabullar, god vegansk pumpatårta samt perfekt rostade pumpakärnor.

Barnvänliga pumpabollar med kikärtspanering


Pumpabullar i gjutjärnsstekpanna
Har du inte provat pumpabullar förut är det dags nu. Det är ett barnvänligt vegoalternativ – som kan varieras med olika tillbehör och såser – och är en både smakrik och spännande nyhet på middagsbordet.
Du kan välja mellan att använda traditionell pumpa eller butternut squash.
Receptet är fritt från mejeri och gluten.
Du hittar receptet här →

 

 

 

Perfekt rostade pumpakärnor

Perfekt rostade pumpakärnorHar du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott och näringsrikt snacks perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger.
Du hittar receptet här →

Nästan raw pumpatårta

Foto: Gott By MalinHär är ett underbart recept på vegansk pumpatårta, med smak av höstiga chaikryddor, kanel, vanilj, pekannötter – och pumpa så klart.
Den här tårtan kallas ”nästan raw” eftersom den innehåller både kokt pumpa och lönnsirap som inte är raw. Pumpan fungerar dock mycket bättre kokt, och lönnsirap är så himla gott i kombination med kryddor som kanel och ingefära.
Du hittar receptet här →

Mer pumpa-inspiration?
Okej då. 😉 Vad sägs om pumpasoppa i två varianter, söt pumpakräm i gröten eller ugnsrostad pumpa med sötpotatis? Gott och nyttigt. Du hittar recepten här.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.