3 fantastiska sätt att ta tillvara pumpa | Kurera.se
Olika sorters pumpor

3 fantastiska sätt att ta tillvara pumpa

Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Pumpor har de senaste åren blivit en allt vanligare syn i livsmedelsbutiker, inte minst vid just denna tid då karvar sig en pumpalyktor för att fira Halloween.
Men – pumpa är inte jättebilligt och det är synd att inte ta tillvara det goda pumpaköttet.
Här är tre goda recepttips: Barnvänliga pumpabullar, god vegansk pumpatårta samt perfekt rostade pumpakärnor.

Barnvänliga pumpabollar med kikärtspanering


Pumpabullar i gjutjärnsstekpanna
Har du inte provat pumpabullar förut är det dags nu. Det är ett barnvänligt vegoalternativ – som kan varieras med olika tillbehör och såser – och är en både smakrik och spännande nyhet på middagsbordet.
Du kan välja mellan att använda traditionell pumpa eller butternut squash.
Receptet är fritt från mejeri och gluten.
Du hittar receptet här →

 

 

Perfekt rostade pumpakärnor

Perfekt rostade pumpakärnorHar du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott och näringsrikt snacks perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger.
Du hittar receptet här →

 

Nästan raw pumpatårta

Foto: Gott By MalinHär är ett underbart recept på vegansk pumpatårta, med smak av höstiga chaikryddor, kanel, vanilj, pekannötter – och pumpa så klart.
Den här tårtan kallas ”nästan raw” eftersom den innehåller både kokt pumpa och lönnsirap som inte är raw. Pumpan fungerar dock mycket bättre kokt, och lönnsirap är så himla gott i kombination med kryddor som kanel och ingefära.
Du hittar receptet här →

Mer pumpa-inspiration?
Okej då. 😉 Vad sägs om pumpasoppa i två varianter, söt pumpakräm i gröten eller ugnsrostad pumpa med sötpotatis? Gott och nyttigt. Du hittar recepten här.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

 

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.