Olika sorters pumpor

3 fantastiska sätt att ta tillvara pumpa

Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Pumpor har de senaste åren blivit en allt vanligare syn i livsmedelsbutiker, inte minst vid just denna tid då karvar sig en pumpalyktor för att fira Halloween.
Men – pumpa är inte jättebilligt och det är synd att inte ta tillvara det goda pumpaköttet.
Här är tre goda recepttips: Barnvänliga pumpabullar, god vegansk pumpatårta samt perfekt rostade pumpakärnor.

Barnvänliga pumpabollar med kikärtspanering


Pumpabullar i gjutjärnsstekpanna
Har du inte provat pumpabullar förut är det dags nu. Det är ett barnvänligt vegoalternativ – som kan varieras med olika tillbehör och såser – och är en både smakrik och spännande nyhet på middagsbordet.
Du kan välja mellan att använda traditionell pumpa eller butternut squash.
Receptet är fritt från mejeri och gluten.
Du hittar receptet här →

 

 

 

Perfekt rostade pumpakärnor

Perfekt rostade pumpakärnorHar du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott och näringsrikt snacks perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger.
Du hittar receptet här →

Nästan raw pumpatårta

Foto: Gott By MalinHär är ett underbart recept på vegansk pumpatårta, med smak av höstiga chaikryddor, kanel, vanilj, pekannötter – och pumpa så klart.
Den här tårtan kallas ”nästan raw” eftersom den innehåller både kokt pumpa och lönnsirap som inte är raw. Pumpan fungerar dock mycket bättre kokt, och lönnsirap är så himla gott i kombination med kryddor som kanel och ingefära.
Du hittar receptet här →

Mer pumpa-inspiration?
Okej då. 😉 Vad sägs om pumpasoppa i två varianter, söt pumpakräm i gröten eller ugnsrostad pumpa med sötpotatis? Gott och nyttigt. Du hittar recepten här.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta pumpa

• Pumpa är mättande men innehåller få kalorier och har relativt lågt innehåll av kolhydrater.

• Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser

• Pumpa ger dig både C-vitamin och kalium som reglerar din vätskebalans.

• Pumpa innehåller niacin (vitamin B3), som bland annat är bra för ämnesomsättningen.

• Indianerna lär ha använt pumpafröna till allsköns ting, bland annat mot parasitbett och vid brännskador.

• De mest näringsrika oljorna är hampaolja, linfröolja och pumpakärnolja. Dessa är utmärkta källor för både omega-3 och omega-6 fettsyror och kan intas dagligen (pumpakärnolja anses ofta som den överlägset godaste av dessa tre) och kan användas i smoothies eller blandas med andra oljor och kryddor till en mycket god salladsdressing.

• Pumpakärnolja är speciellt bra för att stärka prostatan och blåsan. Oljan är dock känslig för all upphettning. Den bör förvaras i kylskåp eller kallt skafferi i en temperatur om 12–16 grader.

• Pumpakärnor (Cucurbita pepo L.) och pumpakärnolja innehåller både linolsyra och alfalinolensyra. Pumpakärnor är dessutom en mycket bra källa för zink, A- och E-vitamin samt protein.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.