Rätt fettsyror för mamma och barn

Vi får i oss mindre essentiella fettsyror via maten idag än för bara 30 år sedan. Något som får konsekvenser för både gravida kvinnor och deras barn. Rätt fettsyratillskott under graviditet och amning är bland annat viktigt för barnets utveckling av hjärna och ögon.

Att essentiella fettsyror har en mängd hälsobefrämjande egenskaper är känt sedan länge. Vad som är mindre känt är hur betydelsefulla dessa fettsyror är för barnets utveckling i fosterstadiet och under de två första levnadsåren. Essentiella fettsyror är nämligen en av de viktigaste byggstenarna när hjärna och öga växer och utvecklas. Och ny forskning visar att brist på dessa kan leda till en mängd olika problem.

Positivt för barnet
Flera stora studier i USA och England visar att kvinnor som regelbundet äter mat med hög halt av nyttiga fettsyror – till exempel fet fisk och skaldjur – får barn som har lättare att lära, är bättre på att kommunicera och är allmänt tidigare i sin utveckling. Det finns dessutom en bevisad länk mellan fullgången graviditet och normal födelsevikt och ett tillräckligt intag av dessa fettsyror.
– Det förvånar mig att inte fler är medvetna om hur viktigt rätt sorts fett är för både mamma och barn, säger professor Ingemar Joelsson, expert på kvinnohälsa.

 

Viktiga även för mamman
Modern forskning slår fast att det inte bara är foster och spädbarn som behöver tillskott av fettsyror för att utvecklas och må bra. Nya studier visar att mammor som inte får i sig tillräcklig mängd fleromättade fettsyror löper större risk att drabbas av koncentrationssvårigheter, oro, onormal trötthet, nedstämdhet eller till och med uttalad postpartum depression än kvinnor som får i sig en tillräcklig mängd av dessa så viktiga näringsämnen.

– Allt fler kvinnor drabbas av depression i samband med förlossning, konstaterar professor Joelsson. Sedan 1960-talet har man, enligt en stor undersökning, kunnat konstatera en 20-procentig ökning av antalet fall av förlossningsdepressioner. I Sverige räknar man idag med att nästan 10 procent, alltså en mamma av tio, drabbas av en uttalad postpartum depression när barnet är fött.

Var tredje kvinna drabbas
Det finns dessutom uppgifter som visar att var tredje kvinna drabbas av någon form av nedstämdhet eller lättare depression i anslutning till förlossningen. Brist på viktiga fettsyror kan vara en del av förklaringen. Idag får vi nämligen i oss betydligt färre essentiella fettsyror med maten än för bara 30 år sedan.  Inom sjukvården blir man allt mer vaken för den här sortens problem. I England arrangerades nyligen en stor konferens för barnmorskor, psykologer och terapeuter där en hel dag ägnades åt att tala om ”förlossningsdepression – den tysta epidemin”. Där togs också vikten av ett tillräckligt intag av rätt sorts fettsyror upp som en egen punkt på agendan.
– De vetenskapliga studier som gjorts visar på en direkt länk mellan postpartum depression och en brist på essentiella fettsyror, säger professor Joelsson. Fler studier behövs, men det råder ingen tvekan om hur viktiga de är för både moderns och barnets fysiska och emotionella välbefinnande.

Dolt problem
Oro, nedstämdhet och depression i samband med förlossning är alltså vanligare än man tror. Och enligt många barnmorskor är det dessutom ett till stor del dolt problem. Har man inte svåra besvär väljer man ofta att inte tala om dem. Under den brittiska konferensen var ett återkommande tema att många kvinnor skäms över att erkänna att de kan känna sig utmattade och överväldigade när barnet är nytt. Det är ju en tid när man förväntas vara lycklig. Att öppet tala om att man mår dåligt eller har svårt att känna glädje eller orka med kan kännas som ett misslyckande, därför drar sig många för det. Och inom sjukvården står man i många fall maktlös – även i Sverige.
– I dag är enda behandlingsmöjligheten antidepressiva medel eller samtalsterapi, säger barnmorskan Lisa Gårdlund och fortsätter:
– Kan man påverka eller kanske till och med förebygga sådana här besvär genom exempelvis tillskott av fettsyror under graviditeten och under amningen så skulle oerhört mycket vara vunnet. Inte bara för den nyblivna mamman, utan också för det nyfödda barnet. För att barnet ska kunna knyta an på ett naturligt sätt är det viktigt att även mamman mår bra.

Direkt länk
Att en brist på fettsyror påverkar både mamma och barn så starkt är inte alls konstigt, menar professor Joelsson. De fettsyror som fostret behöver för sin utveckling ”hämtas” nämligen i många fall från mammans hjärna. Olika studier har visat att en kvinnohjärna faktiskt kan krympa upp till 5 procent i volym under graviditet och amning. Nya data tyder också på att tillräckligt intag av fettsyror i kosten innebär att dessa inte behöver ”hämtas” från kvinnans eget förråd.
– Det finns en mängd vetenskaplig dokumentation som visar att framförallt två fettsyror: DHA från omega-3-familjen och AA från omega-6-familjen, behövs som byggstenar för cellerna när fostrets hjärna och ögon utvecklas. Faktum är att 20 procent av hjärnans torrvikt och 30 procent av näthinnans torrvikt består av dessa två fleromättade fettsyror.

Väljer bort utan att ersätta
Gravida och ammande kvinnor behöver enligt gällande rekommendationer äta en rejäl portion fet fisk två gånger i veckan för att klara sitt eget och barnets behov. Men i kostrekommendationerna till gravida kvinnor ingår numera kraftfulla varningar för fet fisk från exempelvis Östersjön, olika insjöar och för odlad lax: fisk som kan innehålla för höga halter av gifter och tungmetaller.
– Varningarna har lett till att allt fler kvinnor väljer bort fet fisk under graviditet och amning. Utan att behovet av viktiga fettsyror ersätts på annat sätt, säger professor Ingemar Joelsson. Detta kan leda till ett antal olika problem.

Bättre utveckling med tillskott
Barns hjärnor växer och utvecklas fort, inte bara under fosterstadiet, utan också under de två första levnadsåren. Fettsyrorna spelar en viktig roll i uppbyggnaden och utvecklingen av hjärnan. Mer än en femtedel av hjärnan består nämligen av olika typer av fettsyror som kroppen inte själv kan producera utan som måste tas upp via kosten.
För gravida och ammande mammor samt spädbarn är det omega 3-fettsyran DHA som är viktigast. Gravida kvinnor rekommenderas ett dagligt intag av minst 300 mg, medan spädbarn enligt internationella rekommendationer behöver 100 mg per dag. Dessutom behövs tillskott av andra fettsyror av typ omega 3 och omega 6 som finns naturligt i exempelvis fet fisk och i olika typer av växter.

Många studier visar samma sak
Flera internationella studier visar att många gravida och ammande kvinnor får i sig för lite fettsyror. Något som kan få konsekvenser för barnen. En stor brittisk studie, där 7 400 barn följdes upp 15 respektive 18 månader efter födseln, visade att barn som via mammorna regelbundet fick i sig tillskott av fettsyror hade påtagligt bättre inlärnings- och koncentrationsförmåga och var allmänt tidigare i sin utveckling.
– Forskningen talar sitt tydliga språk. Känner man sig det minsta orolig för att man inte får i sig tillräcklig mängd rätt fett med maten bör man ta ett dagligt tillskott av fleromättade fettsyror, till exempel mumomega, avslutar professor Joelsson. Både för sin egen och sitt barns skull.

Av Anna Bengtsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.