magnesium finns bland annat i räkor

Har du magnesiumbrist?

Hälsa 8 januari, 2013

Ständigt sugen på choklad? PMS-besvär ? Migrän eller krypningar i benen? Det kan bero på magnesiumbrist. Kureras kostrådgivare och PT Carolin Helt berättar mer.

Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna. Mycket beror på att maten vi äter ofta är hårt raffinerad. När helkorn och råris raffineras till vitt mjöl och vitt ris försvinner över 80 procent av magnesiuminnehållet.

Magnesium vs kalcium
Förutom det låga magnesiuminnehållet i maten vi äter så förbrukas intaget när vi dricker läsk och alkohol. Raffinerad och fettrik mat ökar också förbrukningen av denna mycket viktiga mineral.
Ytterligare en orsak till att vi ofta lider brist på magnesium är att vi ofta äter en kalciumrik kost. Högt intag av kalcium minskar magnesiumupptaget. Mjölkprodukter innehåller 8-9 gånger mer kalcium (Ca) än magnesium (Mg). I Sverige får de allra flesta i sig ca 5-10 gånger mer kalcium än magnesium. Ett intag av 1-3:1 Ca:Mg är att rekommendera.

Det dagliga intaget
En frisk människa behöver minst 300-450 mg magnesium per dag enligt officiella rekommendationer. I takt med att våra kostvanor har förändrats så har vårt intag av magnesium minskat från ca 1250 mg till knappt 250 mg per dag sedan början på 1900-talet. 30-50 procent av det magnesium vi får i oss tas upp i tunntarm och tjocktarm. Resten åker ut med avföringen.

 
Facebook kurera

Vad har magnesium för funktion i kroppen?
Det fungerar som ett koenzym till kolhydrat- och proteinomsättningen. Den bidrar till upptaget av andra mineraler som exempelvis kalcium, fosfor, natrium och kalium. Magnesium innehåller enzymer som krävs för att vitaminerna B, C och E ska fungera på ett bra sätt.

Påverkar sömnen och är kramplösande
Magnesium är inblandat i över 325 olika enzymreaktioner i kroppen. De flesta av dessa har att göra med produktion, transport, lagring och användning av energi.
Kalcium har en sammandragande effekt på musklerna medan magnesium har en avslappnande effekt. Magnesium reglerar tillgång och användning av kalcium i cellerna.
Magnesiumets avslappnande effekt påverkar sömnen positivt och är kramplösande på både inre och yttre muskler. Blodets pH-värde regleras till viss del av magnesium och kroppens syra-/basbalans påverkas positivt.

Mycket som kan leda till brist
Magnesium reglerar blodtrycket och kan ha en blodtryckssänkande effekt. Det kan förebygga och förhindra kärl-kramp och minska risken för kalkavlagringar i blodkärlen. Magnesium bidrar till att blodkoagulationen fungerar och minskar risken för blodproppar. Inflammation i kroppen minskar och blodsockerregleringen fungerar bättre med hjälp av magnesium.
Förutom risken för brist på grund av dagens kosthållning så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för magnesiumbrist.
Lider vi av ett nedsatt näringsupptag så ökar risken även för att vi får brist på magnesium. Användning av preventivmedel som p-piller eller p-stav, amning, stress, hormonstörningar och hård träning kan leda till brist. Laxermedel, urindrivande och andra läkemedel minskar också upptaget av magnesium. Brist kan även uppstå efter kirurgiska ingrepp och vid brännskador.

Vilka är då symtomen vid magnesiumbrist?
Några exempel nämndes inledningsvis men symtomen kan vara många, bland annat dålig aptit, allmän svaghet, sömnbesvär, utmattning, lättretlighet, darrningar, svårighet att svälja, hörselstörningar, ljuskänslighet, yrsel, förvirring, depression, inlärningssvårigheter, rikliga svettningar, stark kroppslukt, snabb puls, urinvägsinfektioner, menskramper, allergi och överkänslighet.

Det finns många skäl till att säkerställa att vi tillför kroppen tillräckliga mängder magnesium.

Följande livsmedel bör ingå i kosthållningen för att undvika brist:

  • Vetekli
  • Sötmandlar, Hassel- och cashewnötter
  • Sojabönor
  • Bovete
  • Råris
  • Hirs
  • Räkor
  • Banan
  • Ostron
  • Potatis
  • Vitkål
  • Råg och grahamsmjöl

 

Var försiktig med kokning och ät vitaminrikt
Vid kokning och stekning av grönsaker försvinner stora mängder magnesium. Koka och stek under kort tid och spara vattnet som grönsakerna kokar i.
Ett extra magnesiumtillskott är att rekommendera och om vi undviker raffinerade livsmedel och istället ser till att välja en kost som har ett naturligt högt vitamin- och mineralinnehåll så minimerar vi risken för magnesiumbrist och de besvär som det kan ge.

Av Carolin Helt

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Hälsa, Kost, Mineraler/vitaminer | Etiketter: , , ,

Läs mer  

Kvinnor med nyttiga bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

Kan tillskott med probiotiska bakterier skydda kvinnor från bröstcancer? Ja, det verkar så, visar ny forskning.
Kvinnor med friska bröst har högre nivåer ”goda” bakterier i sin bröstvävnad jämfört med kvinnor som har bröstcancer, vilka istället har högre nivåer ”dåliga” bakterier.
”Intag av probiotiska mjölksyrabakterier kan nå kvinnors bröstkörtel. Forskare har inte ens tänkt den här tanken tidigare”, säger professor Gregor Reid vid Western University och menar att probiotika borde rekommenderas alla kvinnor med ökad risk för bröstcancer.

Läs mer

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Förvandlas du till satmaran själv dagarna innan mens eller upplever att hela världen är emot dig? För att därefter slänga dig gråtandes på sängen, eftersom du plötsligt blev typ tio kilo tyngre – på bara en dag..? Ja, då är du troligen en av dem som har PMS.
Här delar Sanne Lundblad, snart en av Sveriges första läkarexaminerade komplementära hormonterapeuter, med sig av tipsen hon menar kan göra dig PMS-fri.

Läs mer

Finns kosttillskott mot grön starr (glaukom)? Experten svarar

Finns kosttillskott mot grön starr (glaukom)? Experten svarar

Uppskattningsvis 200 000 svenskar har grön starr, också kallat glaukom. Studier visar att omkring hälften av dessa har sjukdomen utan att veta om det.
En läsare hörde av sig och undrade om det finns kosttillskott man kan ta vid sjukdomen. Här svarar vår näringsexpert Zarah Öberg.

Läs mer

Bekämpa sommarförkylningen – och stärk ditt immunförsvar

Bekämpa sommarförkylningen – och stärk ditt immunförsvar

Har du drabbats av en retsam förkylning mitt i sommaren? Kanske till och med under de efterlängtade semesterveckorna?
Här kommer några tips på effektiva förkylningsbekämpare – och råd om hur du stärker ditt immunförsvar för att undvika att alls drabbas.

Läs mer

Tio anledningar att äta mer blåbär

Tio anledningar att äta mer blåbär

Blåbären börjar på de allra flesta håll att komma.
Är du duktig på att ta tillvara de blå bären? Om inte är det kanske dags att börja? Bären är nämligen extremt nyttiga!
Här är tio anledningar till varför du ska äta mer blåbär.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Baltex Hårkontroll

Adobe Flash not available

Litomove Orkla Health
Echinaforce A Vogel
New Nordic Blueberry
L-Argiplex Medica Nord
CoolDown Acrilex
Alpha Plus
Holistic
Pharma nord
Express Magnesium Diasporal
Bringwell maxosol
Cran Cure Elexir Pharma
Great Earth Biocell
Pharma Pro