13 vanliga symptom på långvarig stress

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

Stämmer symtomen nedan in på dig? Om du känner igen dig själv eller har människor i din omgivning som de stämmer in på, är det dags att minska stressen så snart som möjligt.
– Även om stressen har pågått länge är det aldrig för sent att börja bryta den. Du kan tänka på det som ett mörkt rum. Det spelar ingen roll hur länge det har varit släckt; i samma stund som du tänder en lampa bryts mörkret, säger stressexperten Karin Isberg.

1. Muskelvärk och inflammationer
Vid stress spänns musklerna och med tiden får muskulaturen svårt att slappna av. Det kan resultera i värk, spänningar, darrningar och/eller inflammationer i till exempel rygg, axlar, skuldror, nacke och käkar.

 

2. Huvudvärk, migrän och yrsel
Långvarig muskelspänning i käkar, nacke och axlar leder ofta till huvudvärk och/eller migränattacker. Långvarigt spända nackmuskler kan också leda till yrsel eftersom hjärnan till slut inte förstår hur den ska tolka musklernas signaler.

3. Matsmältningsproblem
Matsmältning är en energikrävande process och därför stryps den funktionen när du är stressad. Magkatarr, magont och olika matsmältningsproblem som förstoppning, diarré eller IBS  med uppsvullen buk och krampkänslor kan bli konsekvensen.

4. Diabetes och viktökning
Kolesterolvärdena blir högre vid stress och tillsammans med att blodsockernivåerna ökar kan konsekvensen bli viktuppgång och ökad fettinlagring, ofta i form av bukfett. Obalanserna i insulin kan också leda till diabetes.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

5. Förkylningar och svårläkta sår
Immunförsvaret är inte prioriterat om ditt liv är hotat och därför fungerar det sämre vid stress. Det leder till en ökad känslighet för infektioner vilket bland annat kan ge återkommande förkylningar. Sår får svårt att läka, även om de är små. Det kan i sin tur leda till problem med var och infektioner.

6. Akne, eksem och herpes
Kortisol gör att hudens talgkörtlar producerar extra mycket fett. Det kan leda till finnar eller utbrott av akne. Även utslag, eksem och herpes är vanliga reaktioner i huden på stress.

7. Sköra naglar och håravfall
Stress påverkar näringsupptaget i kroppen vilket kan leda till brist på mineraler och vitaminer, till exempel B-vitaminer. Det gör att naglar blir sköra och lätt går sönder samt att håret faller av. Eftersom håret växer i cykler kan det dröja några månader innan håravfallet inträffar.

8. Tandgnissel, halsbränna och andning
Vid stress blir andningen snabbare och luftrören vidgas. Det kan leda till torrhet i halsen och en känsla av att kvävas eller tappa andan.
De spända halsmusklerna kan leda till halsbränna eller en känsla av att ha en klump i halsen och få svårt att svälja. Käken påverkas av de spända käkmusklerna vilket kan leda till tandgnissel. Man kan också känna en metallisk smak i munnen av adrenalinet.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

9. Svettningar och kallsvettningar
Kroppen börjar svettas så att du inte ska överhettas när du fäktar eller flyr. Det kan innebära både svettningar och kallsvettningar. Svettningen i handflator och fotsulor stimuleras också vid stress, vilket ger fuktiga händer och fötter.

10. Kalla händer och bleka fingrar
Vid stress omfördelas blodet till de större muskelgrupperna och blodkärlen drar ihop sig i de kroppsdelar som inte är prioriterade vid stress, till exempel fingrarna. Den sämre blodcirkulationen gör att du lätt fryser om händerna eller att dina fingrar får en gulblek ton.

11. Sömn, sex och impotens
Om ditt liv är hotat ska du inte lägga dig ner och sova. Därför gör stress att du får svårt att somna, du vaknar lätt och du får sämre djupsömn. Eftersom du sover dåligt kan en konstant trötthet infinna sig. Att ha sex är inte viktigt om ditt liv är hotat. Dessutom är sex en energikrävande process och därför ser kortisolet till att kroppens förmåga att ha sex minskar. Hos män kan det innebära tillfällig impotens och hos både män och kvinnor minskar sexlusten vid stress.

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

12. Ljud- och ljuskänslighet
Pupillerna vidgas och hörseln skärps för att du ska kunna uppmärksamma faror vid stress. Vid långvarig stress kan det leda till ljuskänslighet och en svårighet att skärma av bakgrundsljud. Konsekvensen blir att du vill dra dig undan och isolera dig.

13. Problem med minne och koncentration
Det konstanta kortisolpåslaget som följer av långvarig stress påverkar tillväxten av nya hjärnceller. Dels blir det fler hjärnceller i amygdala, som styr över rädsla och känslomässiga reaktioner. Dels blir det färre nya hjärnceller i hippocampus, som bland annat behövs för att du ska kunna skapa nya minnen. Amygdala växer, hippocampus krymper. Konsekvensen blir problem med minne och koncentration och starka, omotiverade känsloutbrott.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Stressexperten: ”Steg ett för att minska ohälsosam stress”
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.