Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Camilla Rahm utomhus i rosa täckjacka

Camilla Rahm.

5 övningar som gör dig yngre

Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT på MJ Training Club, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
Camilla om sig själv:
– Jag gillar människor, aktiviteter och allt annat som ger energi.  När jag fylls på med energi delar jag den gärna med min omgivning. Jag älskar träning och sätter gärna egna mål. Dels för att utmana mig själv och dels för att jag behöver något som motiverar mig de dagar det känns tyngre att ta sig an träningen.

Vill du bli smidigare, slippa gäddhäng och undvika att rumpan "ramlar ner" bara för att du råkat bli över 30?
PT:n Camilla Rahm delar här med sig av fem kanonövningar som får dig att både känna dig yngre – och se yngre ut.

Kan man träna sig yngre? Ja, definitivt! Här är fem övningar som får åren att ramla av dig.

1. Utfallssteg/hopp
– Alla vill vi väl ha den där snygga fasta rumpan som sitter som en smäck i ett par tajta jeans? Det sägs ju att rumpan ”ramlar ner” med åldern. Ja, det gör den - men vi kan motverka det! Utfallssteg är en grym övning för att tighta till musklerna kring säte och höft och en bonus är att du även behöver aktivera bålen så magmusklerna får sitt också.

Så här gör du:

 

– Fixar du sedan att göra utfallshopp så kan jag lova att spänsten du får i dessa gör dig några år yngre.

Så här gör du:

2. Solhälsning
– Bara ordets mening får mig att känna mig lite yngre och framför allt piggare. Universalövning som väcker både kroppen och förhoppningsvis solen.. En smidigare och flexiblare kropp får dig att känna dig yngre och jag lovar att den fungerar bättre också.

Så här gör du:

3. Chins
– Kör inte alla unga killar och tjejer på gymmet chins numera? Då måste man ju vara rätt ung om man klarar av en eller ett par tre stycken av denna kraftmätande övning… Dessutom är det en enorm kick att klara av sina första chins så bara det kan göra att du sträcker på dig och ler lite ungdomligt.

Så här gör du (men man får även köra med gummiband eller i maskin):

 

4. Dips
– Gäddhäng och slappa armar? Nej, nej, nej, inte om du ser till att träna dem. Dips på bänk är hur enkelt som helst och du kan göra dem i stort sett var du än är. Hemma, på gymmet, på löprundan eller promenaden, på semestern.. så det finns inga ursäkter. Låt dina starka armar ge dig en yngre känsla.

Så här gör du:

5. Happy Baby Pose
– Så klart... Denna underbara yogapose får dig garanterat att känna dig som ett barn på nytt!

Så här gör du:

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT på MJ Training Club, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
Camilla om sig själv:
– Jag gillar människor, aktiviteter och allt annat som ger energi.  När jag fylls på med energi delar jag den gärna med min omgivning. Jag älskar träning och sätter gärna egna mål. Dels för att utmana mig själv och dels för att jag behöver något som motiverar mig de dagar det känns tyngre att ta sig an träningen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.