Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Marina Lind, blodgivare

Krönika: ”Att ge blod känns som storvinst på lotto”

Internationella blodgivardagen

• Firas den 14 juni varje år för att uppmärksamma vikten av att ge blod och tacka alla blodgivare.

• Dagen firas till ära av professor Karl Landsteiner som upptäckte blodgruppssystemet år 1900 och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt.

• De flesta människor får ge blod, men det finns vissa regler. Du behöver vara mellan 18 och 60 år. Du måste vara frisk, väga minst 50 kilo, ha ett svenskt personnummer och kunna prata och förstå svenska.

Källa: Geblod.nu


Det känns som att vinna en storvinst på lotto varje gång.
Så beskriver Marina Lind känslan av att ge blod, och uppmanar fler att ge blod inför internationella blodgivardagen 14 juni.

Hade det funnits en tävling i längtan så hade jag nog varit i toppen. Fortsätter min längtan i någon annan tänker jag, där jag ligger och ger mitt eftertraktade 0 negativa blod i blodbussen. Jag är en så kallad sjömanshustru, längtan är min vardag. Jag har längtat så länge så jag tror att längtan har fått ett alldeles eget litet blodomlopp som pumpar runt, runt i min kropp.

LÄS OCKSÅ: Nu kan Pia äntligen ge blod igen

Det brusar, brummar, porlar konstant, men det finns också en klang av något vemodigt och vackert. Kanske räddar jag inte bara liv som blodgivare? Kanske ger jag dom lite av mina känslor också? Jag får sådan lust att fråga den snälla sköterskan som satte den satans infarten så mjukt ”Kan du se efter om ni fick med all min längtan”? Men man vill ju inte verka helt galen.

LÄS OCKSÅ: Global kampanj ska öka antalet blodgivare

Några dagar senare får jag ett sms: ”Det blod du gav har nu kommit till nytta för en patient”. Det meddelandet gör mig alltid lika glad, det känns som jag vunnit en storvinst på lotto varje gång. ”Det blod du gav har nu kommit till nytta”. Det är så himla fint. Och viktigt. Och enkelt.

 

Dagarna som följer så tycker jag mig se människor överallt med samma längtan i blicken, som i min. Jag knaprar fortfarande järntabletter för det blod jag förlorade, men mot längtan jag förlorade fick jag ingenting. De tänkte väl att jag har så mycket av det ändå. Jag har alltid sett mig själv som en ganska vanlig person, ingen som sticker ut. Men nu, ihop med mitt 0 negativa blod, så är jag både unik och ovanlig.

Hade blodgrupperna hamnat på en dejtingsida så gissar jag att min blodgrupp varit eftertraktad. Ja, något som alla vill ha kort och gott! Jag kan ju ge till alla er. Och jag gör det. Mitt blod mallar sig lite där på dejtingsidan, spelar svåråtkomligt, men ni ser igenom det. Vårt ego blir aldrig större än vårt givande. Heja alla oss blodgivare som ger, av både blod och kanske känslor?

Av Marina Lind, blodgivare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Internationella blodgivardagen

• Firas den 14 juni varje år för att uppmärksamma vikten av att ge blod och tacka alla blodgivare.

• Dagen firas till ära av professor Karl Landsteiner som upptäckte blodgruppssystemet år 1900 och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt.

• De flesta människor får ge blod, men det finns vissa regler. Du behöver vara mellan 18 och 60 år. Du måste vara frisk, väga minst 50 kilo, ha ett svenskt personnummer och kunna prata och förstå svenska.

Källa: Geblod.nu


Marina Lind

Ålder: Precis fyllda 50 år
Gör: Trafikassistent och sporadisk blodgivare sedan första dottern föddes 2000.
Så mår jag bra: Genom att skriva, och att vara med min familj och vänner.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!