Adams Hälsoskola del 6: Bra fett bränner fett

Skippa fett i kosten för att bli av med fett på kroppen? Nej det är ingenting att rekommendera, för bra fett förbränner nämligen fett. I den sjätte delen av Adams Hälsoskola berättar han vilka fetter som är bra för dig och vilka du ska kasta i soporna.

Vad är fett?
Fett är en makronutrient som finns i både djur och växtriket och finns i fast, halvfast och flytande form. Fett delas oftast upp i tre kategorier när man talar om hälsa; mättat, enkelomättat och fleromättat fett. De mättade fetterna hittar vi mestadels i kött och feta mejeriprodukter, de omättade och fleromättade fetterna finns i till exempel oliv-, raps-, linfröolja samt avokado. Fettet har flera funktioner i kroppen, till exempel så tar det hand om våra nervtrådar och lindar in dem i ett skyddande fettlager som gör att nervsignalerna går snabbare. Det hjälper till i cellerna med att transportera ämnen in och ut i cellväggarna och det hjälper till att reparera cellerna. Det öka även upptaget av kalcium i kroppen, styr ämnesomsättningen och hjälper oss att öka tankeförmågan. Men det används även som en energikälla då fett har nio kilokalorier (kcal) per ett gram, detta ger en stor energimängd jämfört med kolhydraterna och proteinets 4,1 kcal per ett gram.

Blir man fet av fett?
Det finns många som tror att det är fettet i maten som gör en fet, men det är helt fel. Ni som följt artikelserien har nu lärt er att en viktig del i att minimera risken för att gå upp i vikt är att hålla sitt kcalintag under/jämnt med sin kcal-förbrukning. Så även fast du tar bort allt fett i kosten så kan du bli överviktig av att äta för mycket protein eller kolhydrater. Men man ska ha i åtanke att fett, som jag tidigare nämnt, har ett kcal-värde på lite mer än två gånger så mycket som kolhydrater och protein. Sen är det så att fett inte alltid är samma sak, de är uppbyggda på olika sätt och de ger olika effekter på kroppen.

 

Mättat fett
De mättade fetterna är det som oftast ses som det ”onda” fettet, det höjer kolesterolvärdena och är svårare att förbränna på grund av dess olika bindningar i molekylstrukturen. Om man vill ha lite koll på ifall det är mycket mättade fetter i en produkt så kan man kolla på dess konsistens i kylen. Ju hårdare det är ju mer mättade fetter är det i produkten. För att undvika dessa så kan man då använda sig av till exempel olja när man steker.

Källor med hög andel mättat fett:

  • Grädde
  • Glass
  • Fet mjölk
  • Fil
  • Smör
  • Ost
  • Kött

 

Omega-3 och omega-6
Omättade och fleromättade fetter som innehåller omega-3 och omega-6, speciellt linolsyra (en omega-6-syra) har en positiv inverkan på ämnesomsättningen och fettförbränningen. Bra omättade fetter höjer din ämnesomsättning, de är svårare att lagra in dem som fett i kroppen och forskning visar att linolsyra kan ändra din kroppsammansättning mellan fett och muskler till musklernas fördel. Linolsyra hjälper även inlagrat kroppsfett att frisättas när vi tränar, vilket gör att man lättare förbränner fett vid ett intag av linolsyra.

Bra källor för omega-3 och omega-6:

  • Olivolja
  • Rapsolja
  • Linfröolja
  • Solrosolja
  • Sojaolja
  • Sesamfröolja
  • Majsolja
  • Fet fisk: lax, makrill sill.
  • Valnötter
  • Näringstillskott med omega-3 och omega-6
  • Fiskleverolja
  • CLA-kosttillskott

 

Att oljorna är kallpressade är att föredra, då deras kemiska struktur inte förändras på grund av upphettning samt att de bra vitaminerna och antioxidanterna bibehålls i oljorna.

Kolesterol
Omega-3 och omega-6 har ytterligare en bra funktion, inte nog med att de hjälper dig i din fettförlust. De ser även till att insidan blir av med fett och mår bra, i blodet finns det två lipoproteiner high-density- (HDL) och low-density lipoprotein (LDL). Dessa proteiner binder kolesterolet och transporterar det från blodet till levern samt steroidproducerande organ. LDL och HDL har samma funktion i blodet men LDL har en annan molekylstruktur som gör att den lätt kan fastna i boldkärlens väggar och på så sätt öka risken för blodproppar. Ett högt HDL-värde minskar även dina kolesterolnivåer, då man beräknar kolesterol såhär: LDL/HDL=kolesterol. Så ju högre HDL-antal du har ju lägre blir kolesterolet. Forskning har bevisat att en lägre kolesterolnivå går hand i hand med minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Intag av fett
Nu vet ni varför det är skillnad på fett och fett samt vilka fetter  ni ska hålla er till. Då kan det vara bra att veta hur mycket av dessa fetter ni ska äta också. Den sammanlagda mängden fett som man bör äta per dag är 25-30 procent av ditt totala kcal-intag. Varav max tio procent bör vara mättade fetter, resterande 15-20 procent bör bestå av omättade och fleromättade fetter. När man ska inta fetter spelar inte så stor roll som vid kolhydrater och protein. Det man kan tänka på är att omättade och fleromättade fetter har en bra mättnadskänsla och den håller länge. Så intag av bra fetter i kombination med protein vid långt mellanrum till nästa måltid är ett bra sätt att hålla sig mätt. När det gäller fettförbränningen så kan till exempel en matsked olja (linfröolja har högst omega3- och omega-6-halt) på fastande mage i samband med en löptur eller morgonpromenad, ge en ökad fettförlust. Känner man att det inte är så frestande med en matsked olja så kan man med fördel använda sig utav kosttillskott i form av kapslar. Men se då till att de är framställda genom kallpressning!

Mina råd till Elin
Elin åt redan bra med omega-3 och omega-6, då hon till exempel åt lax till lunch en/flera gånger i veckan. Hennes omega-3 och omega-6-intag behövde jag inte gå in och peta i så mycket. Mest se till att hon fortsätter med intaget.

Veckans resultat
Elin åkte iväg på en resa med några vänner i slutet av veckan och över helgen. Så träningen, kosten och resultaten fick lida denna veckan, men det får hon ta ikapp nästa vecka. Det ena ska inte utesluta det andra, bara för att man tränar hårt så kan man roa sig ändå. Så det är bara att ta nya tag och köra extra hårt för att kompensera. Det viktigaste är att klienten (Elin) känner sig nöjd och att hon har kontroll över situationen.

  • Vikt: 68,5 kilo
  • Armar: 33,5 centimeter
  • Midja: 73,5 centimeter
  • Mage: 88 centimeter
  • Rumpa: 105 centimeter
  • Lår: 64 centimeter
  • Vader: 40 centimeter

Vi ser här att Elin har gått upp ett kilo sedan förra gången, jag är väl medveten om att det inte är ett kilo i fett. En del av denna vikt är vattensamling i kroppen efter en inaktiv helg, hon kommer troligtvis släppa denna extravikt efter några härliga pass på gymmet. Även midjan är något större men det är samma där, det är ansamlingar av vatten efter ett högt kolhydratintag. Det gör att man blir större tills man aktiverat sig och glykogendepåerna töms och vattnet som glykogenet binder åker ur. Så vi får se nästa vecka om Elin skött träningen och kommit på rätt spår igen.

Av Adam Mosrati


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.

Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Kost

Det har länge tvistats om huruvida olivolja är bra att steka i eller inte, då skadliga ämnen kan bildas vid upphettningen. Att få i sig dessa tros bidra till uppkomsten av bland annat hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Det är sedan tidigare bekräftat att hårt processade vegetabiliska oljor bör undvikas – men hur är det med olivoljan? Lämpar den sig för matlagning eller ska vi nöja oss med at ringla den över salladen?

grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Kost

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

mats-eric nilsson och hans böcker

Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Intervju

Är det någon som gjort en insats för att lyfta ämnet mat i media är det journalisten Mats-Eric Nilsson. Före hans bok ”Den hemlige kocken” där han avslöjade vad som dolde sig i färdigmat och andra processade livsmedel i form av tillsatser och konsistensgivare fanns inte så mycket för den som var intresserad av ämnet och de intresserade var garanterat färre. Boken slog ned som en bomb och numera är det få som inte känner till begreppet Äkta vara – en märkning döpt efter Mats-Erics efterföljande bok.

kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

bilder fran massan allt for halsan

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Allmänt

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.