Mer än dubbelt så många handlar mat på nätet jämfört med förra året, vilket gör att de hamnar på en femteplats över de mest näthandlade varorna.
I topp ligger mode, skönhet- och hälsoprodukter.
Det visar nya konsumtionsrapporten E-barometern.
När siffrorna för e-handeln under januari detta år i en rapport jämfördes med siffrorna för samma månad förra året kunde man se att det som handlades mest var mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Men även livsmedelshandeln visar starka siffror.
► Läs också: Stor risk för skadliga ingredienser i kosttillskott sålda över nätet
E-handeln ökar
Och allt fler upptäcker tjusningen med att handla på nätet, visar Postnords nya konsumtionsrapport E-barometern, som är inriktad på försäljning till konsument. I rapporten kan man se att den totala e-handeln har ökat med 14 procent i januari 2017 jämfört med samma månad förra året.
Livsmedel sticker ut i näthandeln
Rapporten visar också att, jämfört med januari förra året, har andelen som handlar livsmedel på nätet mer än fördubblats – från cirka 5 procent i januari 2016 till 11 procent i januari 2017. Detta gör att gruppen placerar sig på en femteplats av de mest handlade varorna, strax bakom hemelektronik och precis ovanför inredning och möbler, rapporterar det kommersiella branschnätverket Food Supply.
Tror på ännu starkare tillväxt under året
Enligt Postnord är januari en mindre betydelsefull månad för e-handeln, men man ser att försäljningsutvecklingen bara kommer att fortsätta.
– Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige, till Food Supply.
► Läs också: Dina matvanor beror på din socioekonomiska status
Av Isabelle G Hedander
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!