Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig kvinna med vacker och len hy blundar mot solen

Så äter du dig ung – och snygg

Kan man vinna år till sitt liv – och utseende – genom att äta mat som specifikt gynnar ett hälsosamt åldrande? Jajjemen. Här är sex livsmedel som håller dig ung, frisk och snygg. 

Många variabler är inblandade när det gäller hur gamla vi blir, men genom att ha en hälsosam livsstil, hålla sig aktiv och äta en näringsrik kost kan man sakta ner åldrandeprocessen och kanske till och med lyckas hålla borta vissa åldersrelaterade sjukdomar som till exempel benskörhet, diabetes och hjärtsjukdom. Börja redan nu genom att inkludera dessa sex livsmedel i din kost.

 

Olivolja i flaska1. Olivolja  – motverkar ålderssjukdomar
Redan för fyrtio år, i en studie kallad Seven Countries Study, drog forskarna slutsatsen att det till betydande del var det omättade fettet i olivolja som bar ansvaret för de få fall av hjärtsjukdom och cancer som drabbade ön Kreta.
Idag vet vi att olivolja även innehåller polyfenoler, kraftfulla antioxidanter som hjälper till att motverka åldersrelaterade sjukdomar.

En fisk av omega-3-kapslar2. Fisk  – håller dig frisk
För trettio år sedan började forskare att studera hur det kom sig att Alaskas inuiter höll sig så friska från hjärt- och kärlsjukdomar. Anledningen, enligt vad forskarna tror idag, är den stora mängd fisk de konsumerade. Fisk är en enormt bra källa till omega-3-fettsyror, vilka anses vara hälsosamt för hjärtat på flera sätt och även hjälpa till att förebygga högt kolesterol.

Intressant om omega-3
EPA (eicosapentaenoic acid), är namnet på en av omega-3-fettsyrorna i fet fisk som visat sig effektivt hjälpa till att bevara kroppens kollagen, ett protein som håller huden fast. EPA i kombination med en annan omega-3-fettsyra vid namn DHA (docosahexaenoic acid), anses ge en skyddande effekt mot hudcancer på grund av att den minskar antalet inflammationer, vilka annars kan bidra till tumörväxt, säger Homer S. Black, professor emeritus vid dermatologiska avdelningen vid Baylor College of Medicine i Houston, USA, till Women's Health Magazine.
Annan omega-3-rik fisk är tonfisk, makrill, sardiner och lax.

Jordgubbar i "klase"3. Jordgubbar  – för slät hud
… och andra C-vitaminrika livsmedel tros ha en antirynk-effekt, positiv effekt på hudens elasticitet och fungera mot åldersrelaterad torrhet. Det visar bland annat en studie från 2007 publicerad i the American Journal of Clinical Nutrition.
C-vitaminets utslätande effekter tros bero dess förmåga att städa upp fria radikaler som producerats från ultravioletta strålar och även på dess roll i kollagensyntesen, skriver Women's Health Magazine.
Kollagen är ett fibrigt/trådigt protein som håller huden fast och slät och just vitamin C är nödvändigt vid kollagenproduktion.

Ett glas tomatjuice och skivade tomater bredvid4. Tomater  – skydd mot solen
Tomater får sin röda färg från lykopen, ett karotinfärgämne som hjälper till att hålla huden slät och fin.
I en studie som publicerades 2008 i the European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics kunde forskare se att av studiens 20 deltagare var det de som hade de högsta koncentrationerna av lykopen som också hade slätast hud.
Genom att få i sig mer lykopen kan man också skydda sin hy från att brännas i solen, visar studier.
Lykopen finns även i nypon, morötter, blodgrape, vattenmellon, röd paprika och guava.

 

Tofugryta i vit skål5. Tofu  – för bibehållet kollagen
Tofu – och annan sojamat som gröna sojabönor eller sojamjölk – kan hjälpa till att bibehålla hudens kollagen. Detta på grund av att tofu är så rikt på isoflavoner. I en studie som publicerades i the Journal of the American College of Nutrition, fick möss som hade matats med isoflavoner och utsatts för ultraviolet strålning färre rynker och slätare hy än möss som hade utsatts för UV-strålning utan att ha fått isoflavoner. Forskarna tror att detta beror på att isoflavonerna motverkar att kollagenet bryts ner.

Majskolv6. Majs  – och myten om frusna grönsaker
Majs är en utmärkt källa till lutein som är en typ av karotinoid. Precis som lykopen skyddar lutein vår hy mot UV-strålning.
Är det inte säsong för majs ska du inte tveka att köpa fryst majs.
– Frusna grönsaker kan till och med vara mer hälsosamt än färska grönsaker, säger Gene Lester, plantfysiolog vid USDA Agricultural Research Service, till Women's Health Magazine. Han fortsätter:
– Varför? Jo, för att frukt och grönsaker som valts ut för att frysas tenderer att ha förpackats när de är på toppen av sin mognadsprocess, ett tillfälle då de är – det är en generell regel – som mest näringsrika. Istället för att ligga och mogna på hyllan i mataffären.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.