Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

emanuel nilsson

“Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Fakta

Emanuel Nilsson föreläser om sina insikter, tankeställare och lärdomar från sin egen utbrändhet. Han driver även ett företag i Tanzania med 20 anställda. Läs mer på hans hemsida. Där kan du även klyssna på prestationspodden.

 

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

Jag startade mitt första företag direkt efter studenten, 19 år gammal. Jag hade en stark vilja och drivkraft att äntligen kunna satsa helt och hållet på egna projekt och idéer. Det gick bra och jag kände att jag hade momentum. Men mitt i all inspiration började jag må sämre, jag blev lättstressad för småsaker, sov uruselt, hade ständig huvudvärk, blev stel i kroppen och allmänt ur balans. Jag tryckte i en växel till för att ta mig igenom det som jag trodde var en tillfällig svacka som snart skulle vara över. Det blev istället sämre och sämre, men jag förstod fortfarande inte vilka krafter jag lekte med. Det blev ytterligare sämre och sämre tills jag kände att det var inte värt att gå en dag till och må såhär dåligt för jobbets skull.

 

Det som kom därefter var en ordentlig krasch som jag fortfarande känner av dagligen fem år efter. Det blev perioder av sjukskrivning och svåra beslut där jag lämnade företaget. Fokus hamnade istället på återuppbyggnad av den trasiga person jag blivit. Jag har sedan dess omvärderat mitt liv, mina förhållningssätt och prioriteringar. Det har varit en utmanande väg tillbaka, med både toppar och dalar. Men jag har kommit tillbaka upp på banan igen, med många nya insikter, tankeställare och lärdomar som jag inte skulle vilja vara utan idag. Jag driver fortfarande företag och jobbar med det jag älskar, fast denna gången i ett lugnare tempo och med mer realistiska krav där hälsan och välmåendet är prioriterat högst.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Vi är ett fantastiskt högpresterande samhälle. Mycket engagerade, drivna, duktiga och innovativa människor i alla möjliga roller, yrken och sammanhang. Jag blir imponerad av andra människor flera gånger om dagen. Vi har skapat en imponerande prestationskultur. En kultur som jag som ung entreprenör tidigt interagerade med och även snabbt brände ut mig i. I ärlighetens namn så tycker jag det är ganska skönt att lämna prestationssamhället då och då. Speciellt till förmån för platser där perfektionismen inte slagit rot lika hårt som hos oss, där strukturer och system inte funkar lika bra och friktionsfritt. Där man inte passar tider lika exakt, där saker inte är så tillrättalagda och perfekta.

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Det är samtidigt skönt att komma hem igen. Där saker fungerar, där det går dricka kranvattnet, där tider passas och där excellens värdesätts och strävas efter i hög grad. Vi kan prestera. Vi förväntas prestera. Vi är duktiga på att prestera. Vi identifierar oss med våra prestationer.
Detta beteende kommer med biverkningar. Det tar på krafterna att ligga på topp. Redan unga människor drabbas av stroke, hjärtproblem och utmattningssyndrom i denna stressiga strävan. Vi går runt med en ständig känsla av att inte räcka till.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen duktighet

Det är inget fel i att prestera, tvärtom jag tycker att det är något att vara stolt över. Däremot vill jag uppmana vår prestationskultur att även ha i åtanke att inte hela tiden prestera, att inte hela tiden pressa gränser, att inte hela tiden utveckla, att inte hela tiden sikta framåt, att inte hela tiden optimera.
För att på allvar kunna prestera i längden så måste vi ge tid till reflektion, tid att bara vara i nuet och att få den återhämtning som vi behöver. För vi kan göra både hur mycket vi vill och göra det nästan hur hårt vi vill om vi får tillräckligt med återhämtning emellan. Medvetenheten kring återhämtning måste bli en ännu mer naturlig del i våra liv om vi ska kunna ta nästa steg inom de områden som vi tycker är viktiga.

 

Att lära sig att inte hela tiden prestera är faktiskt en prestation i sig. Kanske nutidens och framtidens viktigaste prestation.

Av Emanuel Nilsson, företagare och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Emanuel Nilsson föreläser om sina insikter, tankeställare och lärdomar från sin egen utbrändhet. Han driver även ett företag i Tanzania med 20 anställda. Läs mer på hans hemsida. Där kan du även klyssna på prestationspodden.

 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.