emanuel nilsson

“Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Fakta

Emanuel Nilsson föreläser om sina insikter, tankeställare och lärdomar från sin egen utbrändhet. Han driver även ett företag i Tanzania med 20 anställda. Läs mer på hans hemsida. Där kan du även klyssna på prestationspodden.

 

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

Jag startade mitt första företag direkt efter studenten, 19 år gammal. Jag hade en stark vilja och drivkraft att äntligen kunna satsa helt och hållet på egna projekt och idéer. Det gick bra och jag kände att jag hade momentum. Men mitt i all inspiration började jag må sämre, jag blev lättstressad för småsaker, sov uruselt, hade ständig huvudvärk, blev stel i kroppen och allmänt ur balans. Jag tryckte i en växel till för att ta mig igenom det som jag trodde var en tillfällig svacka som snart skulle vara över. Det blev istället sämre och sämre, men jag förstod fortfarande inte vilka krafter jag lekte med. Det blev ytterligare sämre och sämre tills jag kände att det var inte värt att gå en dag till och må såhär dåligt för jobbets skull.

 

Det som kom därefter var en ordentlig krasch som jag fortfarande känner av dagligen fem år efter. Det blev perioder av sjukskrivning och svåra beslut där jag lämnade företaget. Fokus hamnade istället på återuppbyggnad av den trasiga person jag blivit. Jag har sedan dess omvärderat mitt liv, mina förhållningssätt och prioriteringar. Det har varit en utmanande väg tillbaka, med både toppar och dalar. Men jag har kommit tillbaka upp på banan igen, med många nya insikter, tankeställare och lärdomar som jag inte skulle vilja vara utan idag. Jag driver fortfarande företag och jobbar med det jag älskar, fast denna gången i ett lugnare tempo och med mer realistiska krav där hälsan och välmåendet är prioriterat högst.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Vi är ett fantastiskt högpresterande samhälle. Mycket engagerade, drivna, duktiga och innovativa människor i alla möjliga roller, yrken och sammanhang. Jag blir imponerad av andra människor flera gånger om dagen. Vi har skapat en imponerande prestationskultur. En kultur som jag som ung entreprenör tidigt interagerade med och även snabbt brände ut mig i. I ärlighetens namn så tycker jag det är ganska skönt att lämna prestationssamhället då och då. Speciellt till förmån för platser där perfektionismen inte slagit rot lika hårt som hos oss, där strukturer och system inte funkar lika bra och friktionsfritt. Där man inte passar tider lika exakt, där saker inte är så tillrättalagda och perfekta.

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Det är samtidigt skönt att komma hem igen. Där saker fungerar, där det går dricka kranvattnet, där tider passas och där excellens värdesätts och strävas efter i hög grad. Vi kan prestera. Vi förväntas prestera. Vi är duktiga på att prestera. Vi identifierar oss med våra prestationer.
Detta beteende kommer med biverkningar. Det tar på krafterna att ligga på topp. Redan unga människor drabbas av stroke, hjärtproblem och utmattningssyndrom i denna stressiga strävan. Vi går runt med en ständig känsla av att inte räcka till.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen duktighet

Det är inget fel i att prestera, tvärtom jag tycker att det är något att vara stolt över. Däremot vill jag uppmana vår prestationskultur att även ha i åtanke att inte hela tiden prestera, att inte hela tiden pressa gränser, att inte hela tiden utveckla, att inte hela tiden sikta framåt, att inte hela tiden optimera.
För att på allvar kunna prestera i längden så måste vi ge tid till reflektion, tid att bara vara i nuet och att få den återhämtning som vi behöver. För vi kan göra både hur mycket vi vill och göra det nästan hur hårt vi vill om vi får tillräckligt med återhämtning emellan. Medvetenheten kring återhämtning måste bli en ännu mer naturlig del i våra liv om vi ska kunna ta nästa steg inom de områden som vi tycker är viktiga.

 

Att lära sig att inte hela tiden prestera är faktiskt en prestation i sig. Kanske nutidens och framtidens viktigaste prestation.

Av Emanuel Nilsson, företagare och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Emanuel Nilsson föreläser om sina insikter, tankeställare och lärdomar från sin egen utbrändhet. Han driver även ett företag i Tanzania med 20 anställda. Läs mer på hans hemsida. Där kan du även klyssna på prestationspodden.

 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.