Foto: Ateljé Photos 4 U

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Redan för sexton år sedan drabbades Katarina Klaver av utmattning och blev sjukskriven i två år. När hon för några månader sedan kände sig stressad och började sova dåligt så blev hon orolig att hon skulle vara på väg dit igen.
– Det är klart att jag kan känna att det går lite för fort ibland. Jag har liksom ett högt tempo i mig själv. Jag har många järn i elden och mycket att göra och när jag fick svettningar och började glömma saker på jobbet, då började jag fundera på om det kunde vara något problem med sköldkörteln och med kortisolet, säger Katarina.

 

LÄS OCKSÅ: Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust 

Stressen påverkar
Hon är påläst och har alltid haft ett intresse för alternativhälsa. När hon hade ryggvärk gick hon till kiropraktor och akupunktör och nu när hon kände sig lite låg och stressad så hittade hon ett tillskott med extrakt av indisk ginseng, ashwaghandha.
– Jag läste att det var bra för att jämna ut kortisolet och för att hjälpa sköldkörteln och då tänkte jag att det var något för mig och det var det verkligen, säger hon.

Att stressa för mycket påverkar givetvis ens prestation på många plan och så även Katarinas. Men det som var värst var ändå sömnen. När hon åkte på semester fick hon tid att vila ut och kunde återhämta sig men de vanliga arbetsmånaderna var det värre.
– Februari är den värsta månaden tycker jag, och det är den säkert är för många. Det är mörkt och jag var väldigt trött hela tiden, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Kan ashwagandha vara skadligt? 

Klarare i huvudet
Hon började ta en kapsel KSM-66 på morgonen och en på kvällen och resultatet lät inte vänta på sig. Nästan genast kände hon att sömnen blev bättre men också att hon hade lättare att koncentrera sig och  kände sig klarare i huvudet. De svettningar hon lidit av försvann och kroppen kändes som den gjort förr.
– Tidigare hade jag humörsvängningar också och det var jobbigt både för mig och min familj, men de har också försvunnit. Jag har bättre koll på känslolivet nu, kan man säga, skrattar hon.

I och med att orken kommit tillbaka och att sömnen är som vanligt så orkar Katarina också ta tag i andra saker, som att äta ordentligt och att träna. Tidigare har hon tränat på Curves-gym för kvinnor. En form som passar henne eftersom ett pass bara tar fyrtio minuter. Tanken är att börja träna där igen.
– När jag känner mig lugnare på insidan och mår bättre så hinner jag också tänka ordentligt. Då orkar jag fatta bra beslut kring mat och vad jag ska lägga min tid på, det blir inte så många dåliga impulsbeslut, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Kan jag byta ut Levaxinet mot ashwagandha ... 

Balsam för själen
Katarina tycker även om att syssla med decoupage, en gammal teknik för dekoration av vardagsföremål, där man ofta använder sig av fina pappersservetter. Hon tycker att det gör att stressen minskar och att hon får mer energi.
– Decoupage är verkligen balsam för själen, säger hon.

Nästa steg kan vara att börja jogga. Katarina har två hundar, den äldre kan inte springa på grund av ålder och artros, men den lilla, som är yngre, tycker det är roligt att vara ute med matte och springa.
– Jag promenerar mycket med hundarna, men nu har jag köpt joggingskor och jag vill gärna utmana mig själv. Det kanske blir en joggingtur till slut, nu känns det som om att jag skulle orka det, säger Katarina och ler.

Av Jessika Devert

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.