Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Örter för magen med Lisen Sundgren

Foto: Charlotte Gawell

Bitterörter gör magen glad

Lisens tips för en nöjd mage

* Ät i lugn och ro och tugga maten ordentligt.
* Ät regelbundna måltider. Småät inte mellan målen.
* Lagad mat är snällare mot magen än raw food.
* Magen vill vara varm – klä dig i varma tröjor vintertid.
* Sluta stressa. Magen hatar stress.
* Ät varm eller rumstempererad mat. Aldrig kylskåpskall.
* Skippa vitt mjöl, socker och mjölkprodukter under en period.

Bitterörter är riktiga välgörare för magen. Många av oss äter dessutom för lite bittra smaker. Örtspecialisten Lisen Sundgren berättar om växterna som råder bot på gaser, buller och ballongmagar.

Lisen Sundgren är örtspecialist och inspiratör. Hennes stora intresse för örter väcktes när hon gick in i väggen för 20 år sedan.
– Det enda jag ville var att ha fingrarna i jorden, minns Lisen. I naturen fann jag lugnet. Så småningom började jag jobba på Rosendals trädgård, där jag fortfarande håller i kurser och örtvandringar.

I samband med att Lisen gick in i väggen fick hon problem med sin mage. Hon började då testa olika bitterörter för att få magen lugn. Själv har jag aldrig hört talas om bitterörter, så jag ber Lisen förklara från scratch.

 

Vad är bitterörter?
– Bitterörter är växter som innehåller bitterämnen och därför smakar bittert. Ruccola, kaffe och grapefrukt använder många i sin vardag. Men i naturens skafferi finns många fler. Maskros, malört, rölleka och rosenblad är bara några exempel.

Varför ska man äta bitterörter?
– De beska smakerna sätter igång tarmrörelserna. Det minskar matsmältningsbesvär som gaser, uppkördhet och sura uppstötningar. När tarmrörelserna fungerar bättre förbättras näringsupptaget, vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Dessutom stimulerar de gallblåsan och levern.

Olika smaker har olika effekter
De fyra grundsmakerna – salt, surt, sött och beskt – triggar olika smaksensorer på tungan. De stimulerar i sin tur olika fysiologiska processer i kroppen. Därför är det viktigt att vår dagliga kost innehåller alla olika smaker, förklarar Lisen.
– Idag får många i sig för lite bittra smaker. I vår västerländska mat är nämligen de salta och söta smakerna överrepresenterade. Det salt-söta triggar aptiten medan de beska smakerna hjälper kroppen att ta hand om maten. Därför tenderar vi många gånger att äta för mycket.

– Och det är smaken som är det viktiga, understryker Lisen. Om du till exempel har mjölk och socker i ditt kaffe kommer kroppen inte att uppfatta det som bittert längre. Då får det inte längre samma fysiologiska effekter.

Hur ska man använda bitterörter?
– Vanligast är att göra örtte, antingen på färska eller torkade örter. Förr var det också vanligt med mixturer, det vill säga att låta örter dra i alkohol. Snaps med bitterörter har vi till exempel fortfarande kvar till våra högtider. Men jag vill inte uppmuntra till alkoholkonsumtion, skrattar Lisen. Maskroste går minst lika bra!

Så det är bara att börja odla med andra ord?
– Jag tycker personligen att själva odlandet är som medicin i sig. Men jag inser ju att alla inte är lika ”muppiga” som jag, säger Lisen skämtsamt. Har man ingen egen örtagård eller tid att leta växter i naturen finns utmärkta teer och örtpreparat att hitta i hälsokosten. Cynaramin som innehåller maskros och boldo är till exempel toppen!

 

Skönt. När ska man ta bitterörter för bästa effekt?
– En kvart före eller en kvart efter maten brukar man säga.

Finns det människor som inte bör äta bitterörter?
– Inte vad jag kan komma på, säger Lisen. Alla behöver ju en bra matsmältning. Men det är givetvis inte bara vad vi stoppar i oss som påverkar hur magen mår. Förstoppning kan till exempel bero på att vi sitter stilla för mycket. Bitterörter fungerar allra bäst om de kombineras med både motion, avslappning och andningsövningar.

Hur upplever du att folk överlag ser på örtmedicin idag?
– För femton år sedan när jag började prata om örter tyckte folk att jag var lite tokig, säger Lisen. Idag upplever jag att det finns ett stort intresse, framförallt hos den yngre generationen. Fler vill hitta en hållbar livsstil som inte sliter på jordens resurser. Att när det finns möjlighet använda växter istället för kemiska läkemedel är ett av många sätt att leva mer i samklang med naturen.

Av Maja Sönnerbo


Lisens tips för en nöjd mage

* Ät i lugn och ro och tugga maten ordentligt.
* Ät regelbundna måltider. Småät inte mellan målen.
* Lagad mat är snällare mot magen än raw food.
* Magen vill vara varm – klä dig i varma tröjor vintertid.
* Sluta stressa. Magen hatar stress.
* Ät varm eller rumstempererad mat. Aldrig kylskåpskall.
* Skippa vitt mjöl, socker och mjölkprodukter under en period.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!