blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans menar Ulrika. Bland den senaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår de som tillhör AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

Detta är den nyaste och mest ovanliga blodgruppen, bara ca 5 procent har denna blodgrupp. Det är en sammansättning av Blodgrupp A och blodgrupp B och har ett ben i varje födoämnesplan. Många valloner har denna blodgrupp.

De som tillhör grupp AB mår bra av en vegetarisk kost och komplettera med ett litet intag av kött och fisk för att uppnå en bra balans och en bra ämnesomsättning.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Det är vanligt att man är lite ”rund” och upplever att de har svårt att hålla vikten och går upp av minsta lilla utsvävning. Precis som för blodgrupp A gäller det att veta hur man ska äta för att det ska röra sig på vågen. Vill man påbörja en lågkolhydratskost med mycket animaliskt protein ska grupp AB alltså inte basera kosten på kött utan behöver äta mer vegetariskt med bara lite kött och fisk som proteinkälla.

Kostplanen för blodgrupp AB leder till naturlig viktminskning. De ska till exempel tänka på att inte äta för stora portioner av kött eller så ofta. Anledningen är att AB i likhet med grupp A har för lite magsyra och lagrar kött i form av fett. Eftersom denna blodgrupp har B-egenskaper så ska intaget av kött helst komma från lamm och kalkon och definitivt undvika kyckling. Dessutom bör man undvika rökt och saltat kött.

LÄS OCKSÅ: Paleo: Ät som på stenåldern

Fisk och skaldjur är optimala proteinkällor
Fisk och vissa skaldjur är en utmärkt proteinkälla för de som tillhör grupp AB och bör ätas varje dag. Det är viktigt med färska grönsaker och de ska vara en bas på tallriken. I denna blodgrupp är det få grönsaker som ska undvikas, en av dem är majs och majsprodukter. Denna blodgrupp ska helst äta grönsaker flera gånger om dagen, de utgör en bra källa till fytokemikalier som innehåller växtöstrogener som liknar kroppshormonet östrogen. De skyddar även mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar och sänker det onda LDL-kolesterolet.

Den här gruppen mår bra av en liten mängd mjölkprodukter, i synnerhet syrade produkter som yoghurt, kesella, gräddfil och lättare mjölkprodukter. Fullfeta mjölkprodukter som grädde är svårsmält och även feta dessertostar, glass och smör medan olivolja är mycket bra. Nötter kan ätas i liten mängd men ska helst blötläggas för denna blodgrupp på grund av matsmältning och risk för gallbesvär. De flesta frön ska undvikas på grund av att de påverkar denna blodgrupp negativt när det gäller insulinproduktion.

Linser är en utmärkt källa till vegetabiliskt protein tillsammans med sojabönor och tofu. De kan äta en liten mängd spannmål och mår bäst av havremjöl, sojamjöl, hirs, ris och ska undvika bovete samt majs. I stället för salt rekommenderas havssalt och gärna tång som har låg natriumhalt. Alla sorters peppar samt vinäger i maten bör dock undvikas helt.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

En frukt om dagen
Frukt är gynnsamt och bör ätas varje dag, framför allt ananas, grapefrukt, kiwi och plommon. Citron passar mycket bra och ska därför användas rikligt, så väl i maten, gärna på salladen samt i vattnet under dagen. Börja gärna dagen med ett glas ljummet vatten med pressad citron på grund av att det rensar systemet från slem. Apelsin ska undvikas och även bananer. Rödvin i små mängder är gynnsamt annars är den mest välgörande drycken grönt te och bör drickas i stora mängder. Kaffe som ligger på undvik-listan kan drickas om man blandar med flera koppar grönt te.

 

Födoämnen som orsakar viktökning

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Kidneybönor och limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Frön orsakar hypoglykemi (för lågt blodsocker)
  • Majs hämmar insulinets effektivitet
  • Bovete ger försämrad ämnesomsättning och hämmar insulinets effekivitet.

Födoämnen som gynnar viktminskning

  • Tofu bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Fisk och skaldjur bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Mjölkprodukter förbättrar insulinproduktionen
  • Tång och alger förbättrar insulinproduktionen
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Ananas bidrar till effektiv matsmältning

LÄS OCKSÅ: Annika Sjöö: "Mina magproblem försvann med paleo"

Bra kosttillskott för blodgrupp AB
Då det är vanligt med låga magsyrenivåer är ett tillskott på vitamin C bra och att äta mycket ananas, broccoli, bär, citron, grapefrukt och körsbär.

Personlighet och utseende
De som tillhör grupp AB är ofta utåtriktade och generösa personer. Många skådespelare, artister och bra talare har denna blodgrupp. De oroar sig inte och tänker och planerar inte så mycket i sina liv – det blir som det blir och är inte så känsliga för detaljer. De har mycket lätt att anpassa sig och kan ändra sig från en minut till en annan. De är ofta lite kortare och har en rund och fyllig kroppsform.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.