blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans menar Ulrika. Bland den senaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår de som tillhör AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

Detta är den nyaste och mest ovanliga blodgruppen, bara ca 5 procent har denna blodgrupp. Det är en sammansättning av Blodgrupp A och blodgrupp B och har ett ben i varje födoämnesplan. Många valloner har denna blodgrupp.

De som tillhör grupp AB mår bra av en vegetarisk kost och komplettera med ett litet intag av kött och fisk för att uppnå en bra balans och en bra ämnesomsättning.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Det är vanligt att man är lite ”rund” och upplever att de har svårt att hålla vikten och går upp av minsta lilla utsvävning. Precis som för blodgrupp A gäller det att veta hur man ska äta för att det ska röra sig på vågen. Vill man påbörja en lågkolhydratskost med mycket animaliskt protein ska grupp AB alltså inte basera kosten på kött utan behöver äta mer vegetariskt med bara lite kött och fisk som proteinkälla.

Kostplanen för blodgrupp AB leder till naturlig viktminskning. De ska till exempel tänka på att inte äta för stora portioner av kött eller så ofta. Anledningen är att AB i likhet med grupp A har för lite magsyra och lagrar kött i form av fett. Eftersom denna blodgrupp har B-egenskaper så ska intaget av kött helst komma från lamm och kalkon och definitivt undvika kyckling. Dessutom bör man undvika rökt och saltat kött.

LÄS OCKSÅ: Paleo: Ät som på stenåldern

Fisk och skaldjur är optimala proteinkällor
Fisk och vissa skaldjur är en utmärkt proteinkälla för de som tillhör grupp AB och bör ätas varje dag. Det är viktigt med färska grönsaker och de ska vara en bas på tallriken. I denna blodgrupp är det få grönsaker som ska undvikas, en av dem är majs och majsprodukter. Denna blodgrupp ska helst äta grönsaker flera gånger om dagen, de utgör en bra källa till fytokemikalier som innehåller växtöstrogener som liknar kroppshormonet östrogen. De skyddar även mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar och sänker det onda LDL-kolesterolet.

Den här gruppen mår bra av en liten mängd mjölkprodukter, i synnerhet syrade produkter som yoghurt, kesella, gräddfil och lättare mjölkprodukter. Fullfeta mjölkprodukter som grädde är svårsmält och även feta dessertostar, glass och smör medan olivolja är mycket bra. Nötter kan ätas i liten mängd men ska helst blötläggas för denna blodgrupp på grund av matsmältning och risk för gallbesvär. De flesta frön ska undvikas på grund av att de påverkar denna blodgrupp negativt när det gäller insulinproduktion.

Linser är en utmärkt källa till vegetabiliskt protein tillsammans med sojabönor och tofu. De kan äta en liten mängd spannmål och mår bäst av havremjöl, sojamjöl, hirs, ris och ska undvika bovete samt majs. I stället för salt rekommenderas havssalt och gärna tång som har låg natriumhalt. Alla sorters peppar samt vinäger i maten bör dock undvikas helt.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

En frukt om dagen
Frukt är gynnsamt och bör ätas varje dag, framför allt ananas, grapefrukt, kiwi och plommon. Citron passar mycket bra och ska därför användas rikligt, så väl i maten, gärna på salladen samt i vattnet under dagen. Börja gärna dagen med ett glas ljummet vatten med pressad citron på grund av att det rensar systemet från slem. Apelsin ska undvikas och även bananer. Rödvin i små mängder är gynnsamt annars är den mest välgörande drycken grönt te och bör drickas i stora mängder. Kaffe som ligger på undvik-listan kan drickas om man blandar med flera koppar grönt te.

Födoämnen som orsakar viktökning

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Kidneybönor och limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Frön orsakar hypoglykemi (för lågt blodsocker)
  • Majs hämmar insulinets effektivitet
  • Bovete ger försämrad ämnesomsättning och hämmar insulinets effekivitet.

Födoämnen som gynnar viktminskning

  • Tofu bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Fisk och skaldjur bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Mjölkprodukter förbättrar insulinproduktionen
  • Tång och alger förbättrar insulinproduktionen
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Ananas bidrar till effektiv matsmältning

LÄS OCKSÅ: Annika Sjöö: ”Mina magproblem försvann med paleo”

Bra kosttillskott för blodgrupp AB
Då det är vanligt med låga magsyrenivåer är ett tillskott på vitamin C bra och att äta mycket ananas, broccoli, bär, citron, grapefrukt och körsbär.

Personlighet och utseende
De som tillhör grupp AB är ofta utåtriktade och generösa personer. Många skådespelare, artister och bra talare har denna blodgrupp. De oroar sig inte och tänker och planerar inte så mycket i sina liv – det blir som det blir och är inte så känsliga för detaljer. De har mycket lätt att anpassa sig och kan ändra sig från en minut till en annan. De är ofta lite kortare och har en rund och fyllig kroppsform.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.