Annons
Annons

Cheferna i Sverige mår allt sämre!

Hans Mebius

Mänsklig
14 maj, 2020
Cheferna i Sverige mår allt sämre!

En undersökning från Previa visar att antalet sjukdagar på grund av psykosociala besvär har ökat från 28 dagar per år till 78 dagar per år hos chefer! Detta är verkligen skrämmande siffror och var ska det sluta om vi inte gör något åt det? Kostnaderna skjuter i höjden och personalen mår dåligt. Men det finns lösningar tack och lov!

Att ha emotionellt intelligenta ledare är ofta avgörande för personalen
Att vara chef innebär ofta en vardag med snabbt tempo med höga krav på effektivitet, tillgänglighet och resultat. Det innebär också höga förväntningar och krav från både ledning och medarbetare. En vardag som gör att många chefer tar med sig jobbet hem på kvällar och helger för att hinna med, vilket på sikt får katastrofala följder på det hållbara ledarskapet.

Om chefernas vardag fortsätter att se ut så här, kommer vi inte att ha några intressenter kvar till chefspositioner. Den nya millenniegenerationen ställer andra krav på ett jobb än makt och hög lön. De värdesätter balans mellan jobb och fritid och möjligheten att påverka sitt arbete.

Vi behöver ta hand om cheferna och se till att deras arbetsbörda blir hållbart i längden. Framförallt för deras egen skull, men också för att ökade sjukskrivningar kostar samhället stora pengar. Alla har att vinna på att cheferna får en mer hållbar arbetsvardag även personalen, så klart!

Annons

Att använda ett coachande förhållningssätt gentemot sina medarbetare är också ett sätt att avlasta sig själv som chef. Att lyssna in vad medarbetaren har för frågeställning samt ställa rätt frågor tillbaka leder till att medarbetaren själv kan komma fram till svaren och tar ett ökat ansvar. Chefen har inte alla svaren.

Det finns dock vägar till att utveckla ett hållbart ledarskap. Cheferna behöver rätt utbildning och stöd för att kunna leda sitt team. För att kunna leda andra, behöver man kunna leda sig själv. Ett sätt att göra det är att utveckla sin emotionella intelligens.

EQ innefattar olika områden så som:

  • självkännedom,
  • sociala relationer,
  • beslutsfattande
  • stresstolerans

Genom att arbeta med sin EQ kan man uppnå ett mer framgångsrikt och hållbart ledarskap.

Jag hoppas att dagens chefer ska få mer stöd i sitt ledarskap. Om inte våra chefer håller i längden hur skall då den övriga personalen hålla ihop?

Här kan du läsa mer om EQ (emotionell intelligens)

Annons
Annons