”Släpp de människor som inte är redo att älska dig! Det här är det svåraste du måste göra i ditt liv, och det kommer också att vara det viktigaste: sluta ge din kärlek till dem som inte är redo att älska dig.”
Livsviktiga ord från Anthony Hopkins
Hans Mebius
Om emotionell intelligens som betyder mycket för individens framgångar och utveckling i livet.
Empati är en stor och viktig del i ledarskapet på arbetet. När man är empatisk innebär det att man känner in och förstår vad den andre upplever och är närbesläktat med inlevelseförmåga och medkänsla. Det är också en nyckelförmåga inom emotionell intelligens som är avgörande i relationer med andra människor. Empati är en komplex psykisk process.
Ännu mer detaljerat innebär empati 1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) 2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision) Att sätta sig in i någon annans perspektiv. Förstå den andres upplevda situation. Detta betyder inte att man behöver tycka likadant eller att hålla med. Det betyder att du får hur den andra känner sig. Empati är lätt att förväxla med sympati som betyder att man tycker synd om och visa medkänsla.
Att kunna möta en annan person med öppet sinne och visa ett icke-dömande och genuint intresse så att den känner sig förstådd och respekterad, är att vara empatisk. Det här går att träna upp rätt lätt vilket är mycket värdefullt när du träffar andra. Man lär sig mycket genom att lyssna och bekräfta det man hört till vederbörande.
Den fjärde empatin är att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke).
De chefer som blir framgångsrika ledare är personer som har en hög empatisk förmåga.
Känner du någon som har en välutvecklad empati i din omgivning? Hur är det att umgås med hen?
I coaching är empatin viktig utifrån att kunna då och då bekräfta sin klient i vad de berättar för något.
Läs gärna mer om coaching här !
Varma hälsningar
Hans Mebius
ICF Certifierad Coach / Inspiro EQ Consulting
Källa: Wikipedia
Titeln ”The art of war” kanske känns konstig när man pratar om motstånd. Men faktum är att detta är titeln på en bok skriven av Steven Pressfield och handlar om människans relation till sitt inre motstånd. Ett inre krig. I boken får läsaren olika förklaringar varför motstånd uppstår hos oss människor. Stora insikter kan göras i denna lättlästa och korta bok.
Vad motstånd handlar om är ofta en inre konflikt inom oss och boken ger många olika vinklingar på hur den uppstår och vart den kommer ifrån. Motståndet har många sidor och uttryck och du känner säkert igen dig när du skall göra något och du börjar resonera med dig själv om fördelar och nackdelar kring det du har framför dig.
I mitt arbete som coach stöter jag ofta på detta motstånd till att göra och utföra olika saker. Många gånger handlar det om rena rädslor inom oss. Lösningen blir många gånger att se på just rädslan och vad den består och kommer ifrån. Det handlar inte om att dyka djupt i historien utan många gånger istället se på olika lösningar att möta rädslan. Isolera rädslan och se hur mycket sanning den har. Rädsla är många gånger ett uttryck att utvecklas. Det okända, det jag inte kan eller vet något om. Steven Pressfield skriver att rädsla är direkt en indikation på att du skall utmana dig själv – för att växa. Tänk efter själv när du mött en rädsla, genomfört det motstånd som den gett upphov till och hur det kändes efteråt. Ofta blir känslan positiv tycker jag.
Ha en bra dag!
Vill du läsa mer om coaching kan du klicka här?
Hans
Professionell ICF certifierad Coach
Då får jag önska dig grattis i så fall. Dystra siffror från Gallup visar hur svenskarna känner för sitt engagemang kring arbetet. Vad beror det här på? Undersökningen är äldre än Covid-19 så mörkertalet är säkert betydligt högre idag än för ca 2 år sedan när undersökningen från Gallup presenterades. Endast 14 procent av medarbetarna i Sverige känner sig engagerade i sitt jobb. Hela 75 procent är inte engagerade (!) och hela 11 procent är aktivt oengagerade… Vad betyder detta för samhället, konkurrensen och den enskilda individen?
Vad behövs för att bli motiverad så man blir engagerad?
Enligt Gallup handlar det om att skapa en miljö på jobbet som kännetecknas av regelbunden bekräftelse, fortlöpande utvecklingssamtal, möjligheter för personlig- och professionell utveckling samt nära och positiva relationer till kollegorna på jobbet. Men hur fungerar det när chefen och kollegorna sitter hemma? Kan inte annat än gissa att det blivit ännu sämre bland engagemanget hos medarbetarna. Här tror jag att vi kommer få se ännu sämre hälsotal i form av fysisk och mental nedgång hos medarbetarna och så klart, cheferna. Vi är i grund och botten sociala varelser som gillar att jobba och lösa problem tillsammans. Vi är flockdjur och kommer alltid vara så.
Som underlag för sin rapport hänvisar Gallup till en stor undersökning de genomfört bland 50 000 arbetsgrupper i totalt 45 länder. Här kunde man på att de avisa att arbetsgrupper som fick stöd med att identifiera, utveckla och använda sina styrkor – för att därigenom nå en högre engagemangsnivå – också förbättrade t ex försäljningen med 10 procent samt att den totala vinsten med 14 procent jämfört med kontrollgrupperna.
Tänk vilket lyft det skulle bli om de 75% skulle höja sitt engagemang på arbetet och bli motiverade…För att lyckas med detta tror jag starkt på ett starkt emotionellt ledarskap. Den Emotionella intelligensens alla 15 kompetenser är avgörande hos bland annat cheferna för ett motiverande ledarskap. Empati, optimism och sociala färdigheter kommer vara delar behövs hos cheferna för att motivera och engagera sina medarbetare.
Här kan du läsa mer om den emotionella intelligensen
Källa: Gallup
Jag tycker det är en enormt viktig frågeställning i de tider vi lever i idag. Inte bara för att människor i ledande positioner behöver ha en bra hälsa för att leda andra utan att det leder till att även medarbetarna har större möjligheter att må bra. En medveten och hållbar ledare (chef) ser också till att få med sina medarbetare i ”hållbarheten” och kan aktivt verka för att de har rätt förutsättningar till det. Bara det att över 770 svenskar dött av stress 2019 säger en hel del. Mörkertalet är säkert mycket högre, tror jag.
I dessa tider när vi har på kort tid tvingats till omvälvande förändringar, så sätts ledarskapet verkligen på prövningar. Förutom att leda i förändring så behöver de flesta leda även på distans och kan inte närvara som fysisk person. Detta påverkar givetvis möjligheten att uppfatta viktiga signaler när en medarbetare inte mår bra. Tror det är vanligt att missa att även ”chefen” också är en medarbetare till en högre chef som inte heller han/hon kan avgöra hur chefen mår. Vi är alla människor och behöver leva hållbart. Det kan vara en större utmaning att få sina medarbetare motiverade och engagerade när vi inte har den vardagliga kontakten på kontoret. Vilket ställer ännu högre krav på de som leder arbetet. Hur motiverar man medarbetare över en skärm?
Trygg – positiv – effektiv – engagerad – hinna med – hälsa – god ledare för hållbart ledarskap!
Som chef behöver du inge trygghet, vara stöttande, motivera samt vara tydlig med mål och processer. Och du ska även hålla i längden. Att vara hållbar är bland det viktigaste en chef ska tänka på att utveckla. Om du som chef inte är hållbar blir det lätt en dominoeffekt och många kan falla med den.
Emotionell Intelligens – en väg till hållbarhet
Jag har under två år arbetat för bolaget Inspiro EQ Consulting,som är specialiserade på att utveckla chefer i ett hållbart ledarskap genom att vi utbildar och utvecklar chefer just i sitt eget ledarskap. Det känns väldigt givande då jag dagligen får uppleva de positiva effekter som den medvetenheten ger i den utvecklingen kring sin egna emotionella intelligens och vad den skapar hos individen, chefen och gruppen. Vi använder emotionell intelligens som metod för att man som chef bättre kan förstå sig själv och VAD man behöver utveckla. Vi utbildar också i flera coachverktyg för att man ska veta HUR man kan leda sina medarbetare effektivt och hållbart. Framgångarna i det hållbara ledarkapet kommer inte bara med medvetenheten kring den emotionella intelligensen utan också med personlig coaching för att förstärka förändringar i rätt riktning utifrån behoven.
Varma hälsningar
Hans Mebius
P.s. Du kanske är nyfiken på utbildningar och emotionell intelligens inom hållbart ledarskap? Anmäl dig i så fall till detta kostnadsfria webinar ! Ett mycket uppskattat webinar den 14 okt – kl:12-13. Luncha och lyssna 🙂
De ledare som har god social kompetens är oftast utmärkta kommunikatörer. De är också oftast öppna för att höra såväl bra som sämre nyheter and de är även experter på att få teamet omkring sig, att stötta dem och vara intresserade av nya spännande projekt.
Ledare som har en väl utvecklad social talang är också duktiga på att hantera förändringar och finna lösningar på konflikter och på ett diplomatiskt sätt. De är sällan nöjda med att låta saker vara som de är, men de lutar sig inte tillbaka och låter andra göra jobbet. De är goda förebilder genom sitt eget beteende. Så, har du funderat på hur du kan bygga upp din sociala kompetens?
Lär dig hantera konflikter. Ledare måste kunna lösa konflikter mellan sina medarbetare, kunder eller leverantörer. Detta är nödvändigt om du ska lyckas.
Förbättra din kommunikation. Träna på att kommunicera rakt och tydligt så att alla förstår dina tankar. Har du tid så funder och försök hitta en stil som passar dig som fungerar på andra. Man kommer en bra bit på väg genom att vara saklig, lugn och ärlig.
Lär dig att ge komplimanger men försök vara så tydlig som du kan vara genom att säga specifikt vad komplimangen avser för något. Genom att uppvisa din uppskattning till dina medarbetare så kommer lojaliteten mot dig som en ledande person att förbättras. Dina medarbetare kommer prestera bättre och vara bättre motiverade för det som ligger framför dem.
Lycka till
Ledarskapskonsult & coach
Hans
P.s. det finns mycket att lära om den emotionella intelligensen (EQ) och du kan lär dig mer här