tv pop corn fjarrkontroll och man som lyfter tyngder

Byt ut de dåliga vanorna mot bra

Alla som försökt bryta en dålig vana vet hur svårt det kan vara, inte heller blir det lättare med åren enligt experterna. Knepet bakom att lyckas är att på ett systematiskt sätt byta ut de dåliga vanorna mot hälsosammare belöningar.

Knepet för att bryta med en dålig vana handlar till stor del att identifiera vad som triggar den, oftast sker det i form av en trestegsraket som börjar med påminnelse som följs av rutin som i slutändan ger en belöning skriver Harvard mens health watch.

Tvivel och bristande motivation
En vanlig orsak till att många misslyckas är att de inte skapar en solid grund att förankra att förändringen i. Det är viktig med motivation och att vi har en tro på oss själva och att vi klarar det. Att vilja göra förändringar för att andra tycker att vi borde eller känner tvivel och tror det är övermäktigt är två av de största problemen när man vill bryta en ovana.

 

 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Öka självförtroendet och självtilliten
Börja genom att gradera motiveringen att genomföra förändringen, om inte motivationen är tillräckligt stark bör man satsa på att förändra något annat.
Satsa då istället på att öka ditt självförtroende och tilliten till att du klarar av att göra den önskade förändringen, till exempel genom att minska ned på antalet cigaretter om det är så att du önskar sluta röka, när man märker att man klarar det har man ökat tilliten till att det går att göra större förändringar som att sluta helt.

LÄS OCKSÅ: “Behåll” hjärnan med träning

Identifiera triggers och rutiner
För att ta sig an problemet behöver man gå tillbaka till trestegsraketen och se vad som gör att man blir påmind om sin vana, när, var och hur man ger sig hän åt den, Lista sedan annat som också ger en känsla av välbefinnande och tillfredsställelse. Det kan vara att promenera, ringa en vän, meditera eller äta något mer hälsosamt.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”

Ändra tidpunkt
Efter det är det dags att se över vad man kan göra för att komma ur sin rutt. Om till exempel den dåliga vanan är att äta godis när man ser på TV, kan ett sätt vara att ändra tidpunkten för TV-tittandet och göra något annat när du brukar titta istället som att motionera, läsa eller ägna dig åt en hobby. En annan åtgärd kan vara att byta ut vad det är man äter, till exempel chips mot något mer hälsosamt som nötter.

Fullt möjligt att förändra
Förändringar kan ta tid och sker gradvis och man kan få prova sig fram för att hitta rätt belöning men med detta tillvägagångssätt är det fullt möjligt att åstadkomma en bestående förändring menar experten som Harvard mens health watch talat med.

Av Nina Törmark

Källa: Harvard mens health watch

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.