Rätt fettsyror för mamma och barn

Vi får i oss mindre essentiella fettsyror via maten idag än för bara 30 år sedan. Något som får konsekvenser för både gravida kvinnor och deras barn. Rätt fettsyratillskott under graviditet och amning är bland annat viktigt för barnets utveckling av hjärna och ögon.

Att essentiella fettsyror har en mängd hälsobefrämjande egenskaper är känt sedan länge. Vad som är mindre känt är hur betydelsefulla dessa fettsyror är för barnets utveckling i fosterstadiet och under de två första levnadsåren. Essentiella fettsyror är nämligen en av de viktigaste byggstenarna när hjärna och öga växer och utvecklas. Och ny forskning visar att brist på dessa kan leda till en mängd olika problem.

Positivt för barnet
Flera stora studier i USA och England visar att kvinnor som regelbundet äter mat med hög halt av nyttiga fettsyror – till exempel fet fisk och skaldjur – får barn som har lättare att lära, är bättre på att kommunicera och är allmänt tidigare i sin utveckling. Det finns dessutom en bevisad länk mellan fullgången graviditet och normal födelsevikt och ett tillräckligt intag av dessa fettsyror.
– Det förvånar mig att inte fler är medvetna om hur viktigt rätt sorts fett är för både mamma och barn, säger professor Ingemar Joelsson, expert på kvinnohälsa.

 

Viktiga även för mamman
Modern forskning slår fast att det inte bara är foster och spädbarn som behöver tillskott av fettsyror för att utvecklas och må bra. Nya studier visar att mammor som inte får i sig tillräcklig mängd fleromättade fettsyror löper större risk att drabbas av koncentrationssvårigheter, oro, onormal trötthet, nedstämdhet eller till och med uttalad postpartum depression än kvinnor som får i sig en tillräcklig mängd av dessa så viktiga näringsämnen.

– Allt fler kvinnor drabbas av depression i samband med förlossning, konstaterar professor Joelsson. Sedan 1960-talet har man, enligt en stor undersökning, kunnat konstatera en 20-procentig ökning av antalet fall av förlossningsdepressioner. I Sverige räknar man idag med att nästan 10 procent, alltså en mamma av tio, drabbas av en uttalad postpartum depression när barnet är fött.

Var tredje kvinna drabbas
Det finns dessutom uppgifter som visar att var tredje kvinna drabbas av någon form av nedstämdhet eller lättare depression i anslutning till förlossningen. Brist på viktiga fettsyror kan vara en del av förklaringen. Idag får vi nämligen i oss betydligt färre essentiella fettsyror med maten än för bara 30 år sedan.  Inom sjukvården blir man allt mer vaken för den här sortens problem. I England arrangerades nyligen en stor konferens för barnmorskor, psykologer och terapeuter där en hel dag ägnades åt att tala om ”förlossningsdepression – den tysta epidemin”. Där togs också vikten av ett tillräckligt intag av rätt sorts fettsyror upp som en egen punkt på agendan.
– De vetenskapliga studier som gjorts visar på en direkt länk mellan postpartum depression och en brist på essentiella fettsyror, säger professor Joelsson. Fler studier behövs, men det råder ingen tvekan om hur viktiga de är för både moderns och barnets fysiska och emotionella välbefinnande.

Dolt problem
Oro, nedstämdhet och depression i samband med förlossning är alltså vanligare än man tror. Och enligt många barnmorskor är det dessutom ett till stor del dolt problem. Har man inte svåra besvär väljer man ofta att inte tala om dem. Under den brittiska konferensen var ett återkommande tema att många kvinnor skäms över att erkänna att de kan känna sig utmattade och överväldigade när barnet är nytt. Det är ju en tid när man förväntas vara lycklig. Att öppet tala om att man mår dåligt eller har svårt att känna glädje eller orka med kan kännas som ett misslyckande, därför drar sig många för det. Och inom sjukvården står man i många fall maktlös – även i Sverige.
– I dag är enda behandlingsmöjligheten antidepressiva medel eller samtalsterapi, säger barnmorskan Lisa Gårdlund och fortsätter:
– Kan man påverka eller kanske till och med förebygga sådana här besvär genom exempelvis tillskott av fettsyror under graviditeten och under amningen så skulle oerhört mycket vara vunnet. Inte bara för den nyblivna mamman, utan också för det nyfödda barnet. För att barnet ska kunna knyta an på ett naturligt sätt är det viktigt att även mamman mår bra.

Direkt länk
Att en brist på fettsyror påverkar både mamma och barn så starkt är inte alls konstigt, menar professor Joelsson. De fettsyror som fostret behöver för sin utveckling ”hämtas” nämligen i många fall från mammans hjärna. Olika studier har visat att en kvinnohjärna faktiskt kan krympa upp till 5 procent i volym under graviditet och amning. Nya data tyder också på att tillräckligt intag av fettsyror i kosten innebär att dessa inte behöver ”hämtas” från kvinnans eget förråd.
– Det finns en mängd vetenskaplig dokumentation som visar att framförallt två fettsyror: DHA från omega-3-familjen och AA från omega-6-familjen, behövs som byggstenar för cellerna när fostrets hjärna och ögon utvecklas. Faktum är att 20 procent av hjärnans torrvikt och 30 procent av näthinnans torrvikt består av dessa två fleromättade fettsyror.

Väljer bort utan att ersätta
Gravida och ammande kvinnor behöver enligt gällande rekommendationer äta en rejäl portion fet fisk två gånger i veckan för att klara sitt eget och barnets behov. Men i kostrekommendationerna till gravida kvinnor ingår numera kraftfulla varningar för fet fisk från exempelvis Östersjön, olika insjöar och för odlad lax: fisk som kan innehålla för höga halter av gifter och tungmetaller.
– Varningarna har lett till att allt fler kvinnor väljer bort fet fisk under graviditet och amning. Utan att behovet av viktiga fettsyror ersätts på annat sätt, säger professor Ingemar Joelsson. Detta kan leda till ett antal olika problem.

Bättre utveckling med tillskott
Barns hjärnor växer och utvecklas fort, inte bara under fosterstadiet, utan också under de två första levnadsåren. Fettsyrorna spelar en viktig roll i uppbyggnaden och utvecklingen av hjärnan. Mer än en femtedel av hjärnan består nämligen av olika typer av fettsyror som kroppen inte själv kan producera utan som måste tas upp via kosten.
För gravida och ammande mammor samt spädbarn är det omega 3-fettsyran DHA som är viktigast. Gravida kvinnor rekommenderas ett dagligt intag av minst 300 mg, medan spädbarn enligt internationella rekommendationer behöver 100 mg per dag. Dessutom behövs tillskott av andra fettsyror av typ omega 3 och omega 6 som finns naturligt i exempelvis fet fisk och i olika typer av växter.

Många studier visar samma sak
Flera internationella studier visar att många gravida och ammande kvinnor får i sig för lite fettsyror. Något som kan få konsekvenser för barnen. En stor brittisk studie, där 7 400 barn följdes upp 15 respektive 18 månader efter födseln, visade att barn som via mammorna regelbundet fick i sig tillskott av fettsyror hade påtagligt bättre inlärnings- och koncentrationsförmåga och var allmänt tidigare i sin utveckling.
– Forskningen talar sitt tydliga språk. Känner man sig det minsta orolig för att man inte får i sig tillräcklig mängd rätt fett med maten bör man ta ett dagligt tillskott av fleromättade fettsyror, till exempel mumomega, avslutar professor Joelsson. Både för sin egen och sitt barns skull.

Av Anna Bengtsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.