När Svensk Egenvård presenterar 2023 års försäljningssiffror för egenvårdsbranschen visar siffrorna en fortsatt tydlig tillväxt i alla kategorier – det vill säga växtbaserade läkemedel, kosttillskott, viktprodukter och sporttillskott.
Mats Nilsson som är VD på Svensk Egenvård säger:
– Det är positiva siffror men Sveriges siffror är faktiskt långt efter Finlands försäljningssiffror.
I Sverige är det sportnutritionen som växer snabbast, och idag sker 40 procent av den svenska försäljningen av egenvårdsprodukter via e-handeln.
E-handeln ökar
Mats Nilsson berättar att sett över tid så ökar försäljningen av sporttillskott allra mest.
– Att just det segmentet ökar beror sannolikt på en naturlig konsekvens av att vi tränar allt mer och att allt fler inser kostens betydelse vid träning.
Även om svenskarnas konsumtion ökar så varför ligger vårt grannland Finland långt före Sverige?
– Den skillnad som är tydlig är att finländska läkare har en mycket mer positiv syn på kosttillskott än vad läkarna traditionellt sett haft i Sverige. Kost och nutrition har varit en mer integrerad del av behandlingen i Finland.
En skillnad man kan se mellan länderna är att svenska konsumenter handlar mer via e-handeln generellt sett.
– Kosttillskott är egentligen en vara som lämpar sig väldigt väl för e-handel. Produkterna är små, väger lätt och är inte ömtåliga. Glädjande är att konsumenterna även när det gäller e-handel väljer att handla från svenska e-handelsplatser. I vår statistik redovisas alla inköp som görs via en hemsida som e-handel, även om handelsplatsen är ett apotek som Apotea, säger Mats.
Stadig tillväxt
Den typiska kunden, i alla segment utom sportnutrition, är en kvinna med stort hälsointresse, miljömedveten och relativt välutbildad, berättar Mats.
– Det är kvinnor som leder utvecklingen, är mest pålästa och upptäcker de nya produkterna först. I segmentet sportnutrition är den typiska konsumenten en yngre man.
Om försäljningen fortsätter att öka i den takt som den gjort de senaste åren är Mats dock inte så säker på.
– Det kan inte uteslutas att tillväxten kan komma att avta beroende på den allt svagare konjunkturen i kombination med en inflation som överstiger löneutvecklingen. Men 2023 års siffror visar att branschen håller ställningarna och att konsumenterna verkligen vill ha sina egenvårdsprodukter.