Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

läsk och socker

Fruktos gör oss feta

Ordlista

Socker – Sackaros
Sackaros är vanligt socker, rörsocker, består av glukos och fruktos.

Glukos – Druvsocker
Glukos ger snabbt en hög höjning av blodsockret.
Glukos förekommer under många olika namn dextros, druvsocker och blodsocker.

Fruktos – Fruktsocker
Fruktos bidrar inte till att insulin frisätts. Det kan dock omvandlas till triglycerider. Om fettet lagras in i fettväven eller förbränns beror på om man äter mer än man gör av med.
Finns i frukt och bär i en vanligtvis, relativt låg, mängd. Tillsatt i större mängd bland annat i läsk, kakor och andra sötsaker.

Glykogen (eller leverstärkelse) är en polysackarid som kroppen använder för att lagra kolhydrater. Glykogen finns i muskler och levern. När kroppen behöver energi kan den spjälka glykogen så att det bildas glukos. Av kroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g i musklerna.
Fakta från Livsmedelsverket och Wikipedia

Att äta frukt anses av de allra flesta som nyttigt. Men allt eftersom kommer det fram fakta som talar för att fruktsockret är det som gör oss feta. Dock är det är den industriella tillsatsen av fruktos i bland annat läsk som är den största boven.

En vanlig frukt innehåller inte mer fruktsocker än vad vi kan hantera. 100 gram persika innehåller ca 1,3  gram fruktos. Innehållet av fibrer i frukten gör att upptaget går långsammare. Den fruktosen som livsmedelsindustrin tillsätter i godis, läsk, motsvarar så mycket frukt att det inte går att få i sig på samma tid som du halsar i dig en läsk. Dessutom tas läsken upp av kroppen på betydligt kortare tid än med fruktosen i en frukt.

Fruktos och insulin
Fruktos är en monosackarid på precis som glukos är. När man äter fruktos omsätts den í levern vilket gör att blodsockret inte höjs på samma sätt som med glukos, därför har man trott att fruktos var ett bra alternativ för sötning.
– Fruktos påverkar kroppen på annat sätt än vad glukos gör. Det frisätter inte insulin på samma sätt som glukos och har på så sätt ett lägre GI, säger Carolin Helt, kostrådgivare, PT samt tidigare expert i Kureras expertpanel.

 

Fruktos kan bidra till fettbildning
Glukos bryts ner och blir till energi.  Om kroppen inte behöver energi vid tillfället kommer glukosen lagras i levern som glykogen till dess att kroppen behöver energi. Vid ökat behov av energi släpper levern ut glykogen, därav sker en naturlig omsättning av glukosen. Men när vi äter fruktos och levern, som för de flesta moderna, kolhydratsätande människor, redan är full med glykogen så reagerar kroppen lite annorlunda.
– Efter att fruktos absorberas i tunntarmen transporteras det direkt till levern där det omvandlas till leverglukos. Fruktosen kan bidra till bildandet av fett. Detta sker om du har ett energiöverskott, om du helt enkelt äter för mycket och rör dig för lite, berättar Carolin.

Fulla lager i levern
När levern har fulla lager bildas fettsyror av överskottet av fruktos, så kallade triglycerider, som lagras som fettceller.
– Fruktos kan leda till ökade blodfetter och på så sätt rubba balansen mellan kolesterolet - LDL och HDL, säger Carolin.
Fruktos i stora mängder kan alltså påverka kolesterolet negativt samt kan ge problem med fettlever vilket i förlängningen kan ge diabetes typ 2 och bukfetma. Fruktosen fungerar inte heller särskilt bra som energi för musklerna.

Varning för tillsatt högfruktossirap
Frukt och bär innehåller visserligen en hel del fruktos men även så mycket mer som är bra för oss - vitaminer, mineraler, antioxidanter, kostfibrer och enzymer. Det är den höga exponeringen för tillsatt fruktos som inte är bra.
–  Äter man frukt som de är hinner man i de allra flesta fall bli mätt innan man fått i sig för stora mängder fruktos. De stora bovarna är läsk, saft, godis, bakverk, sylt och andra livsmedel där man tillsatt extra fruktos i form av högfruktossirap (High Fructose Corn Syrup). Dessa livsmedel är kolhydrattäta och gör det lätt att få i sig på tok för mycket kolhydrater, avslutar Carolin.

Av Malin Duvstedt


Ordlista

Socker – Sackaros
Sackaros är vanligt socker, rörsocker, består av glukos och fruktos.

Glukos – Druvsocker
Glukos ger snabbt en hög höjning av blodsockret.
Glukos förekommer under många olika namn dextros, druvsocker och blodsocker.

Fruktos – Fruktsocker
Fruktos bidrar inte till att insulin frisätts. Det kan dock omvandlas till triglycerider. Om fettet lagras in i fettväven eller förbränns beror på om man äter mer än man gör av med.
Finns i frukt och bär i en vanligtvis, relativt låg, mängd. Tillsatt i större mängd bland annat i läsk, kakor och andra sötsaker.

Glykogen (eller leverstärkelse) är en polysackarid som kroppen använder för att lagra kolhydrater. Glykogen finns i muskler och levern. När kroppen behöver energi kan den spjälka glykogen så att det bildas glukos. Av kroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g i musklerna.
Fakta från Livsmedelsverket och Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?