kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

“Gör uppror mot prestationssamhället”

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

Kraven på oss bara ökar och att vara ständigt uppkopplade och nåbara gör dem knappast mindre. Pressen att publicera uppdateringar och svara på andras inlägg i sociala medier påverkar oss lika mycket som andra krav. Något som gör att vi allt mer sällan tillåter oss att varva ner och göra ingenting.
– Perioder med stress behöver följas av återhämtning säger zonterapeuten Karin Lycke.
Som varnar att om vi inte får tillräcklig återhämtning så löper vi risk att drabbas av ständigt ihållande trötthet och att det på sikt kan leda till utmattning.

Återhämtning i förhållande till ansträngning
Återhämtning handlar om att gå ned i varv. Hur stort behovet av återhämtning är hänger ihop med den belastning som vi är utsatta för, tillsammans med vår personlighet och livssituation menar Karin. Det gäller både arbetsrelaterad stress och stress i privatlivet.

 

 

Lista på fritidsaktiviteter
Stressforskningsinstitutet presenterar en skala som värderar återhämtningen för olika fritidsaktiviteter.

1. Pliktaktiviteter
Arbetsrelaterade uppgifter, ”måsten”, som att betala räkningar, hushållsarbete och barntillsyn. Detta är uppgifter som inte går att hoppa över, de ger heller ingen som helst återhämtning.
2. Lågansträngningsaktiviteter
Att se på TV, bläddra i tidning, slöa på soffan är exempel på olika slags ”lättaktiviteter” och antas vara av stor vikt för återhämtningen.
3. Sociala aktiviteter
Att umgås med familj och vänner. Socialt stöd är genomgående relaterat till bättre återhämtning bortsett ifrån vissa tvång.
4. Fysisk aktivitet
Träning, promenader och liknande. Fysisk aktivitet stimulerar fysiologiska och psykologiska processer som bidrar till vårt välbefinnande. Fysisk aktivitet innebär också att vi får en paus i de aktiviteter som är kopplade till arbetet.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot ett friskt samhälle är vår egen duktighet:

Karin Lycke

Karin Lycke zonterapeut

En skrämmande utveckling
I sitt arbete som zonterapeut stöter Karin Lycke ofta på att människor har problem med brist på återhämtning.
– Jag har varit verksam inom zonterapiområdet i drygt tio år är och jag har kunnat följa samhällsutvecklingen genom mina klienter, säger Karin. Det är en skrämmande utveckling när vi inte tillåter oss att vila ens på vår fritid utan vi försöker att svara upp mot krav, som kanske inte alltid är relevanta.
Karin Lycke säger vidare att vår förmåga till att finna återhämtningen många gånger har gått förlorad och relaterar till klienter som berättar att de blir stressade av att försöka göra ingenting.
– Här är zonterapibehandlingen en fantastisk möjlighet. De flesta upplever en avslappning och avspänning som de inte känt förut.

LÄS OCKSÅ: Inta viloläge med Magnus Fridh

Vill integrera alternativa metoder
Karin Lycke har 25 års erfarenhet inom hälsa och sjukvård. Karin är förutom diplomerad zonterapeut även legitimerad sjuksköterska. Karin ser zonterapi och andra alternativa behandlingar som ett komplement till den vanliga sjukvården och jobbar för att involvera dem i varandra. Hon är noga med att betona att det inte finns några vetenskapliga studier som bevisar effekten av zonterapi, utan baserar sina uttalanden på erfarenhet och mindre studier.
– Däremot finns det många goda exempel på de som har blivit hjälpta ifrån olika besvär, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Uppror mot prestationssamhället
Många är de som försöker ge svar på frågorna varför vi mår dåligt när vi egentligen borde ha det bra och varför vi upplever att vi har så lite tid när mycket görs för att effektivisera och spara tid åt oss. En av dem är trendspanaren Göran Adlén, han kallar enligt Karin vår strävan efter att prestera och visa hur duktiga vi är för ”Framgångsbedrägeriet” och uppmanar till revolt mot prestationssamhället. Något som Göran Adlén menar går emot mycket av vad vi fått lära oss de senaste åren. Han uppmanar oss istället att trotsa måsten, sluta tro att vi måste sätta mål hela tiden eller ha struktur på allt i livet. Man behöver inte heller bygga ett personligt varumärke. Han tror enligt Karin att de flesta har ledsnat på att prestera och tyngas ned av krav och menar att vi faktiskt kan åstadkomma mer genom att göra mindre. Något som enligt honom kommer leda till bättre resultat och högre livskvalitet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegansk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.