kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

“Gör uppror mot prestationssamhället”

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

Kraven på oss bara ökar och att vara ständigt uppkopplade och nåbara gör dem knappast mindre. Pressen att publicera uppdateringar och svara på andras inlägg i sociala medier påverkar oss lika mycket som andra krav. Något som gör att vi allt mer sällan tillåter oss att varva ner och göra ingenting.
– Perioder med stress behöver följas av återhämtning säger zonterapeuten Karin Lycke.
Som varnar att om vi inte får tillräcklig återhämtning så löper vi risk att drabbas av ständigt ihållande trötthet och att det på sikt kan leda till utmattning.

Återhämtning i förhållande till ansträngning
Återhämtning handlar om att gå ned i varv. Hur stort behovet av återhämtning är hänger ihop med den belastning som vi är utsatta för, tillsammans med vår personlighet och livssituation menar Karin. Det gäller både arbetsrelaterad stress och stress i privatlivet.

 

 

Lista på fritidsaktiviteter
Stressforskningsinstitutet presenterar en skala som värderar återhämtningen för olika fritidsaktiviteter.

1. Pliktaktiviteter
Arbetsrelaterade uppgifter, ”måsten”, som att betala räkningar, hushållsarbete och barntillsyn. Detta är uppgifter som inte går att hoppa över, de ger heller ingen som helst återhämtning.
2. Lågansträngningsaktiviteter
Att se på TV, bläddra i tidning, slöa på soffan är exempel på olika slags ”lättaktiviteter” och antas vara av stor vikt för återhämtningen.
3. Sociala aktiviteter
Att umgås med familj och vänner. Socialt stöd är genomgående relaterat till bättre återhämtning bortsett ifrån vissa tvång.
4. Fysisk aktivitet
Träning, promenader och liknande. Fysisk aktivitet stimulerar fysiologiska och psykologiska processer som bidrar till vårt välbefinnande. Fysisk aktivitet innebär också att vi får en paus i de aktiviteter som är kopplade till arbetet.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot ett friskt samhälle är vår egen duktighet:

Karin Lycke

Karin Lycke zonterapeut

En skrämmande utveckling
I sitt arbete som zonterapeut stöter Karin Lycke ofta på att människor har problem med brist på återhämtning.
– Jag har varit verksam inom zonterapiområdet i drygt tio år är och jag har kunnat följa samhällsutvecklingen genom mina klienter, säger Karin. Det är en skrämmande utveckling när vi inte tillåter oss att vila ens på vår fritid utan vi försöker att svara upp mot krav, som kanske inte alltid är relevanta.
Karin Lycke säger vidare att vår förmåga till att finna återhämtningen många gånger har gått förlorad och relaterar till klienter som berättar att de blir stressade av att försöka göra ingenting.
– Här är zonterapibehandlingen en fantastisk möjlighet. De flesta upplever en avslappning och avspänning som de inte känt förut.

 

LÄS OCKSÅ: Inta viloläge med Magnus Fridh

Vill integrera alternativa metoder
Karin Lycke har 25 års erfarenhet inom hälsa och sjukvård. Karin är förutom diplomerad zonterapeut även legitimerad sjuksköterska. Karin ser zonterapi och andra alternativa behandlingar som ett komplement till den vanliga sjukvården och jobbar för att involvera dem i varandra. Hon är noga med att betona att det inte finns några vetenskapliga studier som bevisar effekten av zonterapi, utan baserar sina uttalanden på erfarenhet och mindre studier.
– Däremot finns det många goda exempel på de som har blivit hjälpta ifrån olika besvär, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symtom på långvarig stress

Uppror mot prestationssamhället
Många är de som försöker ge svar på frågorna varför vi mår dåligt när vi egentligen borde ha det bra och varför vi upplever att vi har så lite tid när mycket görs för att effektivisera och spara tid åt oss. En av dem är trendspanaren Göran Adlén, han kallar enligt Karin vår strävan efter att prestera och visa hur duktiga vi är för ”Framgångsbedrägeriet” och uppmanar till revolt mot prestationssamhället. Något som Göran Adlén menar går emot mycket av vad vi fått lära oss de senaste åren. Han uppmanar oss istället att trotsa måsten, sluta tro att vi måste sätta mål hela tiden eller ha struktur på allt i livet. Man behöver inte heller bygga ett personligt varumärke. Han tror enligt Karin att de flesta har ledsnat på att prestera och tyngas ned av krav och menar att vi faktiskt kan åstadkomma mer genom att göra mindre. Något som enligt honom kommer leda till bättre resultat och högre livskvalitet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.