Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

“Gör uppror mot prestationssamhället”

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

Kraven på oss bara ökar och att vara ständigt uppkopplade och nåbara gör dem knappast mindre. Pressen att publicera uppdateringar och svara på andras inlägg i sociala medier påverkar oss lika mycket som andra krav. Något som gör att vi allt mer sällan tillåter oss att varva ner och göra ingenting.
– Perioder med stress behöver följas av återhämtning säger zonterapeuten Karin Lycke.
Som varnar att om vi inte får tillräcklig återhämtning så löper vi risk att drabbas av ständigt ihållande trötthet och att det på sikt kan leda till utmattning.

Återhämtning i förhållande till ansträngning
Återhämtning handlar om att gå ned i varv. Hur stort behovet av återhämtning är hänger ihop med den belastning som vi är utsatta för, tillsammans med vår personlighet och livssituation menar Karin. Det gäller både arbetsrelaterad stress och stress i privatlivet.

 

 

Lista på fritidsaktiviteter
Stressforskningsinstitutet presenterar en skala som värderar återhämtningen för olika fritidsaktiviteter.

1. Pliktaktiviteter
Arbetsrelaterade uppgifter, ”måsten”, som att betala räkningar, hushållsarbete och barntillsyn. Detta är uppgifter som inte går att hoppa över, de ger heller ingen som helst återhämtning.
2. Lågansträngningsaktiviteter
Att se på TV, bläddra i tidning, slöa på soffan är exempel på olika slags ”lättaktiviteter” och antas vara av stor vikt för återhämtningen.
3. Sociala aktiviteter
Att umgås med familj och vänner. Socialt stöd är genomgående relaterat till bättre återhämtning bortsett ifrån vissa tvång.
4. Fysisk aktivitet
Träning, promenader och liknande. Fysisk aktivitet stimulerar fysiologiska och psykologiska processer som bidrar till vårt välbefinnande. Fysisk aktivitet innebär också att vi får en paus i de aktiviteter som är kopplade till arbetet.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot ett friskt samhälle är vår egen duktighet:

Karin Lycke

Karin Lycke zonterapeut

En skrämmande utveckling
I sitt arbete som zonterapeut stöter Karin Lycke ofta på att människor har problem med brist på återhämtning.
– Jag har varit verksam inom zonterapiområdet i drygt tio år är och jag har kunnat följa samhällsutvecklingen genom mina klienter, säger Karin. Det är en skrämmande utveckling när vi inte tillåter oss att vila ens på vår fritid utan vi försöker att svara upp mot krav, som kanske inte alltid är relevanta.
Karin Lycke säger vidare att vår förmåga till att finna återhämtningen många gånger har gått förlorad och relaterar till klienter som berättar att de blir stressade av att försöka göra ingenting.
– Här är zonterapibehandlingen en fantastisk möjlighet. De flesta upplever en avslappning och avspänning som de inte känt förut.

 

LÄS OCKSÅ: Inta viloläge med Magnus Fridh

Vill integrera alternativa metoder
Karin Lycke har 25 års erfarenhet inom hälsa och sjukvård. Karin är förutom diplomerad zonterapeut även legitimerad sjuksköterska. Karin ser zonterapi och andra alternativa behandlingar som ett komplement till den vanliga sjukvården och jobbar för att involvera dem i varandra. Hon är noga med att betona att det inte finns några vetenskapliga studier som bevisar effekten av zonterapi, utan baserar sina uttalanden på erfarenhet och mindre studier.
– Däremot finns det många goda exempel på de som har blivit hjälpta ifrån olika besvär, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symtom på långvarig stress

Uppror mot prestationssamhället
Många är de som försöker ge svar på frågorna varför vi mår dåligt när vi egentligen borde ha det bra och varför vi upplever att vi har så lite tid när mycket görs för att effektivisera och spara tid åt oss. En av dem är trendspanaren Göran Adlén, han kallar enligt Karin vår strävan efter att prestera och visa hur duktiga vi är för ”Framgångsbedrägeriet” och uppmanar till revolt mot prestationssamhället. Något som Göran Adlén menar går emot mycket av vad vi fått lära oss de senaste åren. Han uppmanar oss istället att trotsa måsten, sluta tro att vi måste sätta mål hela tiden eller ha struktur på allt i livet. Man behöver inte heller bygga ett personligt varumärke. Han tror enligt Karin att de flesta har ledsnat på att prestera och tyngas ned av krav och menar att vi faktiskt kan åstadkomma mer genom att göra mindre. Något som enligt honom kommer leda till bättre resultat och högre livskvalitet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.