kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss.   

Det är det blå ljuset som gör att himlen ser blå ut en molnfri dag, det finns överallt och är en del av det synliga vita ljuset enligt Irene.
– De olika färgerna och energierna i solspektrumet påverkar oss på olika sätt, förklarar hon.

Solens ljus gör både nytta och skada
UV-strålning från solen tillhör den osynliga strålningen.
– Det är den som gör det möjligt att skapa D-vitamin i huden. Det även den som påverkar pigmenteringen.
Överexponering kan ge brännskador på huden och anses bidra till uppkomsten av hudcancer. UVB påverkar pigmentet i överhuden och gör oss röda och solbrända. UVA strålning går djupare ner och skadar elastin- och kollagenfibrerna förklarar Irene.
– Den är så kraftfull att den går igenom fönsterglas, något att tänka på vid placering av skrivbord på arbetsplatser.
Den som kör bil gör klokt i att ha skyddande kläder på vänsterarmen soliga dagar, tipsar Irene.

 

Blått ljus kan användas terapeutiskt
Blått ljus ligger längst ner på skalan av synligt ljus och kallas därför ibland HEV-ljus, kort för High Energy Visible light. Irene berättar för Kurera att det blå ljuset kan användas lokalt på hudens yta för att behandla acne.
– Försök har också gjorts på avgränsade fläckar med psoriasis, ibland med gott resultat .
Det blå ljuset har korta vågor med hög energi och tränger djupare ner i huden än både UVA och UVB, ända ner till underhuden. Där bildas fria radikaler som påverkar hudens underliggande enzymsystem menar Irene.
– Strålningen gör att huden åldras i förtid, kollagen- och elastinfibrerna bryts ner och tappar elasticitet, får ojämn hudton och pigmentfläckar. Det kallas också för photo-aging.
Ögat har en god förmåga att skydda sig mot UV-ljuset, men det blå ljuset tränger ända ner i den gula fläcken.

LÄS OCKSÅ: Stärk din hud – här är fyra favoriter | Kurera.se

Flera källor av blått ljus inomhus
Den största exponeringen av blått ljus kommer från solen utomhus, men inomhus finns andra källor som data- och plattTV-skärmar, mobiler, läsplattor och LED-belysningar.
– Den ökade användningen modern teknik ger hög exponering av blått ljus.
Idag sitter många framför skärmar hela dagarna varvat med flitig användning av mobilerna.
– Det gör att påverkan på huden och ögonen blir betydligt mer påtaglig. Gamla glödlampor alstrade också blått ljus, men exponeringen var jämförelsevis låg.
Irene berättar vidare att skärmstrålning även påverkar sömnhormonet melatonin och att användning av blåljusalstrande skärmar på kvällen har kopplats ihop med sömnstörningar.

LÄS OCKSÅ: Åldras huden för fort? Så blir den ungdomligare igen | Kurera.se

Hur skyddar man sig?
Det kan vara läge att använda skydd även inomhus om man känner igen sig i beskrivningarna ovan och tillhör de med mycket skärmtid och mycket onaturligt ljus men vanligt solskydd med UVA och UVB-filter hjälper inte för att skydda mot det synliga blå ljuset, menar Irene.
Det innebär att det ställs andra krav på produkter som ska skydda mot den här typen av strålning än på de som används vid utomhusvistelse.

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden | Kurera.se

Ställer nya krav på hudvårdsprodukter
Det börjar dyka upp hudvårdsprodukter på marknaden som även skyddar mot det blå ljuset. Bland annat har det tyska hudvårdsmärket Annmarie Börlind som Irene är agent för precis tagit fram en olja som heter 3 in 1 Facial oil som enligt Irene ska ha ett förstärkt skydd mot just blått ljus och strålning från skärmar.
– Antioxidanter är viktiga för att skydda huden. Det finns även en särskild form av lutein som har som effekt att det absorberar det blå ljuset. Antioxidantrika vegetabiliska oljor och skyddande ämnen som bisabolol, E- och A-vitamin kan också ge skydd mot de negativa effekterna av det blå ljuset,
På insidan är det bra att fylla på med en kost rik på fibrer och naturliga antioxidanter.
– Det bidrar till att stärka kroppens egna försvarsmekanismer.

Iakttag försiktighet och ta pauser
Precis som att solen ska njutas i förståndig och lagom mängd, bör man tänka på effekterna av det blå ljuset menar Irene. Som rekommenderar att vi undviker blått ljus någon timme innan läggdags för god sömn.
– En paus då och då från skärmlivet under dagen kan också vara nyttigt. Tänk särskilt på barnens ömtåliga hud och ögon uppmanar Irene.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.