Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss.   

Det är det blå ljuset som gör att himlen ser blå ut en molnfri dag, det finns överallt och är en del av det synliga vita ljuset enligt Irene.
– De olika färgerna och energierna i solspektrumet påverkar oss på olika sätt, förklarar hon.

 

Solens ljus gör både nytta och skada
UV-strålning från solen tillhör den osynliga strålningen.
– Det är den som gör det möjligt att skapa D-vitamin i huden. Det även den som påverkar pigmenteringen.
Överexponering kan ge brännskador på huden och anses bidra till uppkomsten av hudcancer. UVB påverkar pigmentet i överhuden och gör oss röda och solbrända. UVA strålning går djupare ner och skadar elastin- och kollagenfibrerna förklarar Irene.
– Den är så kraftfull att den går igenom fönsterglas, något att tänka på vid placering av skrivbord på arbetsplatser.
Den som kör bil gör klokt i att ha skyddande kläder på vänsterarmen soliga dagar, tipsar Irene.

Blått ljus kan användas terapeutiskt
Blått ljus ligger längst ner på skalan av synligt ljus och kallas därför ibland HEV-ljus, kort för High Energy Visible light. Irene berättar för Kurera att det blå ljuset kan användas lokalt på hudens yta för att behandla acne.
– Försök har också gjorts på avgränsade fläckar med psoriasis, ibland med gott resultat .
Det blå ljuset har korta vågor med hög energi och tränger djupare ner i huden än både UVA och UVB, ända ner till underhuden. Där bildas fria radikaler som påverkar hudens underliggande enzymsystem menar Irene.
– Strålningen gör att huden åldras i förtid, kollagen- och elastinfibrerna bryts ner och tappar elasticitet, får ojämn hudton och pigmentfläckar. Det kallas också för photo-aging.
Ögat har en god förmåga att skydda sig mot UV-ljuset, men det blå ljuset tränger ända ner i den gula fläcken.

LÄS OCKSÅ: Stärk din hud – här är fyra favoriter | Kurera.se

Flera källor av blått ljus inomhus
Den största exponeringen av blått ljus kommer från solen utomhus, men inomhus finns andra källor som data- och plattTV-skärmar, mobiler, läsplattor och LED-belysningar.
– Den ökade användningen modern teknik ger hög exponering av blått ljus.
Idag sitter många framför skärmar hela dagarna varvat med flitig användning av mobilerna.
– Det gör att påverkan på huden och ögonen blir betydligt mer påtaglig. Gamla glödlampor alstrade också blått ljus, men exponeringen var jämförelsevis låg.
Irene berättar vidare att skärmstrålning även påverkar sömnhormonet melatonin och att användning av blåljusalstrande skärmar på kvällen har kopplats ihop med sömnstörningar.

LÄS OCKSÅ: Åldras huden för fort? Så blir den ungdomligare igen | Kurera.se

Hur skyddar man sig?
Det kan vara läge att använda skydd även inomhus om man känner igen sig i beskrivningarna ovan och tillhör de med mycket skärmtid och mycket onaturligt ljus men vanligt solskydd med UVA och UVB-filter hjälper inte för att skydda mot det synliga blå ljuset, menar Irene.
Det innebär att det ställs andra krav på produkter som ska skydda mot den här typen av strålning än på de som används vid utomhusvistelse.

 

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden | Kurera.se

Ställer nya krav på hudvårdsprodukter
Det börjar dyka upp hudvårdsprodukter på marknaden som även skyddar mot det blå ljuset. Bland annat har det tyska hudvårdsmärket Annmarie Börlind som Irene är agent för precis tagit fram en olja som heter 3 in 1 Facial oil som enligt Irene ska ha ett förstärkt skydd mot just blått ljus och strålning från skärmar.
– Antioxidanter är viktiga för att skydda huden. Det finns även en särskild form av lutein som har som effekt att det absorberar det blå ljuset. Antioxidantrika vegetabiliska oljor och skyddande ämnen som bisabolol, E- och A-vitamin kan också ge skydd mot de negativa effekterna av det blå ljuset,
På insidan är det bra att fylla på med en kost rik på fibrer och naturliga antioxidanter.
– Det bidrar till att stärka kroppens egna försvarsmekanismer.

Iakttag försiktighet och ta pauser
Precis som att solen ska njutas i förståndig och lagom mängd, bör man tänka på effekterna av det blå ljuset menar Irene. Som rekommenderar att vi undviker blått ljus någon timme innan läggdags för god sömn.
– En paus då och då från skärmlivet under dagen kan också vara nyttigt. Tänk särskilt på barnens ömtåliga hud och ögon uppmanar Irene.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 



Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

Kvinna sprutar parfym på handleden

Så farliga är hormonstörande ämnen

Hälsa

Hormonstörande ämnen är kemikalier som gömmer sig i produkter vi alla använder dagligen: i mat, dricksvatten och inte minst i smink och kroppsprodukter. Men vilka hälsorisker innebär de? Och vilka produkter är viktigast att undvika? Hudvårdsexperten reder ut!

Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.