Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss.   

Det är det blå ljuset som gör att himlen ser blå ut en molnfri dag, det finns överallt och är en del av det synliga vita ljuset enligt Irene.
– De olika färgerna och energierna i solspektrumet påverkar oss på olika sätt, förklarar hon.

 

Solens ljus gör både nytta och skada
UV-strålning från solen tillhör den osynliga strålningen.
– Det är den som gör det möjligt att skapa D-vitamin i huden. Det även den som påverkar pigmenteringen.
Överexponering kan ge brännskador på huden och anses bidra till uppkomsten av hudcancer. UVB påverkar pigmentet i överhuden och gör oss röda och solbrända. UVA strålning går djupare ner och skadar elastin- och kollagenfibrerna förklarar Irene.
– Den är så kraftfull att den går igenom fönsterglas, något att tänka på vid placering av skrivbord på arbetsplatser.
Den som kör bil gör klokt i att ha skyddande kläder på vänsterarmen soliga dagar, tipsar Irene.

Blått ljus kan användas terapeutiskt
Blått ljus ligger längst ner på skalan av synligt ljus och kallas därför ibland HEV-ljus, kort för High Energy Visible light. Irene berättar för Kurera att det blå ljuset kan användas lokalt på hudens yta för att behandla acne.
– Försök har också gjorts på avgränsade fläckar med psoriasis, ibland med gott resultat .
Det blå ljuset har korta vågor med hög energi och tränger djupare ner i huden än både UVA och UVB, ända ner till underhuden. Där bildas fria radikaler som påverkar hudens underliggande enzymsystem menar Irene.
– Strålningen gör att huden åldras i förtid, kollagen- och elastinfibrerna bryts ner och tappar elasticitet, får ojämn hudton och pigmentfläckar. Det kallas också för photo-aging.
Ögat har en god förmåga att skydda sig mot UV-ljuset, men det blå ljuset tränger ända ner i den gula fläcken.

LÄS OCKSÅ: Stärk din hud – här är fyra favoriter | Kurera.se

Flera källor av blått ljus inomhus
Den största exponeringen av blått ljus kommer från solen utomhus, men inomhus finns andra källor som data- och plattTV-skärmar, mobiler, läsplattor och LED-belysningar.
– Den ökade användningen modern teknik ger hög exponering av blått ljus.
Idag sitter många framför skärmar hela dagarna varvat med flitig användning av mobilerna.
– Det gör att påverkan på huden och ögonen blir betydligt mer påtaglig. Gamla glödlampor alstrade också blått ljus, men exponeringen var jämförelsevis låg.
Irene berättar vidare att skärmstrålning även påverkar sömnhormonet melatonin och att användning av blåljusalstrande skärmar på kvällen har kopplats ihop med sömnstörningar.

LÄS OCKSÅ: Åldras huden för fort? Så blir den ungdomligare igen | Kurera.se

Hur skyddar man sig?
Det kan vara läge att använda skydd även inomhus om man känner igen sig i beskrivningarna ovan och tillhör de med mycket skärmtid och mycket onaturligt ljus men vanligt solskydd med UVA och UVB-filter hjälper inte för att skydda mot det synliga blå ljuset, menar Irene.
Det innebär att det ställs andra krav på produkter som ska skydda mot den här typen av strålning än på de som används vid utomhusvistelse.

 

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden | Kurera.se

Ställer nya krav på hudvårdsprodukter
Det börjar dyka upp hudvårdsprodukter på marknaden som även skyddar mot det blå ljuset. Bland annat har det tyska hudvårdsmärket Annmarie Börlind som Irene är agent för precis tagit fram en olja som heter 3 in 1 Facial oil som enligt Irene ska ha ett förstärkt skydd mot just blått ljus och strålning från skärmar.
– Antioxidanter är viktiga för att skydda huden. Det finns även en särskild form av lutein som har som effekt att det absorberar det blå ljuset. Antioxidantrika vegetabiliska oljor och skyddande ämnen som bisabolol, E- och A-vitamin kan också ge skydd mot de negativa effekterna av det blå ljuset,
På insidan är det bra att fylla på med en kost rik på fibrer och naturliga antioxidanter.
– Det bidrar till att stärka kroppens egna försvarsmekanismer.

Iakttag försiktighet och ta pauser
Precis som att solen ska njutas i förståndig och lagom mängd, bör man tänka på effekterna av det blå ljuset menar Irene. Som rekommenderar att vi undviker blått ljus någon timme innan läggdags för god sömn.
– En paus då och då från skärmlivet under dagen kan också vara nyttigt. Tänk särskilt på barnens ömtåliga hud och ögon uppmanar Irene.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Namn: Iréne von Arronet
Yrke: Hälsopedagog specialiserad på näringslära och hudvård. Hon har tidigare även varit verksam som informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt diet coach inom svensk elitidrott. Numera är hon verksam med bland annat Annemarie Börlinds ekohudvård. Hon svarar dessutom på frågor om huden i Kureras expertpanel.

Bra att tänka på framför datorn

1. Drick tillräckligt med vatten.
2. Använd fuktkräm i ansiktet.
3. Sänk ljusstyrkan på skärmen. Det går även att installera gula filter som går igång på kvällen som ska minska den sömnstörande effekten av det blå ljuset.
Källa: Aftonbladet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.