ulrika hoffer kladdkaka smarta sötsaker

”Jag är en gränslös godisråtta”

Kostrådgivaren Ulrika Hoffer ville äta nyttigare, men kunde inte tänka sig ett liv utan godis. Därför skapade hon smarta sötsaker där tomma kalorier ersatts med nyttigheter.

Trevligt, uppiggande, socialt och tröstande. Sötsaker har många funktioner och det gör dem väldigt svåra att avstå. Men en hälsosam livsstil kan faktiskt  också innefatta det söta, som många har dåligt samvete över. Det menar kostrådgivaren Ulrika Hoffer, aktuell med receptboken Smarta sötsaker.
– Många jag möter säger att de gärna äter broccoli, fet fisk och quinoa – men att de inte kan tänka sig att leva utan godis och fika, säger Ulrika. Jag håller med dem.

Så vad är smarta sötsaker?
– Det är sötsaker med en hälsomässig bonuseffekt. De är söta och goda men innehåller också innehåller vitaminer, mineraler, nyttiga fetter, proteiner och fibrer – sådant som kroppen behöver!

 

– Vanliga sötsaker är ofta bara tomma kalorier, förklarar Ulrika. De ger ett stort kaloriintag utan att tillföra någon näring till kroppen. För samma antal kalorier kan du istället äta en nyttig chokladmuffins som är söt och god men också innehåller vitaminer, proteiner och nyttiga fetter som mättar.

Dina recept innehåller varken gluten, socker eller mjölk. Vad är tanken med det?
– Hemma har jag ett barn som är mjölkproteinallergiker och ett som är glutenallergiker. Så det började med att jag ville laga något där det var fritt fram för alla i familjen att äta. Nu är alla recept i boken helt fria från mjölkprodukter och baserade på naturligt glutenfria produkter.

Nyttigt jämt
Ulrika berättar att hon ofta möter reaktioner som ifrågasätter bokens hälsofokus. Måste allt vara så himla nyttigt jämt, undrar de.
– Det måste det absolut inte, säger Ulrika. För en frisk människa går det jättebra att äta några lakritsbåtar då och då. Problemet är bara att de flesta äter de där laktitsbåtarna varje dag, och inte bara några stycken…

Du skriver själv att du är ”en gränslös godisråtta”. Vad det insikten som fick dig att börja experimentera dig fram till smartare sötsaker?
– Det var både för min egen skull och för barnens.  Har man små barn vill man ju att det ska få i sig vettig näring och inte bara en massa socker. Jag själv var den klassiskt trötta småbarnsmorsan. Jag åt sötsaker så gott som varje eftermiddag; För att få energi, för att pusta ut eller för att få njuta en stund. Om man vill hittar man alltid en orsak till varför man får ”muffla i sig” en påse Polly eller en daimstrut, säger Ulrika skämtsamt.

– Jag visste så klart att det varken var bra eller långsiktigt hållbart. Men det söta är så belönande att jag inte kunde behärska mig.

Kan man äta smarta sötsaker varje dag?
– Mina sötsaksrecept innehåller överlag nyttigare saker än maten på ett normalt, svenskt frukostbord. Men givetvis kan du inte äta hur mycket som helst. I slutändan måste vi ju göra av med lika mycket energi som vi äter, säger Ulrika.

– Eftersom de smarta sötsakerna mättar och innehåller bra näring kan man absolut byta ut ett mellanmål mot ”smart fika” eller kanske ta en muffins  istället för den vanliga ostmackan.

Många av dina recept innehåller torkade dadlar eller aprikoser. Triggar inte torkad frukt också sockersuget?
– Jo, det gör det absolut. Har man stora problem med blodsockersvängningar kanske man behöva utesluta alla sorters frukt och fruktsocker i några dagar. Det gör jag ibland. Men vill man äta något sött är torkad frukt ett bra alternativ. I de flesta recepten är dadlarna kombinerade med olika typer av nötter, som innehåller protein och bra fetter. Det mättar och håller blodsockret lite mer i schack.

Livslånga vanor med guldkant
Ulrika Hoffer menar att det handlar om att hitta en balans. Hon tror inte på strikta matrutiner där man måste kämpa och aldrig unna sig något.
– Man behöver inte bita ihop. Det gäller att hitta balanserade vanor som fungerar livet ut. Sånna vanor kan till exempel innehålla kladdkaka eller muffins bakade på mandel.

Av: Maja Sönnerbo

Sötsugen? Testa två av Ulrika Hoffers egna favoritrecept: Kladdkaka och pecanrutor.

ulrikahoffer460x330

Ulrika Hoffer

 

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.