ulrika hoffer kladdkaka smarta sötsaker

“Jag är en gränslös godisråtta”

Kostrådgivaren Ulrika Hoffer ville äta nyttigare, men kunde inte tänka sig ett liv utan godis. Därför skapade hon smarta sötsaker där tomma kalorier ersatts med nyttigheter.

Trevligt, uppiggande, socialt och tröstande. Sötsaker har många funktioner och det gör dem väldigt svåra att avstå. Men en hälsosam livsstil kan faktiskt  också innefatta det söta, som många har dåligt samvete över. Det menar kostrådgivaren Ulrika Hoffer, aktuell med receptboken Smarta sötsaker.
– Många jag möter säger att de gärna äter broccoli, fet fisk och quinoa – men att de inte kan tänka sig att leva utan godis och fika, säger Ulrika. Jag håller med dem.

Så vad är smarta sötsaker?
– Det är sötsaker med en hälsomässig bonuseffekt. De är söta och goda men innehåller också innehåller vitaminer, mineraler, nyttiga fetter, proteiner och fibrer – sådant som kroppen behöver!

 

– Vanliga sötsaker är ofta bara tomma kalorier, förklarar Ulrika. De ger ett stort kaloriintag utan att tillföra någon näring till kroppen. För samma antal kalorier kan du istället äta en nyttig chokladmuffins som är söt och god men också innehåller vitaminer, proteiner och nyttiga fetter som mättar.

Dina recept innehåller varken gluten, socker eller mjölk. Vad är tanken med det?
– Hemma har jag ett barn som är mjölkproteinallergiker och ett som är glutenallergiker. Så det började med att jag ville laga något där det var fritt fram för alla i familjen att äta. Nu är alla recept i boken helt fria från mjölkprodukter och baserade på naturligt glutenfria produkter.

Nyttigt jämt
Ulrika berättar att hon ofta möter reaktioner som ifrågasätter bokens hälsofokus. Måste allt vara så himla nyttigt jämt, undrar de.
– Det måste det absolut inte, säger Ulrika. För en frisk människa går det jättebra att äta några lakritsbåtar då och då. Problemet är bara att de flesta äter de där laktitsbåtarna varje dag, och inte bara några stycken...

Du skriver själv att du är "en gränslös godisråtta". Vad det insikten som fick dig att börja experimentera dig fram till smartare sötsaker?
– Det var både för min egen skull och för barnens.  Har man små barn vill man ju att det ska få i sig vettig näring och inte bara en massa socker. Jag själv var den klassiskt trötta småbarnsmorsan. Jag åt sötsaker så gott som varje eftermiddag; För att få energi, för att pusta ut eller för att få njuta en stund. Om man vill hittar man alltid en orsak till varför man får ”muffla i sig” en påse Polly eller en daimstrut, säger Ulrika skämtsamt.

 

– Jag visste så klart att det varken var bra eller långsiktigt hållbart. Men det söta är så belönande att jag inte kunde behärska mig.

Kan man äta smarta sötsaker varje dag?
– Mina sötsaksrecept innehåller överlag nyttigare saker än maten på ett normalt, svenskt frukostbord. Men givetvis kan du inte äta hur mycket som helst. I slutändan måste vi ju göra av med lika mycket energi som vi äter, säger Ulrika.

– Eftersom de smarta sötsakerna mättar och innehåller bra näring kan man absolut byta ut ett mellanmål mot ”smart fika” eller kanske ta en muffins  istället för den vanliga ostmackan.

Många av dina recept innehåller torkade dadlar eller aprikoser. Triggar inte torkad frukt också sockersuget?
– Jo, det gör det absolut. Har man stora problem med blodsockersvängningar kanske man behöva utesluta alla sorters frukt och fruktsocker i några dagar. Det gör jag ibland. Men vill man äta något sött är torkad frukt ett bra alternativ. I de flesta recepten är dadlarna kombinerade med olika typer av nötter, som innehåller protein och bra fetter. Det mättar och håller blodsockret lite mer i schack.

 

Livslånga vanor med guldkant
Ulrika Hoffer menar att det handlar om att hitta en balans. Hon tror inte på strikta matrutiner där man måste kämpa och aldrig unna sig något.
– Man behöver inte bita ihop. Det gäller att hitta balanserade vanor som fungerar livet ut. Sånna vanor kan till exempel innehålla kladdkaka eller muffins bakade på mandel.

Av: Maja Sönnerbo

Sötsugen? Testa två av Ulrika Hoffers egna favoritrecept: Kladdkaka och pecanrutor.

ulrikahoffer460x330

Ulrika Hoffer

 

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.