Janesh – med ayurvedan i blodet

Fakta

Namn: Janesh Vaidya
Från: Indien
Yrke: Ayurvedisk praktiker
Böcker av Janesh: Maten från min by 2017, I det sista regnet 2017, Ayurveda för ditt sinne  2011
Läs mer om Janesh på hans hemida.

Janesh är född in i den indiska läran ayurveda. Byborna i trakten han kommer ifrån har lagt sin hälsa i hans familjs händer i sex generationer. Så för Janesh har det aldrig rått några tvivel om vad han ska ägna sig åt – han är en vaidya.

Janesh Vaidya har gått i träning sedan barnsben och ser sig fortfarande i viss mån som en student. Och han lever som han lär, för en vaidya går det inte att skilja teori och praktik, tanke och handling – utan allt hänger samman. Om han inte skulle göra det skulle han heller inte kunna behandla människor menar han.
– Ayurveda är mitt liv.

Lämnade byn för Sverige
Janesh har aldrig vikit från sig väg och ägnat sig åt utsvävningar från sin hälsosamma livsstil.
– Det enda jag ändrat är mitt sätt att behandla människor, förklarar Janesh, inom min tradition får man inte lämna byn.
Tanken är att man ska stanna kvar men Janesh valde att resa ut i världen och sprida sin form av ayurveda till oss i Sverige.

 

Föreläser och har klienter
Men det beslutet var fullt sanktionerat av hans farmor som hade som vision att sprida ayurvedan i världen – och skickade Janesh till en skola där han fick lära sig engelska. Janesh har gjort regelbundna besök i Sverige i femton års tid, numera driver han även ett ayurvediskt center i Indien men han håller fortfarande föreläsningsturnéer och ger ut sina böcker här.

LÄS OCKSÅ: Professor med mat på kornet

Mår bättre av grönsaker
Janesh lever numera helt veganskt, han äter alltså inga animaliska produkter överhuvudtaget. Tidigare åt han bland annat ägg men han fick känningar och insåg att den sortens mat orsakade stress i kroppen.
– Det är inget hälsosamt protein, det är ett sekundärt protein till skillnad från proteinet i växter som är ett primärt protein.
Min mage fungerade inte som den skulle, jag kände mig stressad och min andning var ytlig. När jag slutade med det animaliska återgick allt till det normala.

LÄS OCKSÅ: Chefredaktör med krav på ekologiskt

Får lära oss fel i skolan
Janesh tror inte att det är något unikt för honom, han anser att alla skulle må bättre av att äta helt växtbaserat.
– Vi är herbivorer inte omnivorer, säger Janesh.
Han förklarar att man kan se på hur våra käkar och tänder är konstruerade att vi är skapta för att äta växter och inte kött.
– I skolan får vi lära oss att vi är allätare men det är inte sant.

LÄS OCKSÅ: ”Jag älskar att det gröna är på frammarsch”

Etik och hälsa hänger ihop
Vi har heller inte tillräcklig magsyra för att smälta kött. Han menar också att köttätande påverkar vårt temperament och humör negativt. Janesh anser inte heller att det är moraliskt försvarbart att döda andra levande varelser för att vi ska ha något att äta.
– Jag kan inte stödja det, jag arbetar för djurens rättigheter och människors hälsa, det hänger ihop.

Arbetar inte med piller
Till skillnad från många andra ayurvediska praktiker arbetar inte Janesh med preparat av något slag – han arbetar uteslutande med kosten. Han tror dessutom att den medicinen vi behöver växer där vi bor, som exempel nämner han kirskål som han menar fungerar utmärkt mot reumatism och artros.
– Ät fem blad om dagen men det är viktigt att det är de späda bladen för när de blivit mörkare är de laxerande.
Janesh rekommenderar att man plockar på våren när bladen är nya och fryser in.
– Jag vill hjälpa människor få hjälp från naturen, hade jag velat hade jag kunnat tjäna stora pengar på att sälja preparat säger Janesh.

Anpassar till våra breddgrader
Han utmärker sig även genom att inte rekommendera typisk indisk mat och sådant som kan vara svårt att få tag på i Sverige. Istället anpassar han sina kostråd efter våra förhållanden. Han har gjort efterforskningar i den svenska floran och ersätter långväga indiska livsmedel med sådant som finns här,
– I min nya bok ”Maten från min by” visar jag att du kan köpa din medicin i grönsaksdisken på Ica eller Coop.

Sluta med det som stör
Om Janesh bara ska ge ett hälsoråd för de som vill leva hälsosammare och må bättre är det inte att börja med något nytt utan att sluta med det som är dåligt för dig.
– De som till exempel dricker mycket kaffe behöver sluta med det. Samma sak om du dricker mycket alkohol eller äter mycket kött, ägg eller mjölk. Sedan tar du reda på vad som är bäst för dig och anpassar dig efter det.

Undvik produkter – ät rena råvaror
Enligt Janesh bör vi undvika en stor del av vad som finns i mataffärens hyllor då de produkterna många gånger är fulla av tillsatser och tillsatt socker, plus att det är inslutet i aluminium som inte är bra för oss menar han. Istället ska vi lita på vår instinkt, välja rena råvaror och undvika animaliska produkter.

Försöker äta balanserande
Själv äter Janesh tre gånger om dagen, han undviker gluten och socker och han gör vad han kan för att äta balanserande.
– Om min vata är hög äter jag mer jordande mat, om pitta är hög lagar jag mat som är lugnande.
Och motion?
– Jag praktiserar yoga, minst femton minuter dagligen.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Janesh Vaidya
Från: Indien
Yrke: Ayurvedisk praktiker
Böcker av Janesh: Maten från min by 2017, I det sista regnet 2017, Ayurveda för ditt sinne  2011
Läs mer om Janesh på hans hemida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.