josefine_jager

Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Fakta

Namn: Josefine Jäger
Född: Värmland
Bor: Stockholm
Familj: Mamma, pappa, syster, bror, släkt och vänner.
Yrke: Visionär kreatör. Hon har tidigare kommit ut med böckerna "Hello Green" och "Flora - Närande drycker från växtriket". Josefine arbetar övervägande med klienter och tar uppdrag för företag som vill förnya sig.

Foto: Katarina Di Leva

Josefine Jäger är kokboksförfattare, raw foodkock och hälsocoach men om hon själv får bestämma kallar hon sig helst visionär kreatör. Hon är uppvuxen i Värmland, har utbildat sig inom mat och hälsa i USA och är numera bosatt i Stockholm. Josefine har varit hälsointresserad så länge hon kan minnas, ett intresse som tycks starkt förankrat i naturen och som tagit allt större plats med åren.

Josefine är nummer 14 i Kureras serie “Hälsoprofilerna berättar” och delar med sig om sina tips och tankar om hälsa. Det är lätt att tro att det skulle var raw food för hela slanten för Josefines del men faktum är att hon inte följer någon särskild diet.
– Jag äter det jag känner för, dessutom tycker jag om att göra en juice-kur ibland, säger Josefine till Kurera.
Josefine föredrar färsk, växtbaserad mat och väljer bort sådant som inte känns hälsosamt som bland annat konserver och animalier. Även mat av låg kvalitet, med lågt näringsinnehåll som vitt socker, vitt mjöl, högprocessad mat och oljor tillhör sådant som Josefine för det mesta avstår.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Just nu många superfoods för jag har just gjort ett roligt matjobb till en tidning. Spirulina, maca, moringa, tocos, kakao, hampafrön, acai och matcha. I kylen finns gröna blad, lök, sparris, champinjoner, broccoli, morötter och i rumstemperatur finns avokado, tomater, citrusfrukter och färska örter som koriander och persilja, berättar Josefine.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag tycker om att dricka någon varm dryck på morgonen, det kan vara ett gott ört- eller kryddté, gärna gurkmejaté men nu på sommaren dricker jag gärna kokosvatten eller färsk juice. Sedan äter jag ett lättare mål mitt på dagen exempelvis en avokadomacka, följt av middag på kvällen vid 17-tiden.
Till middag äter Josefine gärna varma grönsaker, ris eller quinoa, någon god dressing med citron eller lime. Ruccola eller andra gröna blad samt frön.

 

LÄS OCKSÅ: Hjärnan föredrar hälsosam kost – om den tillfrågas

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag älskar mexikansk mat!

Har du några hemliga laster?
– Jag tycker det är väldigt gott med godis, alltså vad som helst det kan vara bullar, glass, chips, lösgodis. Inte jättemycket för då mår jag illa, men jag äter lite av det ibland.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Gröna blad och citrusfrukter.

LÄS OCKSÅ: 5 superfoods som håller dig frisk

Gillar superfoods och naturliga tillskott
Josefine är positiv till superfoods och kosttillskott som hon tycker utgör ett bra stöd till den övriga kosten.
– Jag äter probiotika, matsmältningsenzymer, växtbaserat multivitamin- och mineraltillskott. De ayurvediska tillskotten triphala och vata balans samt D-vitamin på vinterhalvåret.

Naturligt även på utsidan
Josefine är även noga med att ta hand om sin hud på ett naturligt sätt, Kurera bad om hennes bästa skönhetstips.
– Jag använder ekologiska oljebaserade produkter och ekologiskt smink, sedan dricker jag rikligt med vatten, äter övervägande ren växtbaserad ekologisk mat och tar tillskott.

LÄS OCKSÅ: Naturligt snygg med grön skönhetsdetox

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag tycker om att göra det som känns kul och inspirerande. Nu tycker jag till exempel om att spela tennis ute och rida. Tidigare har jag yogat en del och simtränat.

Vilket är ditt bästa hälsotips?
– Våga ta professionellt stöd vid behov, till exempel terapi, vägledning, kroppsbehandlingar.
Hon tycker inte man ska dra sig för att söka stöd i övergångar eller om något känns tufft eller utmanande. Meditation, yoga och att tillbringa tid i naturen är annat hon gärna rekommenderar.
– Gör mycket av det du tycker om och ha sunda kärleksfulla relationer.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Jag tycker att det är roligt att ta fram ny mat och nya recept som väcker lust och kreativitet, sedan tycker jag mycket om att se människor utvecklas och expandera på alla områden i sitt liv.
Utöver hälsa tycker Josefine mycket om musik och att resa.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Josefine Jäger
Född: Värmland
Bor: Stockholm
Familj: Mamma, pappa, syster, bror, släkt och vänner.
Yrke: Visionär kreatör. Hon har tidigare kommit ut med böckerna "Hello Green" och "Flora - Närande drycker från växtriket". Josefine arbetar övervägande med klienter och tar uppdrag för företag som vill förnya sig.

Foto: Katarina Di Leva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid