Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek… | Kurera.se
Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Fakta

Namn: Karl Dyall.
Ålder: 50 år.
Bor: Farsta utanför Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Sysselsättning: Artist, crossfit-tränare, gymägare och atlet. Tidigare yrkesdansare.
Aktuell med: Träningsresa till Goa i Indien. Föreläsningsturné. Satsar på VM Crossfit 2016. Turné med föreställningen " from Sammy with love". (Denna punkt måste uppdateras)
Kalle på sociala medier: Instagram: @cfdyall, @fitnessrevolutionbook, Hemsidorna: Crossfitsolid.se (gymmet), Fitnessrevolution.se, (boken), Trainingdays.nu (träningsresor).
Uppvuxen: Sverige, England och Barbados.
6 saker du inte inte visste om Kalle Dyall:
1. Hade högsta betyg (5) i syslöjd
2. Fick brons i Crossfit VM 2015
3. Har representerat Sverige öppna Tae Kwon do VM -91
4. Startade streetdancegruppen Bounce.
5. Han komponerade filmmusiken till Stockholmsnatt och fick en guldskiva för titelspåret.
6. Blev svensk mästare i Breakdance 1984 och Freestyledans 1986.
Bästa hälsotips:
– Ta cykeln till jobbet, var aktiv, hitta en träningsform du tycker är rolig och som du vet att du kan integrera i ditt liv och variera intensiteten när du tränar.

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym.
För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring.
– Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Karl Dyall utövade dans som sitt yrke tills han en dag under en föreställning skadade ryggen så pass allvarligt att läkarna sa att han nog aldrig mer skulle kunna varken dansa eller gå igen. Hans karriär var plötsligt över. Ja, även hans liv, kändes det som till en början, berättar han.
– Jag hade ingen kontakt med mitt vänsterben alls och musklerna var helt förtvinade. Det var en tuff tid.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Började sin kamp
Sittandes i rullstol, diagnostiserad med både diskbråck och stressfraktur och med ständig smärta började hans annars så muskulösa kropp började att se mer, ja, ordinär ut.
– Jag var till en början väldigt rätt knäckt och deprimerad. Då introducerade min vän Kent Hammarström, som tränar brazilian jiu-jutsu, mig för träningsformen crossfit. Då bestämde jag mig för att inte acceptera läkarnas pessimistiska besked som en sanning utan började istället kämpa för att min kropp skulle fungera igen.

Fann en väg tillbaka
Sagt och gjort. Crossfiten blev hans väg tillbaka – och även hans nya yrke. Idag driver Karl Dyall nämligen ett crossfitgymmet CrossfitSolid i Stockholm, tillsammans med Rennie Mirro och Joachim Bergström.

Karl Dyall

Foto: Jenny Grimsgård

 

Vad är crossfit?
– Crossfit är en högintensiv och tidseffektiv träningsform som berör alla muskler i kroppen. Det var från början ett träningsprogram framtaget för brandmän. Grundtanken med träningsformen är att den ska ge kroppen redskap att vara klara av allt som kan hända i livet, mer eller mindre. Träningen går ut på att man utan maskiner använder sig av vikter, rep och ringar etcetera. Man ska kunna falla, klättra, kasta, dra och så vidare. Allt som gör kroppen starkare och mer rörlig. Ett pass är omkring en halvtimme och det är fantastiskt roligt, berättar Karl.

Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Brinner fortfarande för dans – men även för sin nya kärlek
Träningen väckte hans ben igen och blev det som gjorde att han lyckades trotsa läkarnas besked och faktiskt komma tillbaka, framför allt till träningen men till viss del även till dansen, som han hade fått höra skulle vara ett avslutat kapitel för honom.
– Jag tror på talesättet: "You dont stop dancing because you grow old. You grow old because you stop dancing", berättar Karl.
Men det är med nästan samma glöd och glädje han pratar om och rekommenderar nyfunna passion, crossfiten:
– Med rätt teknik är crossfit en träningsform som passar alla. Gammal som ung, tränad som otränad, tjej som kille. Ett pass kan vara mellan tre minuter och fyrtio minuter, berättar han.

Vad har träning egentligen betytt för dig?
– Den har alltid betytt mycket. Men särskilt efter skadan har träningen ju förändrat mitt liv. Den har gjort så att jag fungerar igen efter till synes irreparabla skador jag ådrog mig i jobbet som dansare. Jag kan tacka träningen för aatt jag kommit igen från både skador och depression.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?
– Jag tränar både styrka och kondition men jag fokuserar även på andra saker som rörlighet, koordination med mera. Sådant som ofta underskattas eller helt glöms av många som tränar.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

På tal om att "grow old"... Jag kan inte låta bli att notera att Karl är väldigt välbevarad. Jag bara måste fråga:

Du är alltid så snygg och ser knappt ut att åldras. Vad tusan har du för knep?
– Haha, snygg är ett väldigt flytande begrepp och vi blir alla äldre. Men att bli äldre innebär inte att vi blir av med begåvningen att kunna njuta av livet. Och den är nog attraktiv. Men annars inga hemligheter. Use it or loose it, förmodligen. Kombinerat med en barnslig nyfikenhet för livet.

 

Vi går vidare till att prata lite om kost, eventuella laster och om näringstänk.

Kalle dyall Lansering Kurera.se

Karl Dyall var givetvis med och firade lanseringen av Kurera.se i september 2012.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Inget exotiskt svar här. Jag äter när jag kan. Det brukar bli frukost, lunch, middag, med mellanmål instucket här och där. Men jag får kämpa när det kommer till sötsaker. Jag köper inte argumentet, jag tränar så mycket så jag "tål" mer socker. Det blir ändå för mycket idag, socker är inte bra.

Tar du några tillskott? I så fall vilka?
– Ja, absolut. Dagligen äter jag omega-3, magnesium, D-vitamin och Q10. Och så tar jag en proteinshake då och då.
Jag toppar gärna med så kallad superfoods som till exempel bärpulver, algpulver och så vidare. Det är ännu viktigare idag, då våra råvaror ofta är mer näringsfattiga än tidigare. Superfoods är ett bra sätt att få i sig vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter på naturligare sätt.

Läs också: Vill äta superfood men orkar inte? Guide till supermat i kapselform!

Vilken är din inställning till eko?
– Min inställning till ekologisk mat är att äta eko, så mycket det går. Och det av många anledningar. Det är ofta både godare, mer näringsrikt och så vill jag ju inte glömma den etiska anledningen, det vill säga medvetenhet kring hur olika livsmedel kan påverka omgivningen och människorna som bor i de områden där det odlas eller uppföds.

Har du alltid varit hälsosam?
– Som sagt, I have a sweet tooth, så nej. Haha. Jag äter väldigt mycket mindre godsaker numera men jag är ingen absolutist. Jag har däremot alltid varit fysisk och rört på mig mycket så jag har inte lagt på mig, berättar Karl men tillägger:
– Men sockret kan ju ha givit mig andra problem som inte syns fysiskt. Jag har dessutom diabetes i familjen. Men jag har aldrig druckit, rökt eller snusat.

Läs också: Många har diabetes utan att veta det

Har du något recept på något nyttigt som du vill dela med dig av till Kureras läsare?
– Ja, jag har ju privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut och älskar mat. Så hennes favorit - och min också numera - är en smoothie gjord på: En avokado, två och en halv deciliter valfri mjölk - till exempel mandelmjölk och en matsked honung.
I detta tillsätter man lite vanilj och så blandar man allt med några isbitar i mixer.

 

Läs också: Fyra favoriter i din grönsmoothie

Kalle Dyall omslaget på hans bok

Författaren Karl Dyall

Du är inte bara snygg, atletisk, hälsomedveten och väldigt trevlig. Du är författare också. Berätta.
– Tack, haha. Ja, jag och Robert Stasinski, chefredaktör för Body magazine, släppte hösten 2015 boken "Fitnessrevolution", en bok om funktionell träning för hela kroppen. Den handlar om den funktionella fitnessutvecklingen och hur den kan förändra människors liv. Om hur det är att träna olika energisystem för att åstadkomma en mer komplett hälsa. Den ger läsarna en introduktion till detta sätt att träna plus tips och varningar för vanliga fallgropar. Inkluderat är även ett sexveckors träningsprogram som helt kan förändra livet för dig.

Varför vet man så väldigt lite om ditt privatliv? Är det för att du är hemlig eller kan det vara bara jag som missat?
– Haha, ja men det är kanske för att jag inte har något behov av att prata om mig själv. Jag har också haft tur som inte hamnat i snaskiga stories utan det har mest snackats om vad jag gör. Om mina föreställningar och framträdanden, och i vissa fall mitt fitnesskall och idrottsliga eskapader.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karl Dyall.
Ålder: 50 år.
Bor: Farsta utanför Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Sysselsättning: Artist, crossfit-tränare, gymägare och atlet. Tidigare yrkesdansare.
Aktuell med: Träningsresa till Goa i Indien. Föreläsningsturné. Satsar på VM Crossfit 2016. Turné med föreställningen " from Sammy with love". (Denna punkt måste uppdateras)
Kalle på sociala medier: Instagram: @cfdyall, @fitnessrevolutionbook, Hemsidorna: Crossfitsolid.se (gymmet), Fitnessrevolution.se, (boken), Trainingdays.nu (träningsresor).
Uppvuxen: Sverige, England och Barbados.
6 saker du inte inte visste om Kalle Dyall:
1. Hade högsta betyg (5) i syslöjd
2. Fick brons i Crossfit VM 2015
3. Har representerat Sverige öppna Tae Kwon do VM -91
4. Startade streetdancegruppen Bounce.
5. Han komponerade filmmusiken till Stockholmsnatt och fick en guldskiva för titelspåret.
6. Blev svensk mästare i Breakdance 1984 och Freestyledans 1986.
Bästa hälsotips:
– Ta cykeln till jobbet, var aktiv, hitta en träningsform du tycker är rolig och som du vet att du kan integrera i ditt liv och variera intensiteten när du tränar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.