Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Fakta

Namn: Karl Dyall.
Ålder: 50 år.
Bor: Farsta utanför Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Sysselsättning: Artist, crossfit-tränare, gymägare och atlet. Tidigare yrkesdansare.
Aktuell med: Träningsresa till Goa i Indien. Föreläsningsturné. Satsar på VM Crossfit 2016. Turné med föreställningen " from Sammy with love". (Denna punkt måste uppdateras)
Kalle på sociala medier: Instagram: @cfdyall, @fitnessrevolutionbook, Hemsidorna: Crossfitsolid.se (gymmet), Fitnessrevolution.se, (boken), Trainingdays.nu (träningsresor).
Uppvuxen: Sverige, England och Barbados.
6 saker du inte inte visste om Kalle Dyall:
1. Hade högsta betyg (5) i syslöjd
2. Fick brons i Crossfit VM 2015
3. Har representerat Sverige öppna Tae Kwon do VM -91
4. Startade streetdancegruppen Bounce.
5. Han komponerade filmmusiken till Stockholmsnatt och fick en guldskiva för titelspåret.
6. Blev svensk mästare i Breakdance 1984 och Freestyledans 1986.
Bästa hälsotips:
– Ta cykeln till jobbet, var aktiv, hitta en träningsform du tycker är rolig och som du vet att du kan integrera i ditt liv och variera intensiteten när du tränar.

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym.
För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring.
– Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Karl Dyall utövade dans som sitt yrke tills han en dag under en föreställning skadade ryggen så pass allvarligt att läkarna sa att han nog aldrig mer skulle kunna varken dansa eller gå igen. Hans karriär var plötsligt över. Ja, även hans liv, kändes det som till en början, berättar han.
– Jag hade ingen kontakt med mitt vänsterben alls och musklerna var helt förtvinade. Det var en tuff tid.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

 

Började sin kamp
Sittandes i rullstol, diagnostiserad med både diskbråck och stressfraktur och med ständig smärta började hans annars så muskulösa kropp började att se mer, ja, ordinär ut.
– Jag var till en början väldigt rätt knäckt och deprimerad. Då introducerade min vän Kent Hammarström, som tränar brazilian jiu-jutsu, mig för träningsformen crossfit. Då bestämde jag mig för att inte acceptera läkarnas pessimistiska besked som en sanning utan började istället kämpa för att min kropp skulle fungera igen.

Fann en väg tillbaka
Sagt och gjort. Crossfiten blev hans väg tillbaka – och även hans nya yrke. Idag driver Karl Dyall nämligen ett crossfitgymmet CrossfitSolid i Stockholm, tillsammans med Rennie Mirro och Joachim Bergström.

Karl Dyall

Foto: Jenny Grimsgård

Vad är crossfit?
– Crossfit är en högintensiv och tidseffektiv träningsform som berör alla muskler i kroppen. Det var från början ett träningsprogram framtaget för brandmän. Grundtanken med träningsformen är att den ska ge kroppen redskap att vara klara av allt som kan hända i livet, mer eller mindre. Träningen går ut på att man utan maskiner använder sig av vikter, rep och ringar etcetera. Man ska kunna falla, klättra, kasta, dra och så vidare. Allt som gör kroppen starkare och mer rörlig. Ett pass är omkring en halvtimme och det är fantastiskt roligt, berättar Karl.

Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Brinner fortfarande för dans – men även för sin nya kärlek
Träningen väckte hans ben igen och blev det som gjorde att han lyckades trotsa läkarnas besked och faktiskt komma tillbaka, framför allt till träningen men till viss del även till dansen, som han hade fått höra skulle vara ett avslutat kapitel för honom.
– Jag tror på talesättet:You dont stop dancing because you grow old. You grow old because you stop dancing”, berättar Karl.
Men det är med nästan samma glöd och glädje han pratar om och rekommenderar nyfunna passion, crossfiten:
– Med rätt teknik är crossfit en träningsform som passar alla. Gammal som ung, tränad som otränad, tjej som kille. Ett pass kan vara mellan tre minuter och fyrtio minuter, berättar han.

Vad har träning egentligen betytt för dig?
– Den har alltid betytt mycket. Men särskilt efter skadan har träningen ju förändrat mitt liv. Den har gjort så att jag fungerar igen efter till synes irreparabla skador jag ådrog mig i jobbet som dansare. Jag kan tacka träningen för aatt jag kommit igen från både skador och depression.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?
– Jag tränar både styrka och kondition men jag fokuserar även på andra saker som rörlighet, koordination med mera. Sådant som ofta underskattas eller helt glöms av många som tränar.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

På tal om att ”grow old”… Jag kan inte låta bli att notera att Karl är väldigt välbevarad. Jag bara måste fråga:

Du är alltid så snygg och ser knappt ut att åldras. Vad tusan har du för knep?
– Haha, snygg är ett väldigt flytande begrepp och vi blir alla äldre. Men att bli äldre innebär inte att vi blir av med begåvningen att kunna njuta av livet. Och den är nog attraktiv. Men annars inga hemligheter. Use it or loose it, förmodligen. Kombinerat med en barnslig nyfikenhet för livet.

Vi går vidare till att prata lite om kost, eventuella laster och om näringstänk.

Kalle dyall Lansering Kurera.se

Karl Dyall var givetvis med och firade lanseringen av Kurera.se i september 2012.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Inget exotiskt svar här. Jag äter när jag kan. Det brukar bli frukost, lunch, middag, med mellanmål instucket här och där. Men jag får kämpa när det kommer till sötsaker. Jag köper inte argumentet, jag tränar så mycket så jag ”tål” mer socker. Det blir ändå för mycket idag, socker är inte bra.

Tar du några tillskott? I så fall vilka?
– Ja, absolut. Dagligen äter jag omega-3, magnesium, D-vitamin och Q10. Och så tar jag en proteinshake då och då.
Jag toppar gärna med så kallad superfoods som till exempel bärpulver, algpulver och så vidare. Det är ännu viktigare idag, då våra råvaror ofta är mer näringsfattiga än tidigare. Superfoods är ett bra sätt att få i sig vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter på naturligare sätt.

Läs också: Vill äta superfood men orkar inte? Guide till supermat i kapselform!

Vilken är din inställning till eko?
– Min inställning till ekologisk mat är att äta eko, så mycket det går. Och det av många anledningar. Det är ofta både godare, mer näringsrikt och så vill jag ju inte glömma den etiska anledningen, det vill säga medvetenhet kring hur olika livsmedel kan påverka omgivningen och människorna som bor i de områden där det odlas eller uppföds.

Har du alltid varit hälsosam?
– Som sagt, I have a sweet tooth, så nej. Haha. Jag äter väldigt mycket mindre godsaker numera men jag är ingen absolutist. Jag har däremot alltid varit fysisk och rört på mig mycket så jag har inte lagt på mig, berättar Karl men tillägger:
– Men sockret kan ju ha givit mig andra problem som inte syns fysiskt. Jag har dessutom diabetes i familjen. Men jag har aldrig druckit, rökt eller snusat.

Läs också: Många har diabetes utan att veta det

Har du något recept på något nyttigt som du vill dela med dig av till Kureras läsare?
– Ja, jag har ju privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut och älskar mat. Så hennes favorit – och min också numera – är en smoothie gjord på: En avokado, två och en halv deciliter valfri mjölk – till exempel mandelmjölk och en matsked honung.
I detta tillsätter man lite vanilj och så blandar man allt med några isbitar i mixer.

Läs också: Fyra favoriter i din grönsmoothie

Kalle Dyall omslaget på hans bok

Författaren Karl Dyall

Du är inte bara snygg, atletisk, hälsomedveten och väldigt trevlig. Du är författare också. Berätta.
– Tack, haha. Ja, jag och Robert Stasinski, chefredaktör för Body magazine, släppte hösten 2015 boken ”Fitnessrevolution”, en bok om funktionell träning för hela kroppen. Den handlar om den funktionella fitnessutvecklingen och hur den kan förändra människors liv. Om hur det är att träna olika energisystem för att åstadkomma en mer komplett hälsa. Den ger läsarna en introduktion till detta sätt att träna plus tips och varningar för vanliga fallgropar. Inkluderat är även ett sexveckors träningsprogram som helt kan förändra livet för dig.

Varför vet man så väldigt lite om ditt privatliv? Är det för att du är hemlig eller kan det vara bara jag som missat?
– Haha, ja men det är kanske för att jag inte har något behov av att prata om mig själv. Jag har också haft tur som inte hamnat i snaskiga stories utan det har mest snackats om vad jag gör. Om mina föreställningar och framträdanden, och i vissa fall mitt fitnesskall och idrottsliga eskapader.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Karl Dyall.
Ålder: 50 år.
Bor: Farsta utanför Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Sysselsättning: Artist, crossfit-tränare, gymägare och atlet. Tidigare yrkesdansare.
Aktuell med: Träningsresa till Goa i Indien. Föreläsningsturné. Satsar på VM Crossfit 2016. Turné med föreställningen " from Sammy with love". (Denna punkt måste uppdateras)
Kalle på sociala medier: Instagram: @cfdyall, @fitnessrevolutionbook, Hemsidorna: Crossfitsolid.se (gymmet), Fitnessrevolution.se, (boken), Trainingdays.nu (träningsresor).
Uppvuxen: Sverige, England och Barbados.
6 saker du inte inte visste om Kalle Dyall:
1. Hade högsta betyg (5) i syslöjd
2. Fick brons i Crossfit VM 2015
3. Har representerat Sverige öppna Tae Kwon do VM -91
4. Startade streetdancegruppen Bounce.
5. Han komponerade filmmusiken till Stockholmsnatt och fick en guldskiva för titelspåret.
6. Blev svensk mästare i Breakdance 1984 och Freestyledans 1986.
Bästa hälsotips:
– Ta cykeln till jobbet, var aktiv, hitta en träningsform du tycker är rolig och som du vet att du kan integrera i ditt liv och variera intensiteten när du tränar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Naturlig hälsa

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

elaine_adaptsport

Sportvitaminerna hjälpte Elaine att träna hårt igen

Träning

Elaine Blückert, 32 år från Uppsala är liten men stark. Hon tävlar i Body Fitness och tränar sex tuffa pass i veckan när hon inne i en hård träningsperiod. Men en sjukskrivning förra året satte stopp för både tävling som träning. Tack vare adaptogener orkade hon börja träna hårt igen och kan arbeta sig tillbaka till prispallen.

Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”

Mental hälsa

I andra lektionen i Titti Holmers lyckoskola får vi lära oss vikten av att förstå att vi är värdefulla och omge oss med människor som älskar oss. Det är viktigt att bryta eller sätt gränser i "dåliga" relationer. Ett annat sätt att visa för oss själva att vi är värdefulla är genom att ta hand om oss och vår kropp.

blodkärl

Vad alla behöver veta om blodproppar

Hälsa

För att förhindra blodproppar är det viktigt att vi rör på oss och inte sitter still för länga perioder i sträck. På samma sätt som bilköer och trafikstockning hindrar framkomligheten i trafiken hindrar blodproppar normal cirkulation i kroppen något som i värsta fall kan vara farligt. Här får du veta mer om vad som orsakar blodpropp och hur du bäst motverkar att de uppstår.

skelettdelar

Tips för att motverka benskörhet

Hälsa

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna och det är framförallt kvinnor som drabbas. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen. Många väljer att äta livsmedel eller tillskott med mycket kalcium men det är inte säkert att det är lösningen på problemet.

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Probiotika

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Forskning

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

grönt kaffe och hallonketoner

Med naturliga extrakt tappade Anna-Lena 19 kilo

Hälsa

Anna-Lena Nordlund, 57 år, från Hedemora har haft problem med vikten ända sedan hon var liten flicka. Hon har genomgått två magoperationer men har inte mått bra och därför fortsatt att pendla i vikt. För ett år sedan började hon med ett grönt kaffe-extrakt med hallonketoner och har nu gått ner 19 kilo och nått sin idealvikt.

Marcus Hedström

Matsmältningsstöd fick ordning på Marcus mage

Enzymer

I många år har Marcus Hedström haft orolig mage. Flera gånger om dagen fick han akuta problem och måste snabbt komma till en toalett. Han har testat att utesluta olika livsmedel och provat sig runt bland produkter som lovade bättring i magen – men ingenting hjälpte. Inte förrän han testade ett matsmältningsstöd med enzymer, goda bakterier, aloe vera och örter.

titti holmer

Titti vill lära oss vad lycka är

Mental hälsa

I en serie artiklar på Kurera delar psykologen, föreläsaren och författaren till boken "Lycka nu" Titti Holmer med sig av sina bästa tips för hur vi ska göra för att att nå våra mål och leva ett lyckligare liv. I första delen får vi lära oss vad lycka faktiskt är.

surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Kost

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi består till stor del av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Årets hjärtprodukt 2017

Årets hjärteprodukt 2017 ger bättre vitalitet hos äldre

Hälsa

I Swedish Health Awards röstade allmänheten fram SelenoQ10 som vinnaren i kategorin Årets hjärteprodukt 2017. Swedish Health Awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Under röstningen inkom 35 549 röster. SelenoQ10 är en produkt framtagen efter den svenska studien KiSel-10 där hälsa och livsstil studerats hos äldre.

mage-tarm_enzymer

Magspecial – enzymer bryter ned maten

Mage

Matsmältningsenzymer hjälper oss att bryta ned maten och göra näringen tillgänglig för kroppen. Matsmältningsenzymerna tillverkas i kroppen och har som uppgift att bryta ned protein, kolhydrater och fett. Enzymerna bryter ned och omvandlar födoämnen till kemiska strukturer. Först när de omvandlats kan de passera genom cellmembranen i matsmältningskanalen och in i blodomloppet.

Vallörtskräm

Kräm med vallört hjälpte Ingers bältros

Hud

När Inger Lennmalm, 78 år, i Arboga fick bältros hjälpte inte medicinerna hon fick av doktorn. Då gick Inger till hälsokostbutiken och bad om hjälp. Där blev hon rekommenderade en kräm som innehåller ekologiskt odlad vallört. – Det svider och bränner jättemycket på huden när man får bältros, även när blåsorna är borta. Men när jag smörjde in mig med vallörtskrämen försvann både blåsor och den brännande känslan, säger Inger.

Örtskolan: Echinacea

Örtskolan – värt att veta om echinacea

Näringsmedicin

Echinacea eller, som man också kallar den, röd solhatt, tillhör familjen korgblommiga växter och har traditionellt använts som läkemedel för att lindra förkylning. Forskning har visat att echinacea kan halvera risken att insjukna, samt lindra symtomen om viruset ändå fått fäste.

kvinna står på våg

Kroppens egen badrumsvåg styr hur mycket vi äter

Forskning

Forskare vid Sahlgrenska akademin presenterar uppgifter som tyder på att kroppen har en egen inbyggd våg som när den tillåts fungera styr reglering av vikt och fettmassa. Fynden sprider nytt ljus över varför stillasittande orsakar övervikt och kan leda till ny behandling mot fetma.

Rödbetshummus

Vacker och god rödbetshummus

Recept

En vackert rosa variant av en klassisk hummus. Perfekt att använda på toast tillsammans med avokado och grönsaker, eller som tillbehör till sallad och andra rätter. Spara spadet till kikärtorna, det kan användas till mycket. Se aioli-receptet här ovanför.

linser och bönor i burkar

Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Kost

Lektiner är proteiner som finns i allt från virus, bakterier till djur och växter. Växter använder dem bland annat till att transportera kolhydrater, reglera sin tillväxt och skydda sig mot mikroorganismer eller djur som vill skada eller äta upp dem. Lektiner finns i allt vi äter men deras närvaro i kosten har delat upp experterna i två läger.

kvinna håller hand över halsen

Balansera sköldkörteln på fyra veckor

Forskning

Man kan känna sig trött och okoncentrerad, öka i vikt och ha värk i kroppen. Torr hud, håravfall och att man känner sig allmänt nedstämd är också vanligt. Symptom som kan vara en del av ett naturligt åldrande men som lika gärna kan bero på en underfunktion i sköldkörteln. Inom ayurvedisk medicin använder läkarna ofta ashwagandha. En nyligen publicerad studie visar effekt redan inom fyra veckor.

titti holmer legitimerad psykolog och författare till boken lycka nu

Tittis Holmers recept på lycka

Mental hälsa

Titti Holmer har alltid haft ett intresse för det goda samtalet och vad som får människor att må bra. Hon hade tidigt vad hon kallar ett existentiellt intresse och bestämde sig redan i tonåren för att bli psykolog. Titti har skrivit böckerna "Lycka nu" och "Förändringskoden" och i en serie artiklar kommer hon lära oss mer om lycka och hur vi ökar förmågan att uppleva den.

Armhävningar förlänger livet

Armhävningar förlänger livet

Träning

Armhävningar och sit ups kan förlänga livet visar ny forskning från University of Sydney. Styrketräning har tidigare visat sig ha goda effekter för funktionalitet och hälsa medan vi åldras men nu visar sig styrketräning även minska risken att dö i förtid och även minska risken att dö i cancer.