Krisitin kaspersen

Kristins 10 hälsofavoriter

Kristin Kaspersen har med åren lärt sig vikten av återhämtning och vila, andra hälsofavoriter är skratt, kramar och att äta bra. En annan sak hon lärt sig är att det är OK att be om hjälp.

1. Sömnen
Jag behöver sova sju-åtta timmar varje natt och i dag prioriterar jag sömnen eftersom jag fungerar bättre när jag sover tillräckligt mycket.

2. Rörelse
Att vara aktiv och träna, gå ut och få igång cirkulation och syreupptagning, är viktigt. Vår kropp är gjord för rörelse. Men känn ingen press på dig att träna. Jag väljer att träna varje dag för rörelse är lik viktigt för mig som att sova.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

3. Kosten
Ät en hållbar kost som är bra och näringsrik. Ta bort processad mat. Var gärna lite nyfiken på vad du stoppar i dig. Gör medvetna val. Det är svårt med dieter, de ger en press på människor att ”göra rätt”. Jag har svårt med förbud och kan ta en chokladbit på en onsdag om jag känner för det, för jag gör det inte ofta, och då njuter jag av det.

4. Vatten
Jag tycker om att dricka citronvatten, det är basiskt. Ibland tar jag äppelcidervinäger i vattnet.

5. Skratta
Så viktigt. Umgås med vänner och ha kul. Är du ensam och är mycket själv så kan du välja TV-program att skratta åt.

LÄS OCKSÅ: Ericas 10 hälsofavoriter

6. Minska stress
En självklarhet förstås, men inte alltid så lätt att klara. Jag förespråkar planering och att frigöra tid. Jag frågade nyligen en 50-årig man, vad som gjorde honom lycklig. Han svarade att han aldrig varit så lycklig som när han var 20 år och satt vid en lägereld. Då kände han sig fri. I dag har han tagit på sig så mycket ansvar men kanske glömt att sortera bort det som han inte behöver ta ansvar för längre. Jag tog efter en tid ett beslut att sälja vårt hus för att få mer fritid och tid till barnen.

7. Kramas
Det ger energi. Har man inte en partner så kan man krama vänner och barn.

8. Återhämtning
Min återhämtning handlar ofta om resor, att komma bort från vardagen och få vila. Det är så personligt vad man finner ro i och det går självklart att återhämta sig i vardagen också.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

9. Ett steg i taget
Lär dig att förändring är ett långsiktigt arbete. Gör inte allting med en gång utan ta ett steg i taget.

10. Be om hjälp
Jag har lärt mig att våga be om hjälp. Det är en härlig känsla. Och när man ber sina vänner om hjälp så är det en gåva till dem, att just de får förtroendet att hjälpa till.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.