Krisitin kaspersen

Kristins 10 hälsofavoriter

Kristin Kaspersen har med åren lärt sig vikten av återhämtning och vila, andra hälsofavoriter är skratt, kramar och att äta bra. En annan sak hon lärt sig är att det är OK att be om hjälp.

1. Sömnen
Jag behöver sova sju-åtta timmar varje natt och i dag prioriterar jag sömnen eftersom jag fungerar bättre när jag sover tillräckligt mycket.

2. Rörelse
Att vara aktiv och träna, gå ut och få igång cirkulation och syreupptagning, är viktigt. Vår kropp är gjord för rörelse. Men känn ingen press på dig att träna. Jag väljer att träna varje dag för rörelse är lik viktigt för mig som att sova.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

3. Kosten
Ät en hållbar kost som är bra och näringsrik. Ta bort processad mat. Var gärna lite nyfiken på vad du stoppar i dig. Gör medvetna val. Det är svårt med dieter, de ger en press på människor att ”göra rätt”. Jag har svårt med förbud och kan ta en chokladbit på en onsdag om jag känner för det, för jag gör det inte ofta, och då njuter jag av det.

4. Vatten
Jag tycker om att dricka citronvatten, det är basiskt. Ibland tar jag äppelcidervinäger i vattnet.

5. Skratta
Så viktigt. Umgås med vänner och ha kul. Är du ensam och är mycket själv så kan du välja TV-program att skratta åt.

LÄS OCKSÅ: Ericas 10 hälsofavoriter

6. Minska stress
En självklarhet förstås, men inte alltid så lätt att klara. Jag förespråkar planering och att frigöra tid. Jag frågade nyligen en 50-årig man, vad som gjorde honom lycklig. Han svarade att han aldrig varit så lycklig som när han var 20 år och satt vid en lägereld. Då kände han sig fri. I dag har han tagit på sig så mycket ansvar men kanske glömt att sortera bort det som han inte behöver ta ansvar för längre. Jag tog efter en tid ett beslut att sälja vårt hus för att få mer fritid och tid till barnen.

7. Kramas
Det ger energi. Har man inte en partner så kan man krama vänner och barn.

8. Återhämtning
Min återhämtning handlar ofta om resor, att komma bort från vardagen och få vila. Det är så personligt vad man finner ro i och det går självklart att återhämta sig i vardagen också.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

9. Ett steg i taget
Lär dig att förändring är ett långsiktigt arbete. Gör inte allting med en gång utan ta ett steg i taget.

10. Be om hjälp
Jag har lärt mig att våga be om hjälp. Det är en härlig känsla. Och när man ber sina vänner om hjälp så är det en gåva till dem, att just de får förtroendet att hjälpa till.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.