Krisitin kaspersen

Kristins 10 hälsofavoriter

Kristin Kaspersen har med åren lärt sig vikten av återhämtning och vila, andra hälsofavoriter är skratt, kramar och att äta bra. En annan sak hon lärt sig är att det är OK att be om hjälp.

1. Sömnen
Jag behöver sova sju-åtta timmar varje natt och i dag prioriterar jag sömnen eftersom jag fungerar bättre när jag sover tillräckligt mycket.

2. Rörelse
Att vara aktiv och träna, gå ut och få igång cirkulation och syreupptagning, är viktigt. Vår kropp är gjord för rörelse. Men känn ingen press på dig att träna. Jag väljer att träna varje dag för rörelse är lik viktigt för mig som att sova.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

3. Kosten
Ät en hållbar kost som är bra och näringsrik. Ta bort processad mat. Var gärna lite nyfiken på vad du stoppar i dig. Gör medvetna val. Det är svårt med dieter, de ger en press på människor att ”göra rätt”. Jag har svårt med förbud och kan ta en chokladbit på en onsdag om jag känner för det, för jag gör det inte ofta, och då njuter jag av det.

4. Vatten
Jag tycker om att dricka citronvatten, det är basiskt. Ibland tar jag äppelcidervinäger i vattnet.

5. Skratta
Så viktigt. Umgås med vänner och ha kul. Är du ensam och är mycket själv så kan du välja TV-program att skratta åt.

LÄS OCKSÅ: Ericas 10 hälsofavoriter

6. Minska stress
En självklarhet förstås, men inte alltid så lätt att klara. Jag förespråkar planering och att frigöra tid. Jag frågade nyligen en 50-årig man, vad som gjorde honom lycklig. Han svarade att han aldrig varit så lycklig som när han var 20 år och satt vid en lägereld. Då kände han sig fri. I dag har han tagit på sig så mycket ansvar men kanske glömt att sortera bort det som han inte behöver ta ansvar för längre. Jag tog efter en tid ett beslut att sälja vårt hus för att få mer fritid och tid till barnen.

7. Kramas
Det ger energi. Har man inte en partner så kan man krama vänner och barn.

8. Återhämtning
Min återhämtning handlar ofta om resor, att komma bort från vardagen och få vila. Det är så personligt vad man finner ro i och det går självklart att återhämta sig i vardagen också.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

9. Ett steg i taget
Lär dig att förändring är ett långsiktigt arbete. Gör inte allting med en gång utan ta ett steg i taget.

10. Be om hjälp
Jag har lärt mig att våga be om hjälp. Det är en härlig känsla. Och när man ber sina vänner om hjälp så är det en gåva till dem, att just de får förtroendet att hjälpa till.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.