baljväxter

Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Lektiner är proteiner som finns i allt från virus, bakterier till djur och växter. Växter använder dem bland annat till att transportera kolhydrater, reglera sin tillväxt och skydda sig mot mikroorganismer eller djur som vill skada eller äta upp dem. Lektiner finns i allt vi äter men deras närvaro i kosten har delat upp experterna i två läger.

Enligt vissa gör det att lektinerna binder till epitelcellerna i tarmkanalens slemhinna att de hindrar upptaget av näringsämnen vilket gör dem till så kallade antinäringsämnen. Kritiker hävdar även att lektinerna kan ta sig igenom tarmepitelet och via blodbanan påverka vävnader i andra delar av kroppen på ett negativt sätt. Många lektiner är även starka allergener. En sjukdom med koppling till lektiner är reumatoid artrit skriver en av kritikerna Patrick Wahlberg i sin bok ”PXP – Ditt bästa jag” något även Kurera berättat om tidigare.

Lektiner kan vara svåra att neutralisera
Det finns rikligt av lektiner i bland annat spannmål och många lektiner är värmebeständiga, vilket innebär att de tål upphettning. Det kan därför vara svårt att inaktivera lektinerna i bland annat vete, jordnötter och baljväxter med vanliga matlagningsmetoder. Patrick rekommenderar blötläggning och uppvärmning som han menar kan eliminera lektinerna till viss del men troligtvis inte hela lektininnehållet. Själv använder han tryckkokare som enligt honom är den mest effektiva metoden.

 

Tar tryckkokare bort alla lektiner i bönor?
– Jag tror att det förhåller sig så men är inte helt säker när det gäller soja exempelvis. Där finns ju även andra antinäringsämnen.

Hur förhåller du dig själv till lektiner i kosten?
– Jag försöker minimera de skadliga så mycket jag kan.
Patrick betonar dock att långt ifrån alla lektiner är skadliga för oss människor, vilket kan kännas betryggande då de finns överallt.

LÄS OCKSÅ: Vad är det för fel på gluten?

Hur kommer det sig att bara vissa blir sjuka av lektiner?
Läkaren och forskaren David LJ Freed menar att vi alla har olika glykokonjugat som är kolhydrater bundna till lipider eller proteiner i våra cellmembran som lektinerna i sin tur binder till. Dessa glykokonjugat har ett skydd som kan förstöras av ett enzym som finns i bland annat influensavirus och streptokocker, skriver Patrick. Beroende på om man exponerats för dessa kan alltså lektiner orsaka sjukdom hos vissa men inte hos andra, även om de intar samma mängd av samma sorts lektin.

Kan ligga bakom autoimmuna sjukdomar

Patrick Wahlberg

Patrick menar därför att det är troligt att lektiner i vissa fall kan vara en komponent vid autoimmuna sjukdomar som exempelvis reumatoid artrit, diabetes typ-1 och multipel skleros. Skillnaden skulle, enligt Freed alltså bero på om de tidigare utsatts för vissa virus eller bakterier. Dessutom påverkar våra gener hur känsliga vi är när det gäller lektiners påverkan på glykokonjugat.
– Jag skulle inte heller bli förvånad om tarmflorans hälsa även påverkar hur känslig man är för intag av vissa lektiner, säger Patrick till Kurera.

 

LÄS OCKSÅ: Obalans i bakteriefloran kan ligga bakom bröstcancer

Vi är inte betande djur
Tesen om vissa lektiners negativa inverkan på vår hälsa drivs hårt av läkaren Steven Gundry som skrivit boken “The Plant paradox” med undertiteln The hidden dangers in healthy foods that cause disease and weight gain. Steven Gundry förklarar att lektiner kan ha en negativ inverkan på nutidsmänniskans hälsa med att vår tarmflora sedan urminnes tider anpassat sig till en viss diet och därför klarar vissa lektiner som bland andra de i nötter, frön, frukt, fisk och skaldjur bättre än andra. Men vi är inte skapta att äta spannmål som är en gräsväxt och bönor som bättre tåls av andra, främst betande arter. Dessa växter har helt andra lektiner förklarar han, som dessa arter utvecklats att tåla. Medan de är relativt nya för oss människor som bara haft dem i vår kost de senaste tusen åren, sedan vi började bruka jorden. Han rekommenderar därför att vi äter sådant som människan historiskt sett ätit under lång tid, då vår tolerans för lektinerna i dessa livsmedel av evolutionära skäl borde vara större.

Enligt Steven Gundry bör vi äta mindre av
• Spannmål
• Bönor
• Nattskatteväxter som tomater, aubergine, paprika och gojibär
• Quinoa

Skadliga lektiner i mejeriprodukter
Gundry hävdar vidare att en genmutation för 2 000 år sedan har gjort att kor numera producerar det lektinliknande proteinet Kasein A1, Då dessa kor enligt Gundry föredras av mjölkindustrin för att de är friskare och producerar mer mjölk innebär det att många mejeriprodukter är skadliga för hälsan menar Gundry. Han tror dessutom att många som tror sig vara laktosintoleranta egentligen har en reaktion på detta protein. Dock ska södra Europa fortfarande använda de kor som producerar det normala kaseinet – kasein-2 – och många tros därför tåla mejeriprodukter från länder som Frankrike, Italien och Schweiz bättre.

Steven Gundry rekommenderar oss istället att äta mer av
• Bladgrönsaker
• Broccoli, blomkål, ruccola och kronärtskockor
• Sötpotatis
• Selleri, lök, sparris, vitlök och endiver
• Avokado
• Svamp
• Oliver

 

Vissa ifrågasätter kritiken
Det finns dock de som ställer sig tveksamma till kritiken mot lektiner. En av dem är läkaren Michael Greger som skrivit boken ”Konsten att inte dö”. Han har funnit stöd för att små doser av lektiner från tillagade baljväxter som bönor visat sig gynna matsmältningen, minska övervikt och hämma tillväxten hos tumörer. Han säger i ett avsnitt av Nutritional facts att de till och med visat sig kunna bidra till att utplåna cancerceller vid till exempel tarmcancer samtidigt som friska celler lämnas opåverkade. Det finns studier som tyder på detta. Det forskas även på att ta fram mediciner baserade på lektiner som Kurera skrivit om tidigare (se länk ovan).

LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: "Vad vi äter är en fråga om liv och död"

Vidta försiktighetsprincipen
Och oavsett vem som än har rätt – troligen har båda sidor en poäng – kan det vara så att vissa lektiner trots allt ska njutas med måtta och framför allt ska de tillagas ordentligt. Torra okokta bönor kan nämligen göra dig ordentligt sjuk och kidneybönor lär till och med vara dödliga i otillagad form. Det ska även gå att överdosera jordnötter så att man blir sjuk av lektinerna i dem, så försiktighet bör iakttas.

Av Nina Törmark

Källor: PXP – ditt bästa jag av Patrick Wahlberg, Goop, Nutritional facts och The Independent

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här kan du lämna in dina överblivna läkemedel

Eko/miljö

Har du överblivna läkemedel hemma? Ta en sväng förbi apoteket och lämna in dem. Varje år blir cirka 15 000 ton läkemedel över och ungefär 250 ton av dessa hamnar i hushållssoporna och i avloppet – skadar miljön. Våra svenska reningsverk är från början inte byggda för att rena de lite tyngre läkemedlen. Därför behöver du hjälpa till.

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

 

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning