baljväxter

Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Lektiner är proteiner som finns i allt från virus, bakterier till djur och växter. Växter använder dem bland annat till att transportera kolhydrater, reglera sin tillväxt och skydda sig mot mikroorganismer eller djur som vill skada eller äta upp dem. Lektiner finns i allt vi äter men deras närvaro i kosten har delat upp experterna i två läger.

Enligt vissa gör det att lektinerna binder till epitelcellerna i tarmkanalens slemhinna att de hindrar upptaget av näringsämnen vilket gör dem till så kallade antinäringsämnen. Kritiker hävdar även att lektinerna kan ta sig igenom tarmepitelet och via blodbanan påverka vävnader i andra delar av kroppen på ett negativt sätt. Många lektiner är även starka allergener. En sjukdom med koppling till lektiner är reumatoid artrit skriver en av kritikerna Patrick Wahlberg i sin bok ”PXP – Ditt bästa jag” något även Kurera berättat om tidigare.

Lektiner kan vara svåra att neutralisera
Det finns rikligt av lektiner i bland annat spannmål och många lektiner är värmebeständiga, vilket innebär att de tål upphettning. Det kan därför vara svårt att inaktivera lektinerna i bland annat vete, jordnötter och baljväxter med vanliga matlagningsmetoder. Patrick rekommenderar blötläggning och uppvärmning som han menar kan eliminera lektinerna till viss del men troligtvis inte hela lektininnehållet. Själv använder han tryckkokare som enligt honom är den mest effektiva metoden.

 

Tar tryckkokare bort alla lektiner i bönor?
– Jag tror att det förhåller sig så men är inte helt säker när det gäller soja exempelvis. Där finns ju även andra antinäringsämnen.

Hur förhåller du dig själv till lektiner i kosten?
– Jag försöker minimera de skadliga så mycket jag kan.
Patrick betonar dock att långt ifrån alla lektiner är skadliga för oss människor, vilket kan kännas betryggande då de finns överallt.

LÄS OCKSÅ: Vad är det för fel på gluten?

Hur kommer det sig att bara vissa blir sjuka av lektiner?
Läkaren och forskaren David LJ Freed menar att vi alla har olika glykokonjugat som är kolhydrater bundna till lipider eller proteiner i våra cellmembran som lektinerna i sin tur binder till. Dessa glykokonjugat har ett skydd som kan förstöras av ett enzym som finns i bland annat influensavirus och streptokocker, skriver Patrick. Beroende på om man exponerats för dessa kan alltså lektiner orsaka sjukdom hos vissa men inte hos andra, även om de intar samma mängd av samma sorts lektin.

Kan ligga bakom autoimmuna sjukdomar

Patrick Wahlberg

Patrick menar därför att det är troligt att lektiner i vissa fall kan vara en komponent vid autoimmuna sjukdomar som exempelvis reumatoid artrit, diabetes typ-1 och multipel skleros. Skillnaden skulle, enligt Freed alltså bero på om de tidigare utsatts för vissa virus eller bakterier. Dessutom påverkar våra gener hur känsliga vi är när det gäller lektiners påverkan på glykokonjugat.
– Jag skulle inte heller bli förvånad om tarmflorans hälsa även påverkar hur känslig man är för intag av vissa lektiner, säger Patrick till Kurera.

LÄS OCKSÅ: Obalans i bakteriefloran kan ligga bakom bröstcancer

Vi är inte betande djur
Tesen om vissa lektiners negativa inverkan på vår hälsa drivs hårt av läkaren Steven Gundry som skrivit boken “The Plant paradox” med undertiteln The hidden dangers in healthy foods that cause disease and weight gain. Steven Gundry förklarar att lektiner kan ha en negativ inverkan på nutidsmänniskans hälsa med att vår tarmflora sedan urminnes tider anpassat sig till en viss diet och därför klarar vissa lektiner som bland andra de i nötter, frön, frukt, fisk och skaldjur bättre än andra. Men vi är inte skapta att äta spannmål som är en gräsväxt och bönor som bättre tåls av andra, främst betande arter. Dessa växter har helt andra lektiner förklarar han, som dessa arter utvecklats att tåla. Medan de är relativt nya för oss människor som bara haft dem i vår kost de senaste tusen åren, sedan vi började bruka jorden. Han rekommenderar därför att vi äter sådant som människan historiskt sett ätit under lång tid, då vår tolerans för lektinerna i dessa livsmedel av evolutionära skäl borde vara större.

Enligt Steven Gundry bör vi äta mindre av
• Spannmål
• Bönor
• Nattskatteväxter som tomater, aubergine, paprika och gojibär
• Quinoa

Skadliga lektiner i mejeriprodukter
Gundry hävdar vidare att en genmutation för 2 000 år sedan har gjort att kor numera producerar det lektinliknande proteinet Kasein A1, Då dessa kor enligt Gundry föredras av mjölkindustrin för att de är friskare och producerar mer mjölk innebär det att många mejeriprodukter är skadliga för hälsan menar Gundry. Han tror dessutom att många som tror sig vara laktosintoleranta egentligen har en reaktion på detta protein. Dock ska södra Europa fortfarande använda de kor som producerar det normala kaseinet – kasein-2 – och många tros därför tåla mejeriprodukter från länder som Frankrike, Italien och Schweiz bättre.

Steven Gundry rekommenderar oss istället att äta mer av
• Bladgrönsaker
• Broccoli, blomkål, ruccola och kronärtskockor
• Sötpotatis
• Selleri, lök, sparris, vitlök och endiver
• Avokado
• Svamp
• Oliver

Vissa ifrågasätter kritiken
Det finns dock de som ställer sig tveksamma till kritiken mot lektiner. En av dem är läkaren Michael Greger som skrivit boken ”Konsten att inte dö”. Han har funnit stöd för att små doser av lektiner från tillagade baljväxter som bönor visat sig gynna matsmältningen, minska övervikt och hämma tillväxten hos tumörer. Han säger i ett avsnitt av Nutritional facts att de till och med visat sig kunna bidra till att utplåna cancerceller vid till exempel tarmcancer samtidigt som friska celler lämnas opåverkade. Det finns studier som tyder på detta. Det forskas även på att ta fram mediciner baserade på lektiner som Kurera skrivit om tidigare (se länk ovan).

LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: “Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Vidta försiktighetsprincipen
Och oavsett vem som än har rätt – troligen har båda sidor en poäng – kan det vara så att vissa lektiner trots allt ska njutas med måtta och framför allt ska de tillagas ordentligt. Torra okokta bönor kan nämligen göra dig ordentligt sjuk och kidneybönor lär till och med vara dödliga i otillagad form. Det ska även gå att överdosera jordnötter så att man blir sjuk av lektinerna i dem, så försiktighet bör iakttas.

Av Nina Törmark

Källor: PXP – ditt bästa jag av Patrick Wahlberg, Goop, Nutritional facts och The Independent

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.