Annons
Annons

Livsmedelsombudsmannen – Ny tjänst mot brott och fusk

Nu skapar Livsmedelsverket nya tjänsten Livsmedelsombudsmannen för att bekämpa brott i livsmedelsbranschen. "Vi vill få bort dem som lurar konsumenterna", säger Stig Orustfjord, generaldirektör på Livsmedelsverket.

Redaktionen

3 oktober, 2014
Livsmedelsombudsmannen – Ny tjänst mot brott och fusk
Dela inlägget

Nu skapar Livsmedelsverket nya tjänsten Livsmedelsombudsmannen för att bekämpa brott i livsmedelsbranschen.
– Vi vill få bort dem som lurar konsumenterna, säger Stig Orustfjord, generaldirektör på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket tar krafttag mot fusk och bedrägerier inom livsmedelsbranschen och lanserar nu en ny tjänst för att bekämpa brottsligheten: Livsmedelsombudsmannen.
Tjänsten Livsmedelsombudsmannen fungerar som en visselblåsar-funktion och vänder sig till anställda i livsmedelsbranschen som vet eller anat att något inte går rätt till.

Livsmedelsverkets generaldirektör Stig Orustfjord porträttbild närbild
Stig Orustfjord, generaldirektör på Livsmedelsverket.

Många led innan varan hamnar på tallriken
Det är de som jobbar i branschen som ser hur maten hanteras, packas och fraktas. Det är många led i kedjan för att den till slut ska hamna i affären eller på tallriken i resturangen. Livsmedelsverket tror att om något inte står rätt till så är det många i de olika leden som har kännedom om det. Du kan vara en av dem och därför vill önskar de nu att du ska vilja berätta för dem om dina misstankar.
– Det ska aldrig löna sig att begå brott i livsmedelsbranschen. Vi vill få bort dem som lurar konsumenterna och förstör för seriösa företagare, säger Stig Orustfjord, generaldirektör på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Tar emot tips från alla
Tjänsten Livsmedelsombudsmannen tar emot tips från alla delar av livsmedelskedjan. Från gården där djur föds upp till slakteri, transport, paketering och handel.
Den som kontaktar Livsmedelsombudsmannen kan välja att inte ange sitt namn och därmed vara helt anonym. Anmälan görs på Livsmedelsverkets webbplats, via epost eller telefon och Livsmedelsverket kommer aldrig att eftersöka källan till de tips som kommer in.
Tjänsten kommer även att ha en central roll i samarbetet mellan olika myndigheter.

Läs mer om Livsmedelsombudsmannen på Livsmedelsverkets webbplats och i debattartikeln i Sydsvenskan.

Av Redaktionen

Annons
Fakta

Hur lämnar jag mitt tips?

Du kan fylla i webbformuläret här eller kontakta Livsmedelsverket på telefon vardagar mellan klockan 9 och 14.
Telefonnumret är 018 – 17 57 00.
Du kan också skicka e-post: livsmedelsombudsmannen@slv.se

Annons
Annons