kvinna skriver dagbok i sängen titti holmer

Lyckoövning: Skriv ned tre positiva saker om dagen

Fakta

Namn: Titti Holmer
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Titti Holmer erbjuder Kureras läsare att köpa hennes bok "Förändingskoden : fyra nycklar till ett bättre liv" till rabatterat pris, 79 kronor mot ordinarie pris 154 kronor. Du beställer boken här
Läs mer på Tittis hemsida.

En av de mest verkningsfulla teknikerna för att öka sina positiva känslor att påminna sig om det välbehag som varit. Varje kväll innan vi går och lägger oss rekommenderar därför Titti Holmer att vi går igenom dagen och drar oss till minnes tre ögonblick då vi mått bra.

­Det behöver inte vara stora saker, det kan vara en solstråle, en kopp te, ett samtal med en vän eller en komedi på tv menar psykologen Titti Holmer som skrivit boken ”Lycka nu”.
– När vi påminner oss om den lycka som varit ökar upplevelsen av lycka just nu.
Det gör dessutom att vi blir mer uppmärksamma på just den situationen nästa gång den inträffar, vilket ökar sannolikheten att vi kommer att vara medvetet närvarande i den då den faktiskt sker, förklarar Titti.
– Nästa gång solen värmer din kind minns du, “Aha! Det här är lycka!”.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers recept på lycka

 

Skapar nya tankebanor
Det är som att träna upp en lyckomuskel enligt Titti.
– Genom att notera tre positiva saker om dagen riktar du ditt medvetandes strålkastare mot det som du mår bra av.
Den här övningen förändrar och skapar nya tankespår i hjärnan, som Titti uttrycker det, det har både depressions- och perceptionsforskning påvisat menar hon. Övningen leder till att det blir lättare att uppleva positiva känslor och ökar tillfredsställelsen i livet.
– Jag brukar rekommendera att man gör den varje kväll.
Särskilt viktig är det de dagar man känner sig nedstämd menar Titti.
– Då är det extra viktigt att om så bara för några minuter påminna sig om de glimtar av lättnad man faktiskt upplevt under dagen.

LÄS OCKSÅ: Titti Holmer: ”Är du lycklig just nu?”

Övning
• Tänk igenom din dag. När du gick upp på morgonen, vad du åt till frukost, när du tog en dusch, klädde på dig, kanske gick hemifrån, de människor du mött, det du gjort och upplevt idag.
• Har du varit lycklig någon gång idag?
• När var det?
• Hur kändes det?
• Hur känns det nu när du tänker på det?
• Den som vill kan skriva ner dem i en lyckodagbok.

Hur länge behöver man hålla på för att se en förändring?
– Det kan så klart variera men ofta brukar människor berätta att något händer efter ett par veckor. Gör ett försök och se vad som händer.
Man behöver inte hålla på resten av livet men många väljer ändå att fortsätta då det nästan är lite beroendeframkallande menar Titti, medan andra använder det i perioder då livet är lite extra tufft.
– Det är just då när vi främst ser det mörka som vi kan behöva pusha oss lite extra för att se det ljusa, säger hon.

Av Nina Törmark

Övriga lektioner hittar du här:
• Tittis Holmers recept på lycka
• Titti vill lära oss vad lycka är
• Titti Holmer: ”Är du lycklig just nu?”
• Tittis lyckoskola: ”Tillåt dig att känna det du känner!”
• Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”
• Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Titti Holmer
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Titti Holmer erbjuder Kureras läsare att köpa hennes bok "Förändingskoden : fyra nycklar till ett bättre liv" till rabatterat pris, 79 kronor mot ordinarie pris 154 kronor. Du beställer boken här
Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?