probiotika_prebiotika

Magspecial – nyckeln till god hälsa finns i tarmen

Tarmfloran kallas ibland kroppens största organ, inte helt oförtjänt då vi har fler bakterier i tarmen än vi har celler i hela kroppen. Ungefär 75 procent av immunförsvaret finns dessutom i tarmfloran så det är inte konstigt att bakteriebalansen påverkar allt från depression och ADHD till IBS.

Ungefär 75 procent av vårt immunförsvar finns i tarmfloran och där bildas även en stor mängd signalsubstanser. Man har till exempel sett att 95 procent av signalsubstansen serotonin, kroppens lyckohormon, tillverkas i tarmen. Hur tarmfloran mår kan alltså kraftigt påverka även vår psykiska hälsa.

Grunden läggs redan vid förlossningen
Grunden till vår inre bakterieflora läggs redan vid förlossningen då barnet exponeras för moderns bakterieflora vid passagen genom underlivet. Man kan se en tydlig skillnad i bakterieflora hos barn som fötts vaginalt jämfört med barn som fötts med kejsarsnitt. Tre dagar efter förlossningen innehåller nämligen vaginalt födda barns avföring avsevärt mycket mer bifidobakterier än barn födda med kejsarsnitt. Genom bröstmjölken får sedan barnet en kombination av bakterier och prebiotika som fortsätter det uppbyggande arbetet.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Antibiotika förstör tarmfloran
Under livet utsätts vi löpande för både uppbyggande och nedbrytande processer för tarmfloran. Våra ökade renlighet och goda boendeförhållanden har bidragit till en generellt försämrad bakterieflora då vår exponering för bakterier, goda som onda, har minskat. En annan vanligt förekommande företeelse som stör tarmfloran är antibiotikabehandling. Antibiotikans roll är att motverka skadliga bakterier som fått fäste i kroppen. Tyvärr slår den även ut de goda bakterierna i tarmfloran. Det anses att det tar minst sex månader för tarmfloran att återhämta sig efter en antibiotikakur. Processen kan underlättas genom att man ger kroppen extra probiotika och prebiotika under och efter kuren.

Forskningen går framåt
Tarmflorans effekt på hälsan har inspirerat ett antal forskningsprojekt där man försöker förstå mer kring hur vår bakteriestatus påverkar vårt mående. Hittills har forskarna hittat samband mellan rubbad tarmflora och ADHD, autism, depression, ångest och psykiskt hälsa. Man har även sett tydliga samband mellan sjukdomar som IBS, Crohns och ulcerös colit och tarmflora. Vad som är hönan och vad som är ägget gällande rubbad tarmflora och andra sjukdomstillstånd är i dagsläget oklart men det finns en konstaterad samsjuklighet.

LÄS OCKSÅ: Glad och frisk mage med mjölksyra

Nya forskningsrön
Det senaste forskningsrönet kommer från institutionen för medicin vid Sahlgrenska akademin. Där har man sett samband mellan tarmflora och tumörutvecklingen vid tjocktarmscancer. I studien, som utfördes på 15 personer med elakartad cancer, visade sig bakteriestammarna Lactobacillus acidophilus NCFM och Bifidobacterium lactis Bl-04 minska inflammationer och sakta ned tillväxten av cancerceller. Man upptäckte även att tarmfloran skiljde sig mellan friska och sjuka personer.

Probiotika
Ett enkelt sätt att påverka tarmfloran positivt är att öka sitt intag av probiotiska bakterier, även kallade mjölksyrabakterier. Själva ordet probiotika betyder “för livet” och sett till hur stor effekt tarmfloran har på vår hälsa är det inte ett oskäligt namn! Alla bakterier som normalt kan förekomma i tarmfloran får inte per automatik kallas för probiotika. Kriterierna för att en bakterie ska få räknas som probiotisk är att den är bevisat säker att använda och har en positiv effekt på hälsan. Den måste även överleva i respektive produktform, till exempel en kapsel, samt överleva kroppens matsmältningssystem för att sedan vara aktiv i tjocktarmen. Prebiotika och probiotika samarbetar för en sund tarmflora och bättre hälsa.

LÄS OCKSÅ: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Prebiotika
Prebiotika är speciell typ av kolhydrater som inte bryts ned av kroppens matsmältning utan istället når tjocktarmen i intakt form. Väl på plats i tjocktarmen fungerar de som foder för de goda bakterier vi har i vår tarmflora. I prebiotikans välgörande funktioner ingår att de kan minska mängden förruttnelsebakterier i tarmen, stimulera tillväxten av bifidobakterier, stabilisera blodsockret, boosta effekten av probiotiska bakterier, stimulera tarmrörelserna samt förbättra upptaget av vissa vitaminer och mineraler. Prebiotika kan till exempel vara betaglukaner, fibrer samt inulin och andra fruktooligosackarider (FOS).
Bra källor till prebiotika är inulinrika livsmedel som chikoriarot, jordärtskocka, vitlök, lök, bönor och betaglukanrika livsmedel som havregryn. Även pektin, kolostrum, resistent stärkelse och vasslekoncentrat anses vara prebiotiska.
Motsatt effekt mot prebiotika har socker. Socker fungerar nämligen som foder för dåliga bakterier vilket gör att ett högt sockerintag kan leda till en obalans i tarmfloran där de dåliga bakterierna växer sig starkare än de goda.

Boosta tarmfloran med mjölksyrat
En väl vald kost kan boosta tarmfloran. Bra tarm-kost är fiberrika frukter och grönsaker, surdegsbröd, syrade mjölkprodukter, mjölksyrade grönsaker, miso och Molkosan. Mjölksyrning, även kallat fermentering, är en av våra äldsta metoder för att lagra livsmedel. Det ger inte bara en mycket bra hållbarhet utan har även visat sig öka tillgången av enzymer, viktiga mikroorganismer och bra bakterier i det som lagrats. Vanliga fermenterade produkter är surkål, soja och kimchi.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.