Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar.

Olivolja

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar. Olivolja sänker kolesterolhalten i blodet, särskilt det skadliga kolesterolet, samtidigt som det goda kolesterolet höjs. Undersökningar har påvisat att medelhavsdieten, rik på olivolja, också minskar risken för cancer- och kranskärlssjukdom.

Olivolja innehåller även antioxidanter, som av vissa anses ha en betydelse för att fördröja människans åldringsprocess. Den används också i kosmetiska och medicinska behandlingar, de senare ofta i samband med galldrivande kurer.

P.g.a. halten enkelomättat fett är oljan stabil vid försiktig värmebehandling. Kloka kinesiska kockar har traditionellt inlett stekning med lite vatten i stekpannan och har haft vatten stående bredvid spisen för att kunna dämpa värmens effekt på maten och speciellt på oljan som inte tillsatts från början. Olivoljan passar också bra till sallad förstås. Använd bara den bästa kvalitén, extra jungfrulig (extra virgin) eftersom den är kallpressad.

Högt innehåll av enkelomättade fettsyror
En bra extra jungfruolja innehåller cirka 74 procent enkelomättade fettsyror, 12 procent fleromättade fettsyror och 14 procent mättade fettsyror. Den allra största delen av de enkelomättade fettsyrorna utgörs av oljesyra. Många studier har visat att oljesyra har en åderförkalkningsskyddande effekt. De bakomliggande mekanismerna är flera. Den sänker det skadliga LDL-kolesterolet och höjer det goda HDL-kolesterolet något.

Enkelomättade fettsyror kan ha skyddande effekt mot bröstcancer
En svensk forskargrupp från Karolinska sjukhuset har visat att ett högt intag av enkelomättade fettsyror är kopplat till lägre förekomst av bröstcancer hos kvinnor.

 

Olivoljans hydroxytyrosol högintressant ämne
Olivoljans fenoler är starkt ansvariga för dess typiska smak och för dess stabilitet mot härskning. Beroende på oljans kvalitet kan olivolja innehålla 100–800 mg fenoler per kilo. Extra jungfruolja har det högsta innehållet. En rad studier har nu visat att detta ämne kan förhindra sammanklumpning av blodplättar, minska bildningen av kärlsammandragning. Alla dessa effekter kan bidra till att olivolja kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom.

Olivoljans fenoler tar hand om fria syreradikaler
Fria syreradikaler har stor betydelse vid uppkomst av en rad sjukdomar, inklusive hjärt-kärlsjukdom. Olivolja innehåller ämnen som har visat sig vara effektiva bekämpare av de vita blodkropparnas explosiva utsläpp av fria radikaler. Dessa egenskaper föreslås också som bidragande till olivoljans skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.

Effekt mot sjukdomsframkallande bakterier och svampar
Olivträdet är känt för sin motståndskraft mot bl.a. olika mikroorganismer och insekter.

Det är sedan tidigare känt att 2 av olivoljans s.k. fenoler har god effekt mot olika mikroorganismer. En aktuell studie visade att båda dessa i låg koncentration kunde hämma en rad sjukdomsframkallande bakterier. Potentiellt skulle olivolja och oliver kunna ha skyddande effekt mot exempelvis mag-tarm- och luftvägsinfektioner.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 10–19 procent:
Palmitinsyra 6–15 procent
Stearinsyra 1–5 procent
Myristinsyra under 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 63–85 procent:
Omega-9 oljesyra 76–83 procent.
Fleromättade fettsyror 9–15 procent:
Omega-3 linolensyra upp till 1 procent
Omega-6 linolsyra 4–15 procent.

Fria fettsyror
Jungfruoljor Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Lite måste finnas för rund smak. Är halten tillräckligt hög kan man göra en gräddlik oljeemulsion bara genom att skaka oljan med vatten och ett par droppar ammoniak.

Olivoljor Upp till 2 procent. Över 2 procent ger besk och tvålig smak. Det kan t.ex. vara fallet med olja som visserligen är kallpressad, men som man inte hunnit pressa genast, inom ca 1 dygn. De fria fettsyrorna bildas när de mogna oliverna lagras och när de pressas med högre tryck och temperatur.

 

Framställning
Generellt gäller att ju mildare och snabbare oliverna behandlas, med minimal kontakt med syre, desto bättre blir oljan. Olja från själva kärnan ger en mandelarom till fin olivolja.

Första pressningen – Extra virgin olivolja – syragrad – max 0,8–1 g per 100 g olja.

Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Den första försiktiga skruvpressningen vid 20–25° C, max 30° C, får ut ca 40 procent av oljan = den första ljusgula eller grönaktiga jungfruoljan. 1 fjärdedel av den, alltså ca 10 procent av den totala mängden olivolja, är verkligt förstklassig och kräver ingen vidare behandling mer än att oljan får stå några månader så att föroreningar kan sjunka till botten. Resten måste renas på ett eller annat sätt.

Det är i stort sett bara vid denna första pressning utan tillsatser man behöver bry sig om faktorer som:
• Skördetid: Den finaste oljan med stark och pepprig smak får man i början av säsongen (november) från omogna frukter – italienarna kallar den "Fruttato" en olivolja med intensiv smak, markerad arom och stor, grön och fräsch friskhet. Pepprigheten är påtagligt stor. Alltför tidig skörd ger å andra sidan besk olja.
• Mognare oliver från mitten av säsongen ger större skörd, "Armonico", en olivolja som är balanserat smakrik med mjuk, harmonisk karaktär, stor, grön och fräsch friskhet och tydlig pepprighet.
• Sen skörd (december) ger "Gentile" med mjuk och mild smak, men om oliverna hinner bli övermogna oxiderar oljan och får dålig smak, liksom om oliverna får ligga för länge och vänta innan man börjar pressa. En annan nackdel med att skörda oliverna mogna är att trädet kommer att ge frukt bara vartannat år.

Benämningen jungfruolja sägs komma av att det förr i tiden bara var rena jungfrur som fick plocka oliverna och pressa oljan, och de lär inte ha åstadkommit så stark press – faktiskt ingen alls. Den gamla metoden var med flätade korgar, där man lade de handplockade, inte fullt mogna, skalade, urkärnade och mosade oliverna. Sedan fick oljan i stort sett självrinna.
Förvara olivoljan mörkt och svalt, dock helst inte i kylskåp. Förvara inte oljan nära spisen eller i ett varmt rum (> 22º C). Använd eller upphälld olja skall inte hällas tillbaka i flaskan.

Exempel på studier, referenser

Olivolja
Innehåller 75 procent oljesyra och är ett enkelomättat stabilt fett. Extra virgin olivolja innehåller mycket antioxidanter, bl.a. E-vitamin, medan en raffinerad olja förlorar mycket antioxidanter. Innehåller även fettspjälkande lipas.
Ramirez-Tortosa MC. et al. ”Extra-virgin olive oil increases the resistance of LDL to oxidation more than refined olive oil in free-living men with peripheral vascular disease”. J Nutr, 1999;129:2177-83.

Smärta och stelhet
En studie gjord i Monell Chemical Senses Center i Philadelphia visade hur 4 teskedar per dag i 12 veckor av extra virgin olivolja minskade smärta och stelhet på morgonen bland reumatoid artritpatienter. Forskarna rapporterar att nyckeln till olivoljans framgång är substansen oleocanthol.
Oleocanthol är en substans som har visat sig hämma 2 enzymer som främjar inflammation: COX-1 och COX-2. Denna substans verkar på samma inflammationshämmande sätt som Ibuprofen. Efter Monellstudien påpekades att forskare inte vet om oleocanthol är intakt efter raffinering av extra jungfrupressad olivolja. Flera komponenter försvinner nästan helt vid raffinering av olivolja. Dessutom är raffinerad olja inte lika effektiv som hämmare av LDL-oxidation som jungfrupressad olja.

 

Olivolja och kolesterol
En studie gjord 2002 på universitetet i Barcelona visar att jungfruolivolja innehåller höga nivåer av E-vitamin och fenoler. Fenoler innehåller flavonoider: biologiskt aktiva komponenter med förvånansvärt mycket antioxidanter. Slutsatsen av studien var att jungfruolja kan hämma oxidation av LDL-kolesterol samt även bekämpa cancer.

Olivolja och blodtryck
Atens Medicinska Universitet gjorde en studie på 20 000 individer. Diet, blodtryck och motion undersöktes. Resultaten visar att högt intag av olivolja, grönsaker och frukt associeras starkt med lägre systoliskt och diastoliskt blodtryck. Av dessa 3 faktorer hade olivolja den mest hälsofrämjande effekten på blodtrycket.
Psaltopoulou T. et al. ”Olive oil, the Mediterranean diet, and arterial blood pressure: the Greek European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study”. Am J Clin Nutr, 2004;80:4:1012-8.

Olivolja, matlagning och hjärt-kärlsjukdom
700 män och 148 kvinnor med akut koronarsyndrom (ACS) och 1078 individer i kontrollgrupp utvaldes slumpmässigt. Studien analyserade odds ration för ACS i samband med användning av olika typer av oljor. Resultaten säger att exklusiv användning av olivolja i matlagning kan kopplas till 47 procent lägre trolighet för att ha ACS jämfört med inget intag av olivolja. Dessa resultat kunde inte ses vid intag av olivolja tillsammans med andra oljor. Förmodligen skyddar olivolja mot hjärt-kärlproblem.
Kontogianni MD. et al. ”The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study”. Clin Cardiol, 2007;30:3:125-9.

Palmolja
Palmolja extraheras från frukten som kommer från oljepalmen. Den är en av de viktigaste källorna i världen för växtoljor samt för råvara av tvåltillverkning. Det är en stabil olja vid upphettning och används ofta i tillverkning av bakelser, bars, godis m.m.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 51 procent: Palmitinsyra 45 procent
Stearinsyra 5 procent
Myristinsyra 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 39 procent: Omega-9 oljesyra 39 procent.
Fleromättade fettsyror 9 procent: Omega-6 linolsyra 9 procent.



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.