Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar.

Olivolja

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar. Olivolja sänker kolesterolhalten i blodet, särskilt det skadliga kolesterolet, samtidigt som det goda kolesterolet höjs. Undersökningar har påvisat att medelhavsdieten, rik på olivolja, också minskar risken för cancer- och kranskärlssjukdom.

Olivolja innehåller även antioxidanter, som av vissa anses ha en betydelse för att fördröja människans åldringsprocess. Den används också i kosmetiska och medicinska behandlingar, de senare ofta i samband med galldrivande kurer.

P.g.a. halten enkelomättat fett är oljan stabil vid försiktig värmebehandling. Kloka kinesiska kockar har traditionellt inlett stekning med lite vatten i stekpannan och har haft vatten stående bredvid spisen för att kunna dämpa värmens effekt på maten och speciellt på oljan som inte tillsatts från början. Olivoljan passar också bra till sallad förstås. Använd bara den bästa kvalitén, extra jungfrulig (extra virgin) eftersom den är kallpressad.

Högt innehåll av enkelomättade fettsyror
En bra extra jungfruolja innehåller cirka 74 procent enkelomättade fettsyror, 12 procent fleromättade fettsyror och 14 procent mättade fettsyror. Den allra största delen av de enkelomättade fettsyrorna utgörs av oljesyra. Många studier har visat att oljesyra har en åderförkalkningsskyddande effekt. De bakomliggande mekanismerna är flera. Den sänker det skadliga LDL-kolesterolet och höjer det goda HDL-kolesterolet något.

Enkelomättade fettsyror kan ha skyddande effekt mot bröstcancer
En svensk forskargrupp från Karolinska sjukhuset har visat att ett högt intag av enkelomättade fettsyror är kopplat till lägre förekomst av bröstcancer hos kvinnor.

 

Olivoljans hydroxytyrosol högintressant ämne
Olivoljans fenoler är starkt ansvariga för dess typiska smak och för dess stabilitet mot härskning. Beroende på oljans kvalitet kan olivolja innehålla 100–800 mg fenoler per kilo. Extra jungfruolja har det högsta innehållet. En rad studier har nu visat att detta ämne kan förhindra sammanklumpning av blodplättar, minska bildningen av kärlsammandragning. Alla dessa effekter kan bidra till att olivolja kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom.

Olivoljans fenoler tar hand om fria syreradikaler
Fria syreradikaler har stor betydelse vid uppkomst av en rad sjukdomar, inklusive hjärt-kärlsjukdom. Olivolja innehåller ämnen som har visat sig vara effektiva bekämpare av de vita blodkropparnas explosiva utsläpp av fria radikaler. Dessa egenskaper föreslås också som bidragande till olivoljans skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.

Effekt mot sjukdomsframkallande bakterier och svampar
Olivträdet är känt för sin motståndskraft mot bl.a. olika mikroorganismer och insekter.

Det är sedan tidigare känt att 2 av olivoljans s.k. fenoler har god effekt mot olika mikroorganismer. En aktuell studie visade att båda dessa i låg koncentration kunde hämma en rad sjukdomsframkallande bakterier. Potentiellt skulle olivolja och oliver kunna ha skyddande effekt mot exempelvis mag-tarm- och luftvägsinfektioner.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 10–19 procent:
Palmitinsyra 6–15 procent
Stearinsyra 1–5 procent
Myristinsyra under 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 63–85 procent:
Omega-9 oljesyra 76–83 procent.
Fleromättade fettsyror 9–15 procent:
Omega-3 linolensyra upp till 1 procent
Omega-6 linolsyra 4–15 procent.

Fria fettsyror
Jungfruoljor Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Lite måste finnas för rund smak. Är halten tillräckligt hög kan man göra en gräddlik oljeemulsion bara genom att skaka oljan med vatten och ett par droppar ammoniak.

Olivoljor Upp till 2 procent. Över 2 procent ger besk och tvålig smak. Det kan t.ex. vara fallet med olja som visserligen är kallpressad, men som man inte hunnit pressa genast, inom ca 1 dygn. De fria fettsyrorna bildas när de mogna oliverna lagras och när de pressas med högre tryck och temperatur.

 

Framställning
Generellt gäller att ju mildare och snabbare oliverna behandlas, med minimal kontakt med syre, desto bättre blir oljan. Olja från själva kärnan ger en mandelarom till fin olivolja.

Första pressningen – Extra virgin olivolja – syragrad – max 0,8–1 g per 100 g olja.

Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Den första försiktiga skruvpressningen vid 20–25° C, max 30° C, får ut ca 40 procent av oljan = den första ljusgula eller grönaktiga jungfruoljan. 1 fjärdedel av den, alltså ca 10 procent av den totala mängden olivolja, är verkligt förstklassig och kräver ingen vidare behandling mer än att oljan får stå några månader så att föroreningar kan sjunka till botten. Resten måste renas på ett eller annat sätt.

Det är i stort sett bara vid denna första pressning utan tillsatser man behöver bry sig om faktorer som:
• Skördetid: Den finaste oljan med stark och pepprig smak får man i början av säsongen (november) från omogna frukter – italienarna kallar den "Fruttato" en olivolja med intensiv smak, markerad arom och stor, grön och fräsch friskhet. Pepprigheten är påtagligt stor. Alltför tidig skörd ger å andra sidan besk olja.
• Mognare oliver från mitten av säsongen ger större skörd, "Armonico", en olivolja som är balanserat smakrik med mjuk, harmonisk karaktär, stor, grön och fräsch friskhet och tydlig pepprighet.
• Sen skörd (december) ger "Gentile" med mjuk och mild smak, men om oliverna hinner bli övermogna oxiderar oljan och får dålig smak, liksom om oliverna får ligga för länge och vänta innan man börjar pressa. En annan nackdel med att skörda oliverna mogna är att trädet kommer att ge frukt bara vartannat år.

Benämningen jungfruolja sägs komma av att det förr i tiden bara var rena jungfrur som fick plocka oliverna och pressa oljan, och de lär inte ha åstadkommit så stark press – faktiskt ingen alls. Den gamla metoden var med flätade korgar, där man lade de handplockade, inte fullt mogna, skalade, urkärnade och mosade oliverna. Sedan fick oljan i stort sett självrinna.
Förvara olivoljan mörkt och svalt, dock helst inte i kylskåp. Förvara inte oljan nära spisen eller i ett varmt rum (> 22º C). Använd eller upphälld olja skall inte hällas tillbaka i flaskan.

Exempel på studier, referenser

Olivolja
Innehåller 75 procent oljesyra och är ett enkelomättat stabilt fett. Extra virgin olivolja innehåller mycket antioxidanter, bl.a. E-vitamin, medan en raffinerad olja förlorar mycket antioxidanter. Innehåller även fettspjälkande lipas.
Ramirez-Tortosa MC. et al. ”Extra-virgin olive oil increases the resistance of LDL to oxidation more than refined olive oil in free-living men with peripheral vascular disease”. J Nutr, 1999;129:2177-83.

Smärta och stelhet
En studie gjord i Monell Chemical Senses Center i Philadelphia visade hur 4 teskedar per dag i 12 veckor av extra virgin olivolja minskade smärta och stelhet på morgonen bland reumatoid artritpatienter. Forskarna rapporterar att nyckeln till olivoljans framgång är substansen oleocanthol.
Oleocanthol är en substans som har visat sig hämma 2 enzymer som främjar inflammation: COX-1 och COX-2. Denna substans verkar på samma inflammationshämmande sätt som Ibuprofen. Efter Monellstudien påpekades att forskare inte vet om oleocanthol är intakt efter raffinering av extra jungfrupressad olivolja. Flera komponenter försvinner nästan helt vid raffinering av olivolja. Dessutom är raffinerad olja inte lika effektiv som hämmare av LDL-oxidation som jungfrupressad olja.

 

Olivolja och kolesterol
En studie gjord 2002 på universitetet i Barcelona visar att jungfruolivolja innehåller höga nivåer av E-vitamin och fenoler. Fenoler innehåller flavonoider: biologiskt aktiva komponenter med förvånansvärt mycket antioxidanter. Slutsatsen av studien var att jungfruolja kan hämma oxidation av LDL-kolesterol samt även bekämpa cancer.

Olivolja och blodtryck
Atens Medicinska Universitet gjorde en studie på 20 000 individer. Diet, blodtryck och motion undersöktes. Resultaten visar att högt intag av olivolja, grönsaker och frukt associeras starkt med lägre systoliskt och diastoliskt blodtryck. Av dessa 3 faktorer hade olivolja den mest hälsofrämjande effekten på blodtrycket.
Psaltopoulou T. et al. ”Olive oil, the Mediterranean diet, and arterial blood pressure: the Greek European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study”. Am J Clin Nutr, 2004;80:4:1012-8.

Olivolja, matlagning och hjärt-kärlsjukdom
700 män och 148 kvinnor med akut koronarsyndrom (ACS) och 1078 individer i kontrollgrupp utvaldes slumpmässigt. Studien analyserade odds ration för ACS i samband med användning av olika typer av oljor. Resultaten säger att exklusiv användning av olivolja i matlagning kan kopplas till 47 procent lägre trolighet för att ha ACS jämfört med inget intag av olivolja. Dessa resultat kunde inte ses vid intag av olivolja tillsammans med andra oljor. Förmodligen skyddar olivolja mot hjärt-kärlproblem.
Kontogianni MD. et al. ”The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study”. Clin Cardiol, 2007;30:3:125-9.

Palmolja
Palmolja extraheras från frukten som kommer från oljepalmen. Den är en av de viktigaste källorna i världen för växtoljor samt för råvara av tvåltillverkning. Det är en stabil olja vid upphettning och används ofta i tillverkning av bakelser, bars, godis m.m.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 51 procent: Palmitinsyra 45 procent
Stearinsyra 5 procent
Myristinsyra 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 39 procent: Omega-9 oljesyra 39 procent.
Fleromättade fettsyror 9 procent: Omega-6 linolsyra 9 procent.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

 

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.