Olivolja

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar. Olivolja sänker kolesterolhalten i blodet, särskilt det skadliga kolesterolet, samtidigt som det goda kolesterolet höjs. Undersökningar har påvisat att medelhavsdieten, rik på olivolja, också minskar risken för cancer- och kranskärlssjukdom.

Olivolja innehåller även antioxidanter, som av vissa anses ha en betydelse för att fördröja människans åldringsprocess. Den används också i kosmetiska och medicinska behandlingar, de senare ofta i samband med galldrivande kurer.

P.g.a. halten enkelomättat fett är oljan stabil vid försiktig värmebehandling. Kloka kinesiska kockar har traditionellt inlett stekning med lite vatten i stekpannan och har haft vatten stående bredvid spisen för att kunna dämpa värmens effekt på maten och speciellt på oljan som inte tillsatts från början. Olivoljan passar också bra till sallad förstås. Använd bara den bästa kvalitén, extra jungfrulig (extra virgin) eftersom den är kallpressad.

 

Högt innehåll av enkelomättade fettsyror
En bra extra jungfruolja innehåller cirka 74 procent enkelomättade fettsyror, 12 procent fleromättade fettsyror och 14 procent mättade fettsyror. Den allra största delen av de enkelomättade fettsyrorna utgörs av oljesyra. Många studier har visat att oljesyra har en åderförkalkningsskyddande effekt. De bakomliggande mekanismerna är flera. Den sänker det skadliga LDL-kolesterolet och höjer det goda HDL-kolesterolet något.

Enkelomättade fettsyror kan ha skyddande effekt mot bröstcancer
En svensk forskargrupp från Karolinska sjukhuset har visat att ett högt intag av enkelomättade fettsyror är kopplat till lägre förekomst av bröstcancer hos kvinnor.

Olivoljans hydroxytyrosol högintressant ämne
Olivoljans fenoler är starkt ansvariga för dess typiska smak och för dess stabilitet mot härskning. Beroende på oljans kvalitet kan olivolja innehålla 100–800 mg fenoler per kilo. Extra jungfruolja har det högsta innehållet. En rad studier har nu visat att detta ämne kan förhindra sammanklumpning av blodplättar, minska bildningen av kärlsammandragning. Alla dessa effekter kan bidra till att olivolja kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom.

Olivoljans fenoler tar hand om fria syreradikaler
Fria syreradikaler har stor betydelse vid uppkomst av en rad sjukdomar, inklusive hjärt-kärlsjukdom. Olivolja innehåller ämnen som har visat sig vara effektiva bekämpare av de vita blodkropparnas explosiva utsläpp av fria radikaler. Dessa egenskaper föreslås också som bidragande till olivoljans skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.

Effekt mot sjukdomsframkallande bakterier och svampar
Olivträdet är känt för sin motståndskraft mot bl.a. olika mikroorganismer och insekter.

Det är sedan tidigare känt att 2 av olivoljans s.k. fenoler har god effekt mot olika mikroorganismer. En aktuell studie visade att båda dessa i låg koncentration kunde hämma en rad sjukdomsframkallande bakterier. Potentiellt skulle olivolja och oliver kunna ha skyddande effekt mot exempelvis mag-tarm- och luftvägsinfektioner.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 10–19 procent:
Palmitinsyra 6–15 procent
Stearinsyra 1–5 procent
Myristinsyra under 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 63–85 procent:
Omega-9 oljesyra 76–83 procent.
Fleromättade fettsyror 9–15 procent:
Omega-3 linolensyra upp till 1 procent
Omega-6 linolsyra 4–15 procent.

Fria fettsyror
Jungfruoljor Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Lite måste finnas för rund smak. Är halten tillräckligt hög kan man göra en gräddlik oljeemulsion bara genom att skaka oljan med vatten och ett par droppar ammoniak.

Olivoljor Upp till 2 procent. Över 2 procent ger besk och tvålig smak. Det kan t.ex. vara fallet med olja som visserligen är kallpressad, men som man inte hunnit pressa genast, inom ca 1 dygn. De fria fettsyrorna bildas när de mogna oliverna lagras och när de pressas med högre tryck och temperatur.

Framställning
Generellt gäller att ju mildare och snabbare oliverna behandlas, med minimal kontakt med syre, desto bättre blir oljan. Olja från själva kärnan ger en mandelarom till fin olivolja.

Första pressningen – Extra virgin olivolja – syragrad – max 0,8–1 g per 100 g olja.

Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Den första försiktiga skruvpressningen vid 20–25° C, max 30° C, får ut ca 40 procent av oljan = den första ljusgula eller grönaktiga jungfruoljan. 1 fjärdedel av den, alltså ca 10 procent av den totala mängden olivolja, är verkligt förstklassig och kräver ingen vidare behandling mer än att oljan får stå några månader så att föroreningar kan sjunka till botten. Resten måste renas på ett eller annat sätt.

Det är i stort sett bara vid denna första pressning utan tillsatser man behöver bry sig om faktorer som:
• Skördetid: Den finaste oljan med stark och pepprig smak får man i början av säsongen (november) från omogna frukter – italienarna kallar den ”Fruttato” en olivolja med intensiv smak, markerad arom och stor, grön och fräsch friskhet. Pepprigheten är påtagligt stor. Alltför tidig skörd ger å andra sidan besk olja.
• Mognare oliver från mitten av säsongen ger större skörd, ”Armonico”, en olivolja som är balanserat smakrik med mjuk, harmonisk karaktär, stor, grön och fräsch friskhet och tydlig pepprighet.
• Sen skörd (december) ger ”Gentile” med mjuk och mild smak, men om oliverna hinner bli övermogna oxiderar oljan och får dålig smak, liksom om oliverna får ligga för länge och vänta innan man börjar pressa. En annan nackdel med att skörda oliverna mogna är att trädet kommer att ge frukt bara vartannat år.

Benämningen jungfruolja sägs komma av att det förr i tiden bara var rena jungfrur som fick plocka oliverna och pressa oljan, och de lär inte ha åstadkommit så stark press – faktiskt ingen alls. Den gamla metoden var med flätade korgar, där man lade de handplockade, inte fullt mogna, skalade, urkärnade och mosade oliverna. Sedan fick oljan i stort sett självrinna.
Förvara olivoljan mörkt och svalt, dock helst inte i kylskåp. Förvara inte oljan nära spisen eller i ett varmt rum (> 22º C). Använd eller upphälld olja skall inte hällas tillbaka i flaskan.

Exempel på studier, referenser

Olivolja
Innehåller 75 procent oljesyra och är ett enkelomättat stabilt fett. Extra virgin olivolja innehåller mycket antioxidanter, bl.a. E-vitamin, medan en raffinerad olja förlorar mycket antioxidanter. Innehåller även fettspjälkande lipas.
Ramirez-Tortosa MC. et al. ”Extra-virgin olive oil increases the resistance of LDL to oxidation more than refined olive oil in free-living men with peripheral vascular disease”. J Nutr, 1999;129:2177-83.

Smärta och stelhet
En studie gjord i Monell Chemical Senses Center i Philadelphia visade hur 4 teskedar per dag i 12 veckor av extra virgin olivolja minskade smärta och stelhet på morgonen bland reumatoid artritpatienter. Forskarna rapporterar att nyckeln till olivoljans framgång är substansen oleocanthol.
Oleocanthol är en substans som har visat sig hämma 2 enzymer som främjar inflammation: COX-1 och COX-2. Denna substans verkar på samma inflammationshämmande sätt som Ibuprofen. Efter Monellstudien påpekades att forskare inte vet om oleocanthol är intakt efter raffinering av extra jungfrupressad olivolja. Flera komponenter försvinner nästan helt vid raffinering av olivolja. Dessutom är raffinerad olja inte lika effektiv som hämmare av LDL-oxidation som jungfrupressad olja.

Olivolja och kolesterol
En studie gjord 2002 på universitetet i Barcelona visar att jungfruolivolja innehåller höga nivåer av E-vitamin och fenoler. Fenoler innehåller flavonoider: biologiskt aktiva komponenter med förvånansvärt mycket antioxidanter. Slutsatsen av studien var att jungfruolja kan hämma oxidation av LDL-kolesterol samt även bekämpa cancer.

Olivolja och blodtryck
Atens Medicinska Universitet gjorde en studie på 20 000 individer. Diet, blodtryck och motion undersöktes. Resultaten visar att högt intag av olivolja, grönsaker och frukt associeras starkt med lägre systoliskt och diastoliskt blodtryck. Av dessa 3 faktorer hade olivolja den mest hälsofrämjande effekten på blodtrycket.
Psaltopoulou T. et al. ”Olive oil, the Mediterranean diet, and arterial blood pressure: the Greek European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study”. Am J Clin Nutr, 2004;80:4:1012-8.

Olivolja, matlagning och hjärt-kärlsjukdom
700 män och 148 kvinnor med akut koronarsyndrom (ACS) och 1078 individer i kontrollgrupp utvaldes slumpmässigt. Studien analyserade odds ration för ACS i samband med användning av olika typer av oljor. Resultaten säger att exklusiv användning av olivolja i matlagning kan kopplas till 47 procent lägre trolighet för att ha ACS jämfört med inget intag av olivolja. Dessa resultat kunde inte ses vid intag av olivolja tillsammans med andra oljor. Förmodligen skyddar olivolja mot hjärt-kärlproblem.
Kontogianni MD. et al. ”The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study”. Clin Cardiol, 2007;30:3:125-9.

Palmolja
Palmolja extraheras från frukten som kommer från oljepalmen. Den är en av de viktigaste källorna i världen för växtoljor samt för råvara av tvåltillverkning. Det är en stabil olja vid upphettning och används ofta i tillverkning av bakelser, bars, godis m.m.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 51 procent: Palmitinsyra 45 procent
Stearinsyra 5 procent
Myristinsyra 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 39 procent: Omega-9 oljesyra 39 procent.
Fleromättade fettsyror 9 procent: Omega-6 linolsyra 9 procent.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial – Matsmältningen

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.

one_pot_pasta

Supergod och snabb one-pot-pasta

Recept

En superenkel maträtt som slängs ihop på nolltid. En perfekt vardagsrätt och du slipper massa disk eftersom allt tillagas i en och samma kastrull. Använd gärna bönpasta för en glutenfri och proteinrik måltid.

ägg avokado

Så kan hormonerna hjälpa dig att hålla vikten

Kost

Det finns sätt att få hormonet leptin att arbeta för dig och hjälpa dig att hålla vikten. Här följer några tips. Studier visar att kostval, vanor och livsstilsförändringarkan påverka leptinhalterna på ett sådant sett att de bidrar till att göra det lättare att hålla en hälsosam kroppsvikt.

amanda

”Tack vare adaptogenerna har jag sluppit förkylningar”

Förkylning

Efter att Amanda Zetterqvist gått ut gymnasiet och börjat arbeta som frisör har hon varit förkyld varje månad och hemma från jobbet. Men för 1,5 år sedan fick hon höra talas om ett kosttillskott som ger snabb energi både mentalt som fysisk. – Tidigare var jag hemma från jobbet runt 30 dagar per år. Jag har haft två sjukdagar sedan jag började med adaptogenerna. Och när jag tar kosttillskottet håller jag energin under dagen och blir inte längre trött på eftermiddagarna, säger Amanda.

professor charlotte erlanson albertsson och henes boak äta för livet

Professor med mat på kornet

Intervju

Charlotte Erlanson-Albertsson var tidigt ute med att kritisera socker i en debattartikel i Dagens nyheter någon gång på 1990-talet. Hennes påståenden gjorde ett starkt avtryck och fick snabbt spridning även i andra medier, journalister var inte sena att snappa upp och informera om hur många sockerbitar det fanns i en burk läsk. Innan Charlotte stack ut hakan i frågan var de flesta övertygade om att det var fettet som var roten till allt ont. 

soren stadig

Sören står stadig med adaptogener

Naturlig hälsa

Sören Stadig har alltid sysslat med olika former av idrott. Han spelar fotboll på sommaren, åker skidor på vintern och dessutom blir det mellan tre och fem styrketräningspass per vecka. När han känner att orken inte riktigt räcker till – då tar han en shot adaptogener som snabbt ger ny energi.