Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar.

Olivolja

Extra jungfruolivolja är en viktig ingrediens i en hälsosam kost och den har ett enastående näringsvärde. Den är rik på vitamin E och A och på enkelomättat fett, vilket innebär reducerad kolesterolhalt och minskad risk för hjärtsjukdomar. Olivolja sänker kolesterolhalten i blodet, särskilt det skadliga kolesterolet, samtidigt som det goda kolesterolet höjs. Undersökningar har påvisat att medelhavsdieten, rik på olivolja, också minskar risken för cancer- och kranskärlssjukdom.

Olivolja innehåller även antioxidanter, som av vissa anses ha en betydelse för att fördröja människans åldringsprocess. Den används också i kosmetiska och medicinska behandlingar, de senare ofta i samband med galldrivande kurer.

P.g.a. halten enkelomättat fett är oljan stabil vid försiktig värmebehandling. Kloka kinesiska kockar har traditionellt inlett stekning med lite vatten i stekpannan och har haft vatten stående bredvid spisen för att kunna dämpa värmens effekt på maten och speciellt på oljan som inte tillsatts från början. Olivoljan passar också bra till sallad förstås. Använd bara den bästa kvalitén, extra jungfrulig (extra virgin) eftersom den är kallpressad.

Högt innehåll av enkelomättade fettsyror
En bra extra jungfruolja innehåller cirka 74 procent enkelomättade fettsyror, 12 procent fleromättade fettsyror och 14 procent mättade fettsyror. Den allra största delen av de enkelomättade fettsyrorna utgörs av oljesyra. Många studier har visat att oljesyra har en åderförkalkningsskyddande effekt. De bakomliggande mekanismerna är flera. Den sänker det skadliga LDL-kolesterolet och höjer det goda HDL-kolesterolet något.

Enkelomättade fettsyror kan ha skyddande effekt mot bröstcancer
En svensk forskargrupp från Karolinska sjukhuset har visat att ett högt intag av enkelomättade fettsyror är kopplat till lägre förekomst av bröstcancer hos kvinnor.

 

Olivoljans hydroxytyrosol högintressant ämne
Olivoljans fenoler är starkt ansvariga för dess typiska smak och för dess stabilitet mot härskning. Beroende på oljans kvalitet kan olivolja innehålla 100–800 mg fenoler per kilo. Extra jungfruolja har det högsta innehållet. En rad studier har nu visat att detta ämne kan förhindra sammanklumpning av blodplättar, minska bildningen av kärlsammandragning. Alla dessa effekter kan bidra till att olivolja kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom.

Olivoljans fenoler tar hand om fria syreradikaler
Fria syreradikaler har stor betydelse vid uppkomst av en rad sjukdomar, inklusive hjärt-kärlsjukdom. Olivolja innehåller ämnen som har visat sig vara effektiva bekämpare av de vita blodkropparnas explosiva utsläpp av fria radikaler. Dessa egenskaper föreslås också som bidragande till olivoljans skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.

Effekt mot sjukdomsframkallande bakterier och svampar
Olivträdet är känt för sin motståndskraft mot bl.a. olika mikroorganismer och insekter.

Det är sedan tidigare känt att 2 av olivoljans s.k. fenoler har god effekt mot olika mikroorganismer. En aktuell studie visade att båda dessa i låg koncentration kunde hämma en rad sjukdomsframkallande bakterier. Potentiellt skulle olivolja och oliver kunna ha skyddande effekt mot exempelvis mag-tarm- och luftvägsinfektioner.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 10–19 procent:
Palmitinsyra 6–15 procent
Stearinsyra 1–5 procent
Myristinsyra under 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 63–85 procent:
Omega-9 oljesyra 76–83 procent.
Fleromättade fettsyror 9–15 procent:
Omega-3 linolensyra upp till 1 procent
Omega-6 linolsyra 4–15 procent.

Fria fettsyror
Jungfruoljor Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Lite måste finnas för rund smak. Är halten tillräckligt hög kan man göra en gräddlik oljeemulsion bara genom att skaka oljan med vatten och ett par droppar ammoniak.

Olivoljor Upp till 2 procent. Över 2 procent ger besk och tvålig smak. Det kan t.ex. vara fallet med olja som visserligen är kallpressad, men som man inte hunnit pressa genast, inom ca 1 dygn. De fria fettsyrorna bildas när de mogna oliverna lagras och när de pressas med högre tryck och temperatur.

 

Framställning
Generellt gäller att ju mildare och snabbare oliverna behandlas, med minimal kontakt med syre, desto bättre blir oljan. Olja från själva kärnan ger en mandelarom till fin olivolja.

Första pressningen – Extra virgin olivolja – syragrad – max 0,8–1 g per 100 g olja.

Riktigt bra oljor har runt 0,5 procent = syratal 1, som brukar stå på flaskorna. Den första försiktiga skruvpressningen vid 20–25° C, max 30° C, får ut ca 40 procent av oljan = den första ljusgula eller grönaktiga jungfruoljan. 1 fjärdedel av den, alltså ca 10 procent av den totala mängden olivolja, är verkligt förstklassig och kräver ingen vidare behandling mer än att oljan får stå några månader så att föroreningar kan sjunka till botten. Resten måste renas på ett eller annat sätt.

Det är i stort sett bara vid denna första pressning utan tillsatser man behöver bry sig om faktorer som:
• Skördetid: Den finaste oljan med stark och pepprig smak får man i början av säsongen (november) från omogna frukter – italienarna kallar den "Fruttato" en olivolja med intensiv smak, markerad arom och stor, grön och fräsch friskhet. Pepprigheten är påtagligt stor. Alltför tidig skörd ger å andra sidan besk olja.
• Mognare oliver från mitten av säsongen ger större skörd, "Armonico", en olivolja som är balanserat smakrik med mjuk, harmonisk karaktär, stor, grön och fräsch friskhet och tydlig pepprighet.
• Sen skörd (december) ger "Gentile" med mjuk och mild smak, men om oliverna hinner bli övermogna oxiderar oljan och får dålig smak, liksom om oliverna får ligga för länge och vänta innan man börjar pressa. En annan nackdel med att skörda oliverna mogna är att trädet kommer att ge frukt bara vartannat år.

Benämningen jungfruolja sägs komma av att det förr i tiden bara var rena jungfrur som fick plocka oliverna och pressa oljan, och de lär inte ha åstadkommit så stark press – faktiskt ingen alls. Den gamla metoden var med flätade korgar, där man lade de handplockade, inte fullt mogna, skalade, urkärnade och mosade oliverna. Sedan fick oljan i stort sett självrinna.
Förvara olivoljan mörkt och svalt, dock helst inte i kylskåp. Förvara inte oljan nära spisen eller i ett varmt rum (> 22º C). Använd eller upphälld olja skall inte hällas tillbaka i flaskan.

Exempel på studier, referenser

Olivolja
Innehåller 75 procent oljesyra och är ett enkelomättat stabilt fett. Extra virgin olivolja innehåller mycket antioxidanter, bl.a. E-vitamin, medan en raffinerad olja förlorar mycket antioxidanter. Innehåller även fettspjälkande lipas.
Ramirez-Tortosa MC. et al. ”Extra-virgin olive oil increases the resistance of LDL to oxidation more than refined olive oil in free-living men with peripheral vascular disease”. J Nutr, 1999;129:2177-83.

Smärta och stelhet
En studie gjord i Monell Chemical Senses Center i Philadelphia visade hur 4 teskedar per dag i 12 veckor av extra virgin olivolja minskade smärta och stelhet på morgonen bland reumatoid artritpatienter. Forskarna rapporterar att nyckeln till olivoljans framgång är substansen oleocanthol.
Oleocanthol är en substans som har visat sig hämma 2 enzymer som främjar inflammation: COX-1 och COX-2. Denna substans verkar på samma inflammationshämmande sätt som Ibuprofen. Efter Monellstudien påpekades att forskare inte vet om oleocanthol är intakt efter raffinering av extra jungfrupressad olivolja. Flera komponenter försvinner nästan helt vid raffinering av olivolja. Dessutom är raffinerad olja inte lika effektiv som hämmare av LDL-oxidation som jungfrupressad olja.

 

Olivolja och kolesterol
En studie gjord 2002 på universitetet i Barcelona visar att jungfruolivolja innehåller höga nivåer av E-vitamin och fenoler. Fenoler innehåller flavonoider: biologiskt aktiva komponenter med förvånansvärt mycket antioxidanter. Slutsatsen av studien var att jungfruolja kan hämma oxidation av LDL-kolesterol samt även bekämpa cancer.

Olivolja och blodtryck
Atens Medicinska Universitet gjorde en studie på 20 000 individer. Diet, blodtryck och motion undersöktes. Resultaten visar att högt intag av olivolja, grönsaker och frukt associeras starkt med lägre systoliskt och diastoliskt blodtryck. Av dessa 3 faktorer hade olivolja den mest hälsofrämjande effekten på blodtrycket.
Psaltopoulou T. et al. ”Olive oil, the Mediterranean diet, and arterial blood pressure: the Greek European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study”. Am J Clin Nutr, 2004;80:4:1012-8.

Olivolja, matlagning och hjärt-kärlsjukdom
700 män och 148 kvinnor med akut koronarsyndrom (ACS) och 1078 individer i kontrollgrupp utvaldes slumpmässigt. Studien analyserade odds ration för ACS i samband med användning av olika typer av oljor. Resultaten säger att exklusiv användning av olivolja i matlagning kan kopplas till 47 procent lägre trolighet för att ha ACS jämfört med inget intag av olivolja. Dessa resultat kunde inte ses vid intag av olivolja tillsammans med andra oljor. Förmodligen skyddar olivolja mot hjärt-kärlproblem.
Kontogianni MD. et al. ”The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study”. Clin Cardiol, 2007;30:3:125-9.

Palmolja
Palmolja extraheras från frukten som kommer från oljepalmen. Den är en av de viktigaste källorna i världen för växtoljor samt för råvara av tvåltillverkning. Det är en stabil olja vid upphettning och används ofta i tillverkning av bakelser, bars, godis m.m.

Fördelning av fettsyror
Mättade fettsyror 51 procent: Palmitinsyra 45 procent
Stearinsyra 5 procent
Myristinsyra 1 procent.
Enkelomättade fettsyror 39 procent: Omega-9 oljesyra 39 procent.
Fleromättade fettsyror 9 procent: Omega-6 linolsyra 9 procent.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.