Annons
Annons

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

Redaktionen

11 december, 2018
Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden
Dela inlägget

I jakten på att få ned koldioxidutsläppen har biodiesel seglat upp som ett populärt alternativ. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och nyligen beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – en rest från palmoljeindustrin som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

En jämförelse av innehållet i drivmedelsbolagens olika dieselprodukter visar att det förnybara innehållet i många fall innehåller palmolja eller rester från palmoljeframställning. PFAD kort för palm fatty acid destillate är en restprodukt som består av oätliga fettsyror från tillverkningen av palmolja till livsmedel. Palmoljeindustrin bidrar till att regnskog skövlas och enligt vissa beräkningar kan bränsle med hög andel PFAD eller palmolja i slutändan leda till större koldioxidutsläpp än fossil diesel.

Regeringsbeslut stoppar skattelättnader
Regeringen har nyligen beslutat att ospårbar PFAD från och med 1 juli 2019 inte längre får del av skattelättnaderna för biobränsle, genom att det inte längre ska få klassas som restprodukt – ett liknande beslut har tidigare fattats i Norge, rapporterar Naturskyddsföreningens tidning Svensk Natur. Kritiker som försökt stoppa förslaget menar dock att risken finns att PFAD ersätts av ren palmolja istället. Skattelättnader till PFAD uppgick till 3,2 miljarder 2017.

LÄS OCKSÅ: Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Vissa använder spårbar olja
Enligt en jämförelse gjord av Testfakta varierar mängden PFAD och palmolja i de olika produkterna – från 77 procent PFAD av det förnybara innehållet i ST1:s Renewable Diesel ned till 14 procent i Cirkle K:s Miles Diesel Bio och inget alls i Preems produkter. ST1 Diesel och Shell Citydiesel har både PFAD och palmolja.

Branschrepresentanter menar att det skulle det vara svårt att uppfylla kraven på minskade utsläpp utan att använda råvara från palmolja och hävdar att man använder spårbar certifierad palmolja.

LÄS OCKSÅ: FN riktar skarp kritik mot användandet av kemiska bekämpningsmedel

Påverkar indirekt istället
Magnus Nilsson, tidigare talesperson för trafikfrågor på Naturskyddsföreningen och numera fristående miljökonsult, kan förstå att drivmedelsbolagen har svårt att hitta bra alternativa råvaror till sin biodiesel. Men menar att det i längden inte är försvarbart att använda palmolja och PFAD, även om den kommer från en certifierad odling då det tar av den olja livmedelsindustrin vill använda vilket leder till att det krävs mer odlingsmark.

LÄS OCKSÅ: B-vitaminbehandling kan skydda mot luftföroreningar

Uppmanar till aktiva val
Gröna Bilister menar att biodiesel av svensk tallolja är ett bättre alternativ samtidigt som de framhåller att biodiesel inte är hela lösningen för att råvarorna inte räcker till. Man behöver även komplettera med biogas och el samtidigt som bränslebehovet i stort måste minska. Organisationen rekommenderar också att bilister väljer bort diesel med PFAD eller palmolja för att visa drivmedelsbolagen att konsumenter inte accepterar det.

”Biodrivmedel medför stor klimatpåverkan”
Klimatforskaren Stefan Wirsenius från Chalmers Tekniska Högskola och Timothy D. Searchinger från Princeton University tar det hela ett steg längre och skriver i Dagens Nyheter att ”Alla biodrivmedel tillverkade av grödor medför så stor klimatpåverkan att inte något av dem kan kallas klimatsmart”. Ny forskning visar att inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel i slutändan kommer leda till en ökning utsläppen av koldioxid.

Av Nina Törmark

Källa: Testfakta, Svenska Dagbladet, Svensk Natur och Dagens Nyheter

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons