Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Magen och dess bakterier är ett komplext ämne och idag finns inga färdiga lösningar på individbasis. Man vet att magens hälsa och en balanserad tarmflora spelar stor roll för hälsan och att maghälsan kan vara bidragande i utvecklingen av andra sjukdomar. Det finns mycket man kan göra på egen hand för att förbättra maghälsan. Kosten har stor betydelse och man kan även ta hjälp av tillskott med prebiotika och probiotika för att främja bakteriefloran i tarmen.
– Vi vet att frukt och grönsaker. Eller grönsaker och frukt i den ordningen, är bra. Vi vet att rött kött, chark och socker, det är sämre. Där är vi säkra på idag. Börja där så ska vi nog kunna förbättra folkhälsan, säger dietisten Sofia Antonsson i TV4 Nyhetsmorgon.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage


Vissa utvecklar IBS efter en magsjuka

Vi stressar inte bara mer idag, vi reser också tydligt mer. När vi är utomlands kommer vi i kontakt med okända bakterier och ibland händer det att dessa bakterier ger upphov till olika maginfektioner. För vissa kvarstår problemen även efter att de akuta symtomen avtagit. Dessa problem kan hänga kvar under lång tid, ibland i flera år, och skapar då en så kallad post infektiös IBS.

 

Probiotika med olika stammar
Probiotika är de goda tarmbakterier, nyttobakterier som vi naturligt har i magen. Dessa nyttobakterier, lactobaciller och bifidobakterier, finns bland annat i yoghurt och syrade grönsaker. Men de går även att tillföra i form av kapslar som man äter.
– Det nya med det här är att vi förstår att vi behöver många olika stammar. Så när man tar probiotiska preparat, tillskott, så ska man ha så många stammar som möjligt, för att vi inte vet vilken stam du eller du behöver. Så då safear man lite och tar många olika stammar, förklarar Sofia i TV-inslaget

Tillfällen då det är extra viktigt att stötta magen med probiotika är till exempel inför en utlandsvistelse och i samband med en antibiotikakur.

LÄS OCKSÅ: Vanligt med magproblem

Prebiotika – mat för bakterierna
Att ta tillskott med probiotika är gynnsamt för magen. För att nyttobakterierna ska må bra och kunna föröka sig behöver vi äta mat som skapar en god miljö för dem. Prebiotika fungerar som mat till de goda bakterierna och exempel på mat med prebiotika är bland annat färgrika och krispiga grönsaker, fullkorn, lök, vitlök, kål och havre. Även andra typer av livsmedel som är rika på kostfiber gillar tarmbakterierna.

Kål kan vara nyckel till en mage i balans
Kålväxter är livsmedel som är fantastiska för magen och innehåller mängder av kostfiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.
– De här kostfibrerna generar smörsyra i tarmen, och det här är ju intressant. Här har vi lita nya studier på gång. Kan smörsyran vara med och bidra till en bättre tarmhälsa? Ja, förmodligen. Smörsyra en är en fettsyra som bakterierna i tarmen producerar när de då äter på de här kostfibrerna, berättar Sofia i TV-inslaget.

Man tror att smörsyra har förmåga att stärka upp tarmslemhinnan och även laga en trasig och läckande slemhinna. Så smörsyra kan vara nyckeln till framtida forskning för att kunna hitta lösningar på exempelvis IBS och andra tarmsjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

porträttbild på Annette Göransson

Annette Göransson, hälsorådgivare Hälsokraft

Hälsorådgivarens tips för tarmfloran
Kurera kontaktade Annette Göransson, hälsorådgivare på Hälsokraft som dagligen möter människor med magproblem.
– Var femte svensk beräknas ha regelbundna besvär med magen så det är tyvärr väldigt vanligt. Vår livsstil med hög stress, för lite motion och en kost som innehåller för lite fiber och för mycket socker är inte gynnsam för vår tarmflora och den utgör en viktig pusselbit för vår maghälsa. Och vår hälsa i övrigt, en välmående tarmflora är det bästa man kan investera i om man vill må bra.

Annette tipsar sina kunder om hur de med rätt kost, motionsvanor och näringstillskott kan få tarmfloran i balans. Här är hennes tips:

1. Ät gärna
Livsmedel som är bra för tarmfloran är framförallt de som är rika på fiber, ät därför rikligt med grönsaker, frukt och fullkorn. Broccoli är en kålfavorit som är rik på fiber och även innehåller rikligt med antioxidanter, vitaminer, mineraler och protein. Ett riktigt superlivsmedel om man tål det. Att starta dagen med havregrynsgröt med chiafrön och kokosolja är också supermat för magen.

2. Undvik att äta
Livsmedel rika på raffinerat socker, vetemjöl och härdade fetter skapar inte en god miljö för de goda probiotiska bakterierna att vistas i, de göder istället de onda och sjukdomsalstrande bakterierna i tarmen. Undvik därför kakor, vitt bröd, läsk och snabbmat.

3. Probiotikatillskott
Komplettera gärna med ett probiotikatillskott som innehåller flera olika bakteriestammar och prebiotika. Min personliga favorit är Ultra Duo Dophilus från Great Earth som innehåller 15 miljarder bakterier från 9 olika stammar och prebiotika. Bakterierna är inkapslade i en kapsel som är resistent mot den starka magsyran i magsäcken, och det är väldigt viktigt. Man vill att kapseln ska nå tarmen innan den löses upp och frigör bakterierna. Bakterierna tål nämligen inte det sura pH-värdet som magsyran ger och riskerar därför att förstöras. Ultra Duo Dophilus har hjälpt många av mina kunder som haft problem med svullen mage, gaser och andra obehag i magen.

 

4. Aminosyran glutamin
Glutamin hjälper levern att avgifta sig, ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer samt ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig. Ät därför mat som är rik på glutamin eller ta en tesked av aminosyran i pulverform. Glutamin finns i livsmedel som kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat men är värmekänslig så den bästa källan är därför genom råa livsmedel.

5. Rör på dig
Att motionera regelbundet är bra för hälsan i många avseenden, men även för att magen ska må bra. Genom att röra på sig stimulerar man tarmrörelserna som är viktigt för att man bland annat ska ha en regelbunden tarmtömning.

Av Miriam Granat

Källa: Så får du magen i balans, Sofia Antonsson, Nyhetsmorgon TV4, 2018-01-10

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.