Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Magen och dess bakterier är ett komplext ämne och idag finns inga färdiga lösningar på individbasis. Man vet att magens hälsa och en balanserad tarmflora spelar stor roll för hälsan och att maghälsan kan vara bidragande i utvecklingen av andra sjukdomar. Det finns mycket man kan göra på egen hand för att förbättra maghälsan. Kosten har stor betydelse och man kan även ta hjälp av tillskott med prebiotika och probiotika för att främja bakteriefloran i tarmen.
– Vi vet att frukt och grönsaker. Eller grönsaker och frukt i den ordningen, är bra. Vi vet att rött kött, chark och socker, det är sämre. Där är vi säkra på idag. Börja där så ska vi nog kunna förbättra folkhälsan, säger dietisten Sofia Antonsson i TV4 Nyhetsmorgon.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage


Vissa utvecklar IBS efter en magsjuka

Vi stressar inte bara mer idag, vi reser också tydligt mer. När vi är utomlands kommer vi i kontakt med okända bakterier och ibland händer det att dessa bakterier ger upphov till olika maginfektioner. För vissa kvarstår problemen även efter att de akuta symtomen avtagit. Dessa problem kan hänga kvar under lång tid, ibland i flera år, och skapar då en så kallad post infektiös IBS.

 

Probiotika med olika stammar
Probiotika är de goda tarmbakterier, nyttobakterier som vi naturligt har i magen. Dessa nyttobakterier, lactobaciller och bifidobakterier, finns bland annat i yoghurt och syrade grönsaker. Men de går även att tillföra i form av kapslar som man äter.
– Det nya med det här är att vi förstår att vi behöver många olika stammar. Så när man tar probiotiska preparat, tillskott, så ska man ha så många stammar som möjligt, för att vi inte vet vilken stam du eller du behöver. Så då safear man lite och tar många olika stammar, förklarar Sofia i TV-inslaget

Tillfällen då det är extra viktigt att stötta magen med probiotika är till exempel inför en utlandsvistelse och i samband med en antibiotikakur.

LÄS OCKSÅ: Vanligt med magproblem

Prebiotika – mat för bakterierna
Att ta tillskott med probiotika är gynnsamt för magen. För att nyttobakterierna ska må bra och kunna föröka sig behöver vi äta mat som skapar en god miljö för dem. Prebiotika fungerar som mat till de goda bakterierna och exempel på mat med prebiotika är bland annat färgrika och krispiga grönsaker, fullkorn, lök, vitlök, kål och havre. Även andra typer av livsmedel som är rika på kostfiber gillar tarmbakterierna.

Kål kan vara nyckel till en mage i balans
Kålväxter är livsmedel som är fantastiska för magen och innehåller mängder av kostfiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.
– De här kostfibrerna generar smörsyra i tarmen, och det här är ju intressant. Här har vi lita nya studier på gång. Kan smörsyran vara med och bidra till en bättre tarmhälsa? Ja, förmodligen. Smörsyra en är en fettsyra som bakterierna i tarmen producerar när de då äter på de här kostfibrerna, berättar Sofia i TV-inslaget.

Man tror att smörsyra har förmåga att stärka upp tarmslemhinnan och även laga en trasig och läckande slemhinna. Så smörsyra kan vara nyckeln till framtida forskning för att kunna hitta lösningar på exempelvis IBS och andra tarmsjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

porträttbild på Annette Göransson

Annette Göransson, hälsorådgivare Hälsokraft

Hälsorådgivarens tips för tarmfloran
Kurera kontaktade Annette Göransson, hälsorådgivare på Hälsokraft som dagligen möter människor med magproblem.
– Var femte svensk beräknas ha regelbundna besvär med magen så det är tyvärr väldigt vanligt. Vår livsstil med hög stress, för lite motion och en kost som innehåller för lite fiber och för mycket socker är inte gynnsam för vår tarmflora och den utgör en viktig pusselbit för vår maghälsa. Och vår hälsa i övrigt, en välmående tarmflora är det bästa man kan investera i om man vill må bra.

Annette tipsar sina kunder om hur de med rätt kost, motionsvanor och näringstillskott kan få tarmfloran i balans. Här är hennes tips:

1. Ät gärna
Livsmedel som är bra för tarmfloran är framförallt de som är rika på fiber, ät därför rikligt med grönsaker, frukt och fullkorn. Broccoli är en kålfavorit som är rik på fiber och även innehåller rikligt med antioxidanter, vitaminer, mineraler och protein. Ett riktigt superlivsmedel om man tål det. Att starta dagen med havregrynsgröt med chiafrön och kokosolja är också supermat för magen.

2. Undvik att äta
Livsmedel rika på raffinerat socker, vetemjöl och härdade fetter skapar inte en god miljö för de goda probiotiska bakterierna att vistas i, de göder istället de onda och sjukdomsalstrande bakterierna i tarmen. Undvik därför kakor, vitt bröd, läsk och snabbmat.

3. Probiotikatillskott
Komplettera gärna med ett probiotikatillskott som innehåller flera olika bakteriestammar och prebiotika. Min personliga favorit är Ultra Duo Dophilus från Great Earth som innehåller 15 miljarder bakterier från 9 olika stammar och prebiotika. Bakterierna är inkapslade i en kapsel som är resistent mot den starka magsyran i magsäcken, och det är väldigt viktigt. Man vill att kapseln ska nå tarmen innan den löses upp och frigör bakterierna. Bakterierna tål nämligen inte det sura pH-värdet som magsyran ger och riskerar därför att förstöras. Ultra Duo Dophilus har hjälpt många av mina kunder som haft problem med svullen mage, gaser och andra obehag i magen.

 

4. Aminosyran glutamin
Glutamin hjälper levern att avgifta sig, ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer samt ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig. Ät därför mat som är rik på glutamin eller ta en tesked av aminosyran i pulverform. Glutamin finns i livsmedel som kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat men är värmekänslig så den bästa källan är därför genom råa livsmedel.

5. Rör på dig
Att motionera regelbundet är bra för hälsan i många avseenden, men även för att magen ska må bra. Genom att röra på sig stimulerar man tarmrörelserna som är viktigt för att man bland annat ska ha en regelbunden tarmtömning.

Av Miriam Granat

Källa: Så får du magen i balans, Sofia Antonsson, Nyhetsmorgon TV4, 2018-01-10

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.