Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Magen och dess bakterier är ett komplext ämne och idag finns inga färdiga lösningar på individbasis. Man vet att magens hälsa och en balanserad tarmflora spelar stor roll för hälsan och att maghälsan kan vara bidragande i utvecklingen av andra sjukdomar. Det finns mycket man kan göra på egen hand för att förbättra maghälsan. Kosten har stor betydelse och man kan även ta hjälp av tillskott med prebiotika och probiotika för att främja bakteriefloran i tarmen.
– Vi vet att frukt och grönsaker. Eller grönsaker och frukt i den ordningen, är bra. Vi vet att rött kött, chark och socker, det är sämre. Där är vi säkra på idag. Börja där så ska vi nog kunna förbättra folkhälsan, säger dietisten Sofia Antonsson i TV4 Nyhetsmorgon.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage

 


Vissa utvecklar IBS efter en magsjuka

Vi stressar inte bara mer idag, vi reser också tydligt mer. När vi är utomlands kommer vi i kontakt med okända bakterier och ibland händer det att dessa bakterier ger upphov till olika maginfektioner. För vissa kvarstår problemen även efter att de akuta symtomen avtagit. Dessa problem kan hänga kvar under lång tid, ibland i flera år, och skapar då en så kallad post infektiös IBS.

Probiotika med olika stammar
Probiotika är de goda tarmbakterier, nyttobakterier som vi naturligt har i magen. Dessa nyttobakterier, lactobaciller och bifidobakterier, finns bland annat i yoghurt och syrade grönsaker. Men de går även att tillföra i form av kapslar som man äter.
– Det nya med det här är att vi förstår att vi behöver många olika stammar. Så när man tar probiotiska preparat, tillskott, så ska man ha så många stammar som möjligt, för att vi inte vet vilken stam du eller du behöver. Så då safear man lite och tar många olika stammar, förklarar Sofia i TV-inslaget

Tillfällen då det är extra viktigt att stötta magen med probiotika är till exempel inför en utlandsvistelse och i samband med en antibiotikakur.

LÄS OCKSÅ: Vanligt med magproblem

Prebiotika – mat för bakterierna
Att ta tillskott med probiotika är gynnsamt för magen. För att nyttobakterierna ska må bra och kunna föröka sig behöver vi äta mat som skapar en god miljö för dem. Prebiotika fungerar som mat till de goda bakterierna och exempel på mat med prebiotika är bland annat färgrika och krispiga grönsaker, fullkorn, lök, vitlök, kål och havre. Även andra typer av livsmedel som är rika på kostfiber gillar tarmbakterierna.

Kål kan vara nyckel till en mage i balans
Kålväxter är livsmedel som är fantastiska för magen och innehåller mängder av kostfiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.
– De här kostfibrerna generar smörsyra i tarmen, och det här är ju intressant. Här har vi lita nya studier på gång. Kan smörsyran vara med och bidra till en bättre tarmhälsa? Ja, förmodligen. Smörsyra en är en fettsyra som bakterierna i tarmen producerar när de då äter på de här kostfibrerna, berättar Sofia i TV-inslaget.

Man tror att smörsyra har förmåga att stärka upp tarmslemhinnan och även laga en trasig och läckande slemhinna. Så smörsyra kan vara nyckeln till framtida forskning för att kunna hitta lösningar på exempelvis IBS och andra tarmsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

porträttbild på Annette Göransson

Annette Göransson, hälsorådgivare Hälsokraft

Hälsorådgivarens tips för tarmfloran
Kurera kontaktade Annette Göransson, hälsorådgivare på Hälsokraft som dagligen möter människor med magproblem.
– Var femte svensk beräknas ha regelbundna besvär med magen så det är tyvärr väldigt vanligt. Vår livsstil med hög stress, för lite motion och en kost som innehåller för lite fiber och för mycket socker är inte gynnsam för vår tarmflora och den utgör en viktig pusselbit för vår maghälsa. Och vår hälsa i övrigt, en välmående tarmflora är det bästa man kan investera i om man vill må bra.

Annette tipsar sina kunder om hur de med rätt kost, motionsvanor och näringstillskott kan få tarmfloran i balans. Här är hennes tips:

1. Ät gärna
Livsmedel som är bra för tarmfloran är framförallt de som är rika på fiber, ät därför rikligt med grönsaker, frukt och fullkorn. Broccoli är en kålfavorit som är rik på fiber och även innehåller rikligt med antioxidanter, vitaminer, mineraler och protein. Ett riktigt superlivsmedel om man tål det. Att starta dagen med havregrynsgröt med chiafrön och kokosolja är också supermat för magen.

2. Undvik att äta
Livsmedel rika på raffinerat socker, vetemjöl och härdade fetter skapar inte en god miljö för de goda probiotiska bakterierna att vistas i, de göder istället de onda och sjukdomsalstrande bakterierna i tarmen. Undvik därför kakor, vitt bröd, läsk och snabbmat.

3. Probiotikatillskott
Komplettera gärna med ett probiotikatillskott som innehåller flera olika bakteriestammar och prebiotika. Min personliga favorit är Ultra Duo Dophilus från Great Earth som innehåller 15 miljarder bakterier från 9 olika stammar och prebiotika. Bakterierna är inkapslade i en kapsel som är resistent mot den starka magsyran i magsäcken, och det är väldigt viktigt. Man vill att kapseln ska nå tarmen innan den löses upp och frigör bakterierna. Bakterierna tål nämligen inte det sura pH-värdet som magsyran ger och riskerar därför att förstöras. Ultra Duo Dophilus har hjälpt många av mina kunder som haft problem med svullen mage, gaser och andra obehag i magen.

4. Aminosyran glutamin
Glutamin hjälper levern att avgifta sig, ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer samt ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig. Ät därför mat som är rik på glutamin eller ta en tesked av aminosyran i pulverform. Glutamin finns i livsmedel som kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat men är värmekänslig så den bästa källan är därför genom råa livsmedel.

5. Rör på dig
Att motionera regelbundet är bra för hälsan i många avseenden, men även för att magen ska må bra. Genom att röra på sig stimulerar man tarmrörelserna som är viktigt för att man bland annat ska ha en regelbunden tarmtömning.

Av Miriam Granat

Källa: Så får du magen i balans, Sofia Antonsson, Nyhetsmorgon TV4, 2018-01-10

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.