Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

Att ha temporära problem med magen har nog de flesta upplevt. Ganska många svenskar lider av IBS, men kan via kosten minska besvären avsevärt.

Under sommar och semester blir det kanske lite för mycket av det goda för många och magen brukar var den första som protesterar när rutiner och kostvanor förändras under några veckor.

 

I en undersökning om maghälsa och semester uppgav sex av tio svenskar att de fick problem med magen under de lediga veckorna. Men tre av tio säger att de inte heller gör något för att undvika problem med magen under semestern.

LÄS OCKSÅ: Oxidativ stress – en kropp i obalans

Andra matvanor
Jämfört med våra nordiska grannländer är svensken mer rådlösa, närmare var tredje svensk svarar ”inget” på frågan om vad de gör åt magbesvären, vilket är betydligt fler jämfört med finländare och norrmän.

Många har semestrat hemma i år, istället för att åka utomlands. De vi kallar för turistmage är när vi reagerar fysiskt på andra länders matkultur som vi inte är vana vid. Men vi äter oftast mer fet mat och livsmedel med socker i under semestern.

Stress och rutinförändringar är vanligt att uppleva i samband med semestern. Därför kan ett tillskott med mjölksyrabakterier göra magen glad igen.

En av tio uppger att de använder probiotika för att stötta tarmfloran inför ledigheten. Men svenskarna i allmänhet väljer att undvika viss mat helt och hållet. I övriga Norden är det däremot vanligare med kosttillskott så som probiotika.

 

I Norge äter 19 procent kosttillskott som probiotika inför semestern, och i Finland uppger drygt var tredje detsamma.

Så gör svensken för att ha en fungerande tarmflora i semestertider:

  1. Undviker viss mat.
  2. Tvättar händerna noggrant / bär alltid med handsprit.
  3. Äter endast på välbesökta restauranger.
  4. Äter kosttillskott så som probiotika.

Av Inger Palm

Fotnot: Hälsobarometern 2020 är baserad på̊ en undersökning genomförd av IPSOS Norm på̊ uppdrag av Life. Totalt har 4 663 personer i Sverige, Norge och Finland mellan 18 och 100 år deltagit i undersökningen. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt i samtliga länder med en signifikansnivå på 95 procent.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.