22 positiva effekter av probiotika

Fakta

Probiotika är levande, nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten.
Källa: WHO.

OBS! För att goda bakterier skall överleva i tarmen så behöver de en viss förutsättning, och förutom ovan nämnda, så är fibrer och prebiotika en bra grund. Prebiotika (före liv) hjälper probiotika (för liv) att få en bra grogrund att överleva i. Prebiotika finns i många preparat med probiotika, men det finns även i havre och kiwi med mera.
Källa: Näringsexperten Zarah Öberg

Läs mer!
...om probiotika respektive prebiotika i Kureras Näringsguiden.

Mängder av studier har bevisat de probiotiska bakteriernas förmåga att kolonisera mag-tarmkanalen, vilket leder till enormt mycket gott.
Bland annat förstärker de vårt immunförsvar, minskar risken för infektioner och inflammatoriska tarmsjukdomar.
För att inte tala om att de även gör oss mer positiva, mindre pollenallergiska, ger oss färre hål i tänderna – och mindre gaser!

Här är några fler positiva effekter av nyttiga bakterier.

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp.
Forskningen har allt mer fått upp ögonen för de många positiva effekterna av att tillföra kroppen extra probiotika, det vill säga så kallade ”goda” mag-och tarmbakterier.
Här är 22 av dem.

Lista: 22 positiva effekter med probiotika

 

 

1. Stärker immunförsvaret
Då 75 procent av immunförsvaret sitter i tarmen ska du se till att hålla tarmfloran vid så god vigör du bara kan.
Läs mer i: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

2. Ger minskad risk för infektioner och allergier
Färre förkylningar, virus och mindre pollenallergi vore väl välkommet?
Läs mer i: Studie: Probiotiska bakterier hjälper mot pollenallergi

3. Gör din mage gladare
På många sätt. Ger bland annat mindre problem med förstoppning och turistdiarré till exempel och därför bra att ha med sig när du reser till länder med annorlunda bakterieflora.
Läs mer i: Bättre mage med probiotika

4. Ger färre hål i tänderna och minskad risk för tandlossning
Bakterierna påverkar enligt forskning de förstörande bakterierna i munhålan.
Läs mer i: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

5. Ger bättre andedräkt
Hur vår mage mår påverkar också hur vi luktar ur munnen.
Enligt en undersökning av professor Svante Twetman och Mette Kirstine Keller vid Köpenhamns universitet minskar mjölksyrebakterien Lactobacillus reuteri Prodentis dålig andedräkt.
Läs mer i: Slipp dålig andedräkt – naturligt

6. Minskad risk för inflammatoriska tarmsjukdomar
I dag vet man att ”goda” probiotiska bakterier påverkar tarmens immunceller positivt och hjälper till att bekämpa de ”onda” bakterierna, vilket inte minst är gynnsamt vid olika inflammationstillstånd.
Läs mer i: Matsmältningsproblem och tarmsjukdomar

7. Ger ett förbättrat näringsupptag
Extra viktigt när du av olika anledning får i dig mindre mängd föda, som till exempel vid sjukdom, hård diet eller deffning.
Genom att äta probiotika och fermenterade livsmedel ökar du näringsupptaget, förbättrar enzymstatus och bakterieflora och förbättrar på så sätt kroppens allmänstatus och läkningsförmåga.

8. En hjälp vid diarré
Hjälper mot så kallad turistdiarré eftersom probiotika normaliserar tarmfloran.

9. Hjälper mot förstoppning och ont i magen
Magont kan bero på många saker. Probiotiska bakterier kan råda bot på åtminstone några av dessa.
Läs mer i: Goda bakterier för en glad mage

10. Bidrar till bra balans i underlivet
Hjälper vid problem med svamp och urinvägsinfektion genom att stärka den naturliga bakteriefloran i underlivet. Är enligt en vanlig rekommendation ett måste att tillföra efter en antibiotikakur mot urinvägsinfektion, bland annat för att inte drabbas igen.
Läs mer i: Mjölksyrabakterier kanske mer effektivt än antibiotika

11. Mindre stressymptom
En studie publicerad i British Journal of Nutrition, visar ett samband mellan tarmflora, hjärnan och stress genom att en specifik probiotisk sammansättning kan påverka vårt beteende och lindra psykiska stressymtom som nedstämdhet och oro.

12. Ger ökat skydd mot stroke
Göteborgsforskare har upptäckt att mycket stora skillnader mellan strokepatienter och friska gällande vilka bakteriearter de två grupperna har i tarmen.
Läs mer i: Probiotika kan skydda mot stroke

13. Minskar risken att föda för tidigt
Tillskott med probiotika, det vill säga kapslar eller tabletter med rätt sorts ”goda bakterier” kan minska antalet förtidiga födslar, tror nu forskarna.
Upptäckten anses viktig då 13 miljoner barn dör varje år efter att ha fötts för tidigt – och snart kan ett bakteriellt screeningtest bli verklighet för gravida.
Läs mer i: Forskning: Probiotika minskar risken att föda för tidigt

14. Gör barn mindre sjukdomsbenägna
… plus förkortar sjukdomstiden och lindrar symptomen hos de som blivit sjuka.
Läs mer i: Probiotika ger barn färre och kortare sjukdomsperioder

15. Minskar negativa tankar
Ny forskning visar att mängden negativa tankar kan bero på dåliga bakterier i magen. Jo, det är helt sant.
Läs mer i: Probiotika minskar negativa tankar

16. Förbättrar problem med IBS och tarmsjukdomar
Ungefär en miljon svenskar lider av IBS, det vill säga problem med känslig tarm. Men lösningen kan vara enklare än många tror:
Tillskott med probiotika samt tillskott med rätt sorts fibrer (så kallat ”lösliga”) hjälper, visar två nya, stora forskningsrapporter.
Läs mer i: Probiotika hjälper vid IBS bekräftar ny forskning

17. Hjälper till att återställa bakteriefloran efter antibiotikakur
Användande av antibiotika slår ut bakteriefloran i tarmen.

18. Hjälper till att reparera skadorna av socker
Socker är direkt skadligt för de goda bakterierna och föder de skadliga, ”onda” bakterierna.
Läs mer i: Läckande tarm – starten för ohälsa

19. Gynnar matsmältningen
Dagligen sker cirka 200 miljoner kemiska processer i kroppen där varje process är beroende av ett eller flera specifika enzymer.
Många lider dock brist på enzymer och det vara bra att äta speciella enzymtillskott (fråga på hälsokosten) och/eller äta (och dricka) fermenterat.
Fermentering skapar större tillgång på enzymer, viktiga mikroorganismer och bra bakterier.
Vissa bakteriestammar som är nödvändiga för vår tarmflora förekommer endast i fermenterade produkter.
Alla dessa enzymer och bakterier krävs för att matsmältningen ska fungera optimalt och för att vi ska ha en frisk och stark tarmslemhinna.
Läs mer i: Näringsexperten om fermenterat för mage och hälsa

20. Ger mindre gaser och magont
Gasbildning, uppkördhet och magknip beror nästan alltid på en störd matsmältning, som i sin tur orsakas av att levern och bukspottskörtelns produktion av matsmältningsenzym (bukspott och galla) är i obalans. Spjälkningen av fett och protein måste fungera optimalt annars börjar tarminnehållet ”jäsa” med knip och gasbildning som följd.

21. Kan eventuellt gynna din vikt
Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar på en läsarfråga där avsändaren har funderingar kring sambandet mellan fetma och tarmflora.
Läs mer i: Hur påverkar tarmfloran övervikt? Experten svarar

22. Kan öka uthållighet och få dig att orka springa längre
Enligt en studie publicerad i The European Journal of Applied Physiology kan probiotika hjälpa dig förbättra ditt personbästa. Studien visade att löpare som under fyra veckor åt tillskott med probiotika – med 45 miljarder levande bakterier (CFU) – orkade springa 14 procent längre innan de kroknade.
Läs mer i: Niklas Cederbergs blogginlägg.

Vill du läsa mer?

 

 

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Probiotika är levande, nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten.
Källa: WHO.

OBS! För att goda bakterier skall överleva i tarmen så behöver de en viss förutsättning, och förutom ovan nämnda, så är fibrer och prebiotika en bra grund. Prebiotika (före liv) hjälper probiotika (för liv) att få en bra grogrund att överleva i. Prebiotika finns i många preparat med probiotika, men det finns även i havre och kiwi med mera.
Källa: Näringsexperten Zarah Öberg

Läs mer!
...om probiotika respektive prebiotika i Kureras Näringsguiden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.