22 positiva effekter av probiotika | Kurera.se

22 positiva effekter av probiotika

Fakta

Probiotika är levande, nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten.
Källa: WHO.

OBS! För att goda bakterier skall överleva i tarmen så behöver de en viss förutsättning, och förutom ovan nämnda, så är fibrer och prebiotika en bra grund. Prebiotika (före liv) hjälper probiotika (för liv) att få en bra grogrund att överleva i. Prebiotika finns i många preparat med probiotika, men det finns även i havre och kiwi med mera.
Källa: Näringsexperten Zarah Öberg

Läs mer!
...om probiotika respektive prebiotika i Kureras Näringsguiden.

Mängder av studier har bevisat de probiotiska bakteriernas förmåga att kolonisera mag-tarmkanalen, vilket leder till enormt mycket gott.
Bland annat förstärker de vårt immunförsvar, minskar risken för infektioner och inflammatoriska tarmsjukdomar.
För att inte tala om att de även gör oss mer positiva, mindre pollenallergiska, ger oss färre hål i tänderna - och mindre gaser!

Här är några fler positiva effekter av nyttiga bakterier.

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp.
Forskningen har allt mer fått upp ögonen för de många positiva effekterna av att tillföra kroppen extra probiotika, det vill säga så kallade "goda" mag-och tarmbakterier.
Här är 22 av dem.

Lista: 22 positiva effekter med probiotika

 

1. Stärker immunförsvaret
Då 75 procent av immunförsvaret sitter i tarmen ska du se till att hålla tarmfloran vid så god vigör du bara kan.
Läs mer i: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

2. Ger minskad risk för infektioner och allergier
Färre förkylningar, virus och mindre pollenallergi vore väl välkommet?
Läs mer i: Studie: Probiotiska bakterier hjälper mot pollenallergi

3. Gör din mage gladare
På många sätt. Ger bland annat mindre problem med förstoppning och turistdiarré till exempel och därför bra att ha med sig när du reser till länder med annorlunda bakterieflora.
Läs mer i: Bättre mage med probiotika

 

4. Ger färre hål i tänderna och minskad risk för tandlossning
Bakterierna påverkar enligt forskning de förstörande bakterierna i munhålan.
Läs mer i: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

5. Ger bättre andedräkt
Hur vår mage mår påverkar också hur vi luktar ur munnen.
Enligt en undersökning av professor Svante Twetman och Mette Kirstine Keller vid Köpenhamns universitet minskar mjölksyrebakterien Lactobacillus reuteri Prodentis dålig andedräkt.
Läs mer i: Slipp dålig andedräkt – naturligt

6. Minskad risk för inflammatoriska tarmsjukdomar
I dag vet man att "goda" probiotiska bakterier påverkar tarmens immunceller positivt och hjälper till att bekämpa de "onda" bakterierna, vilket inte minst är gynnsamt vid olika inflammationstillstånd.
Läs mer i: Matsmältningsproblem och tarmsjukdomar

7. Ger ett förbättrat näringsupptag
Extra viktigt när du av olika anledning får i dig mindre mängd föda, som till exempel vid sjukdom, hård diet eller deffning.
Genom att äta probiotika och fermenterade livsmedel ökar du näringsupptaget, förbättrar enzymstatus och bakterieflora och förbättrar på så sätt kroppens allmänstatus och läkningsförmåga.

8. En hjälp vid diarré
Hjälper mot så kallad turistdiarré eftersom probiotika normaliserar tarmfloran.

9. Hjälper mot förstoppning och ont i magen
Magont kan bero på många saker. Probiotiska bakterier kan råda bot på åtminstone några av dessa.
Läs mer i: Goda bakterier för en glad mage

10. Bidrar till bra balans i underlivet
Hjälper vid problem med svamp och urinvägsinfektion genom att stärka den naturliga bakteriefloran i underlivet. Är enligt en vanlig rekommendation ett måste att tillföra efter en antibiotikakur mot urinvägsinfektion, bland annat för att inte drabbas igen.
Läs mer i: Mjölksyrabakterier kanske mer effektivt än antibiotika

11. Mindre stressymptom
En studie publicerad i British Journal of Nutrition, visar ett samband mellan tarmflora, hjärnan och stress genom att en specifik probiotisk sammansättning kan påverka vårt beteende och lindra psykiska stressymtom som nedstämdhet och oro.

 

12. Ger ökat skydd mot stroke
Göteborgsforskare har upptäckt att mycket stora skillnader mellan strokepatienter och friska gällande vilka bakteriearter de två grupperna har i tarmen.
Läs mer i: Probiotika kan skydda mot stroke

13. Minskar risken att föda för tidigt
Tillskott med probiotika, det vill säga kapslar eller tabletter med rätt sorts ”goda bakterier” kan minska antalet förtidiga födslar, tror nu forskarna.
Upptäckten anses viktig då 13 miljoner barn dör varje år efter att ha fötts för tidigt - och snart kan ett bakteriellt screeningtest bli verklighet för gravida.
Läs mer i: Forskning: Probiotika minskar risken att föda för tidigt

14. Gör barn mindre sjukdomsbenägna
... plus förkortar sjukdomstiden och lindrar symptomen hos de som blivit sjuka.
Läs mer i: Probiotika ger barn färre och kortare sjukdomsperioder

15. Minskar negativa tankar
Ny forskning visar att mängden negativa tankar kan bero på dåliga bakterier i magen. Jo, det är helt sant.
Läs mer i: Probiotika minskar negativa tankar

16. Förbättrar problem med IBS och tarmsjukdomar
Ungefär en miljon svenskar lider av IBS, det vill säga problem med känslig tarm. Men lösningen kan vara enklare än många tror:
Tillskott med probiotika samt tillskott med rätt sorts fibrer (så kallat "lösliga") hjälper, visar två nya, stora forskningsrapporter.
Läs mer i: Probiotika hjälper vid IBS bekräftar ny forskning

17. Hjälper till att återställa bakteriefloran efter antibiotikakur
Användande av antibiotika slår ut bakteriefloran i tarmen.

18. Hjälper till att reparera skadorna av socker
Socker är direkt skadligt för de goda bakterierna och föder de skadliga, "onda" bakterierna.
Läs mer i: Läckande tarm – starten för ohälsa

 

19. Gynnar matsmältningen
Dagligen sker cirka 200 miljoner kemiska processer i kroppen där varje process är beroende av ett eller flera specifika enzymer.
Många lider dock brist på enzymer och det vara bra att äta speciella enzymtillskott (fråga på hälsokosten) och/eller äta (och dricka) fermenterat.
Fermentering skapar större tillgång på enzymer, viktiga mikroorganismer och bra bakterier.
Vissa bakteriestammar som är nödvändiga för vår tarmflora förekommer endast i fermenterade produkter.
Alla dessa enzymer och bakterier krävs för att matsmältningen ska fungera optimalt och för att vi ska ha en frisk och stark tarmslemhinna.
Läs mer i: Näringsexperten om fermenterat för mage och hälsa

20. Ger mindre gaser och magont
Gasbildning, uppkördhet och magknip beror nästan alltid på en störd matsmältning, som i sin tur orsakas av att levern och bukspottskörtelns produktion av matsmältningsenzym (bukspott och galla) är i obalans. Spjälkningen av fett och protein måste fungera optimalt annars börjar tarminnehållet ”jäsa” med knip och gasbildning som följd.

21. Kan eventuellt gynna din vikt
Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar på en läsarfråga där avsändaren har funderingar kring sambandet mellan fetma och tarmflora.
Läs mer i: Hur påverkar tarmfloran övervikt? Experten svarar

22. Kan öka uthållighet och få dig att orka springa längre
Enligt en studie publicerad i The European Journal of Applied Physiology kan probiotika hjälpa dig förbättra ditt personbästa. Studien visade att löpare som under fyra veckor åt tillskott med probiotika - med 45 miljarder levande bakterier (CFU) – orkade springa 14 procent längre innan de kroknade.
Läs mer i: Niklas Cederbergs blogginlägg.

Vill du läsa mer?

 

 

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Probiotika är levande, nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten.
Källa: WHO.

OBS! För att goda bakterier skall överleva i tarmen så behöver de en viss förutsättning, och förutom ovan nämnda, så är fibrer och prebiotika en bra grund. Prebiotika (före liv) hjälper probiotika (för liv) att få en bra grogrund att överleva i. Prebiotika finns i många preparat med probiotika, men det finns även i havre och kiwi med mera.
Källa: Näringsexperten Zarah Öberg

Läs mer!
...om probiotika respektive prebiotika i Kureras Näringsguiden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.