Så minskar du fettet runt magen | Kurera.se

Så minskar du fettet runt magen

Efter 40 år är det betydligt lättare att lägga på sig övervikt än det var runt 30. Och när du passerat 50 år är det ännu svårare att hålla vikten. Inte bara under semester och julhelgen, då vi äter mer för att det är trevligt, kan göra att de där extra kilona runt magen smyger sig på. Besvärliga perioder i livet och stress sätter sina spår runt midjan. Misströsta inte om du har lite för mycket fett runt magen. Det går relativt snabbt att minska på magfettet och få ett mindre midjemått, det visar ny forskning. 

En amerikansk studie där forskarna lät 10 500 medelålders män antingen styrketräna eller utöva konditionsträning för att bli av med magfettet visade att daglig styrketräning var effektivast när det gällde att hålla magfettet borta.

 

Läs också: Så hittar du livsstilen för att få och behålla din drömkropp

Styrketräning gav bäst resultat
Studien visade också att de som utövade tjugo minuters styrketräning varje dag fick mindre ökning av åldersrelaterat bukfett jämfört med de som utövade tjugo minuters konditionsträning. Forskarna vid Harvard Public Health har tidigare intresserat sig av en specifik grupp som till exempel personer med typ 2-diabetes. Den senast redovisade studien pågick under tolv år och forskarna tittade på vikt och mätte midjemått samt hur stor den fysiska aktiviteten hos deltagarna var. Det här var den första längre studien med friska män med ett varierande BMI.
Och forskarna kunde dra slutsatsen att även om de som tränade kondition tränade riktigt hårt inte fick samma resultat som de som lade sin dagliga träningstid på styrkeövningar. Det mest optimala resultatet fick männen om de kombinerade kondition- och styrketräning. Men vill du minska på magfettet så ska du självklart titta över din matvanor. Äter du bättre blir också resultaten ännu bättre.

Läs också: Biggest Loser-Simons 6 tips för viktnedgång

Undvik produkter med dolt socker
Börja leta efter produkter med dolt socker. Det kan vara fruktyoghurt, müsli och olika dressingar där sockerinnehållet är högre än vad du kanske tror. Ta bort alla drycker med socker och undvik att dricka fruktjuicer, även om de är färskpressade eftersom de innehåller en hel del socker. När vi äter eller dricker mycket raffinerat socker blir levern överbelastad och sparar det som fett och det sätter sig först och främst runt magen. Glukos använder vår hjärna som bränsle och det behövs, även om vi oftast intar för mycket mat eller dryck med glukos.

Minska på kolhydratrika livsmedel
Det kanske är en självklarhet i dag att mindre kolhydrater oftast har en god effekt på vikten. Och när du vill gå ner i vikt kan det vara bra att känna till att de första dagarna du håller igen på kolhydraterna så tappar du främst vatten eftersom kolhydrater binder vätska. Det finns studier som har visat att sug och hunger minskas när man drar ner på kolhydrater, vilket kan underlätta viktminskningen. Har du mycket övervikt kan du minska kolhydratintaget till 50 gram per dag för att få snabbare resultat.

 

Läs också: Övervinn sötsuget med kokosolja!

Ät mer protein och fibrer
Av protein blir du mätt och det är viktigt att äta när du vill minska i vikt. Proteinrika livsmedel minskar sug efter mer mat eller onyttigheter med ungefär 60 procent samtidigt som det ökar ämnesomsättningen med upp till 100 kalorier varje dag. Låt protein blir lite drygt en fjärdedel av ditt dagliga kaloriintag. Mycket fiber från växtriket gynnar tarmfloran och det kan bidra till viktminskning. Ät rikligt med grönsaker, bär och baljväxter som också ger en bra mättnadskänsla.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.