Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Då ska du använda…

1) Peeling/skrubb
Om du redan fått nariga läppar. Då behöver det skrubbas bort det, för det är i princip omöjligt att få bort narighet med enbart insmörjande, vårdande produkter.


2) Läppolja
Som läppmask över natten eller vårdande produkt under dagen, inomhus. Ger även fin glans. Olja är bättre för läpparna än till exempel läppglans som ofta kan torka ut lite.


3) Fetare salvor
När du går utanför dörren och utsätts för utomhusluft är det allra mest skyddande en fetare balm/salva med vax i. De är bäst på att skydda mot kyla och påfrestning tack vare just sina vaxaktiga fetter.

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – ch vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

Av Carolina Eriksson

Torra läppar på vintern är många av oss vana vid att dras med, men ibland övergår torrheten i en narighet och fnasighet som det är lättare sagt än gjort att bli kvitt. Vi vill med andra ord helst slippa att ens hamna där. Och hitta knepen som faktiskt hjälper när fnaset är ett faktum.

Vilken är den största boven bakom torra och nariga läppar på vintern?

Torr luft och kyla, alltså att luftfuktigheten sjunker, vilket gör vintern till en väldigt kritisk period för att hålla läpparna återfuktade och mjuka, säger Kureras hudvårdsexpert Sara Nomberg.

 

Sara Nomberg, Kureras hudvårdsexpert

Viktigaste ingrediensen i en läpprodukt enligt Sara Nomberg? Återfuktande ingredienser som glycerin och vaxer, som bivax, karnaubavax eller candelillavax! (Foto: Anton Svedberg)

LÄS OCKSÅ: Välj rätt ögonkräm för just din hud

Smörj läpparna innan du går ut

Hon tillägger också att ju torrare hud du normalt har, desto större risk att läpparna blir torra på vintern.

Så hur förebygger man bäst torra läppar?

– Smörj innan du upplever torrheten, egentligen så ofta du kan men absolut innan du går utanför dörren. Använd dock inte för ocklusiva fetter, till exempel mineraloljor som täpper till. Då riskerar du att det ”tar över” den egna produktionen av fett och skydd, vilket gör dig beroende av produkten. Många upplever att om de slutar med sådana produkter blir läpparna helt uttorkande. Det är inte bra. Så smörj enbart med läppbalsam som är naturliga/ekologiska. De innehåller naturliga fetter som lättare går in i huden med små mängder vaxer. Som mandelolja och bivax eller liknande. Vi vill stötta och stärka huden, men inte ta över de naturliga funktionerna.

Och hur behandlar man torra läppar när de redan är ett faktum? 

– En bra läpprutin är att först skrubba försiktigt (inte för ofta) och sedan lägga en läppmask eller flera lager läppbalsam. Man behöver sedan kontinuerligt vårda för att få läpparna mjuka. Samt skydda mot framtida påfrestning genom att addera läppvårdande produkter som lägger sig som ett skyddande lager och förhindrar fuktförlust. Smörj alltså alltid in läpparna innan du går ut.

Grunda alltid med läppbalsam

Tänk också på att även inomhusluften är torr, så ha helt enkelt läppbalsam i närheten hela tiden, understryker Sara Nomberg.

 

LÄS OCKSÅ: Så undviker du torra läppar

Vad är viktigt att tänka på för den som vill använda läppglans och läppstift, men har problem med torra läppar?

– Grunda alltid med läppbalsam/balm. Basen på läpparna är så viktig för att få ett snyggt och hållbart resultat med makeup ovanpå. Om det blir narigt och torrt, gör en vårdande läpprutin cirka en gång i veckan för att underhålla. Välj mycket vårdande produkter som känns mjuka. Kanske håller inte färgen lika länge då, men återapplicera hellre produkten oftare än att välja en ”long lasting”-produkt, för de är ofta torrare i sin formula. Om du återapplicerar ofta kan det vara bra att då och då helt ta bort det gamla lagret med exempelvis en oljelöslig remover och sedan lägga på nytt. Det kan bli väldigt torrt att lägga nytt läppstift eller glans på det gamla i många omgångar.


Då ska du använda…

1) Peeling/skrubb
Om du redan fått nariga läppar. Då behöver det skrubbas bort det, för det är i princip omöjligt att få bort narighet med enbart insmörjande, vårdande produkter.


2) Läppolja
Som läppmask över natten eller vårdande produkt under dagen, inomhus. Ger även fin glans. Olja är bättre för läpparna än till exempel läppglans som ofta kan torka ut lite.


3) Fetare salvor
När du går utanför dörren och utsätts för utomhusluft är det allra mest skyddande en fetare balm/salva med vax i. De är bäst på att skydda mot kyla och påfrestning tack vare just sina vaxaktiga fetter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Styrketräning hjälp i klimakteriet

TRÄNING

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

blomma

Olja från blomfrö kan lindra PMS

Naturlig hälsa

Ömma bröst, svullen kropp och kraftiga humörsvängningar. PMS kan kännas som ett stormigt hav av känslor. Men det finns mycket du kan göra själv för att dämpa jobbiga symtom. Kurera pratade med näringsterapeuten Gabriella Samuels som ser goda resultat hos klienter med PMS när de använder jättenattljusolja.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

glad kvinna lyssnar på musik

Musik kan dämpa stress och inflammation

Mental hälsa

Att lyssna på musik väcker känslor – glada, sorgsna och kanske melankoliska. Det har gjorts en hel del studier på vilka positiva effekter som kroppen upplever när vi lyssnar på musik. Det finns mycket som stöder teorin om att musik kan minska stress och inflammation.

 

Två foton på Mia Rodhborn som tränar utomhus

Träna ute året om – 5 enkla övningar!

Träning

Med träningsprofilen Mia Rodhborns effektiva och härliga träningsprogram, samt varma och bekväma kläder, tar du enkelt med dig träningen ut även i vinter. På köpet får du det viktiga solljuset, frisk luft – plus extra energi och välmående.

Därför behöver kroppen magnesium

Hälsa

Magnesium är en viktig mineral som är involverad i många processer i kroppen. Om du lagar all din mat från grunden och äter färgrikt och balanserat så du får du i dig tillräcklig mängd magnesium. Men det är inte alltid livet ser ut så. Det är enkelt att komma till rätta med – men vilken sorts magnesium ska man välja? Kurera frågade näringsmedicinaren Fredrik Ölander.

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens hälsokur redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Så snabbt förändras kroppen när du slutar träna

TRÄNING

Är du van att träna några gånger i veckan och sedan upphör din träning av någon anledning – ja, då händer det inte bara saker i kroppen utan ditt humör förändras sannolikt. En till två veckor utan träning försämrar kondition, blodtryck och insulinkänslighet. Men så snart du är igång igen går det relativt snabbt att komma tillbaka i samma form.

 

man tutar i bil

Stress ökar risken för demens

Forskning

Att vara stressad, nervös eller utmattad i medelåldern kan öka risken för demens. Det menar forskare vid Helsingfors universitet som i en studie fann att risken att utveckla en demenssjukdom ökade med 25 procent vid psykologisk stress och utmattning.

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

 

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

 

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

 

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.