Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Läpparnas hud är tunn och är extra utsatt för kyla och blir torr snabbare. Dessutom har läpparna inte lika mycket talg- och svettkörtlar och behöver därför extra fukt. Torra läppar kan också bero på vätskebrist och brist på bra fetter i kosten enligt Johanna Bjurström hudterapeut och expert på Kurera. Här tipsar hon om bästa sättet att ta hand om läpparna för att slippa att de blir torra på vintern.

Tänk på detta på vintern
1. Undvik att slicka på läpparna när det är kallt ute, då det gör att de blir extra torra. Dels för att fukt torkar ut men saliven innehåller även starka syror som hjälper till med matsmältningen som kan verka extra uttorkande. När man är torr blir det dessutom lätt sprickor som kan blöda vilket viket gör att virus och bakterier kan ta sig in och bidra till att öka infektionsrisken.

 

2. Undvik läppstift då dessa kan vara extra uttorkande, men även vissa läppglans, läppennor och viss tandkräm och munskölj (mentol kan vara uttorkande).

3. Det kan även vara bra att tänka på att vissa starka maträtter eller kryddor kan göra att läpparna blir extra känsliga och torra. Som citrusfrukter, tomatsås och olika starka kryddor.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hudvårdsrutin för läpparna
Johanna har en rutin för hur hon vårdar sina läppar lite extra på vintern.
–Jag brukar peela och lägga en återfuktande mask i ansiktet en gång i veckan och då passar jag även på att peela och återfukta läpparna.

Peela
Det går bra att använda vanlig ansiktspeeling eller en frottéhandduk som man doppar i lite ljummet vatten och massera läpparna försiktigt i små cirkulerande rörelser, det går även att använda sig av en tandborste och peela lite lätt med.

Återfukta
Lägg sedan en återfuktande mask på läpparna eller du kan använda dig av ekologisk avokadolja eller olivolja som lägger sig som en mask och vårdar dina läppar.

 

Smörj
Utöver det kan man behöva tillsätta extra fukt varje dag, speciellt vintertid. Johanna rekommenderar att man antingen använder sig av ett naturligt cerat eller oljor som avokadoolja, jojoabaolja, olivolja och sheasmör.
– Tänk på att inte smörja in för ofta, för det gör att huden drar ner på sin egen produktion och slutar du med ceratet kan du bli extra torr. Om man dessutom slickar sig om läpparna när det är kallt ute förvärras den effekten varnar Johanna som menar att det räcker att stryka på cerat en till två gånger om dagen.

LÄS OCKSÅ: God munhygien – en angelägenhet för hela kroppen

Kan bero på näringsbrist
Torra läppar med sprickor i mungiporna kan även vara ett tecken på brist på B12. Johanna rekommenderar därför extra B- vitamin komplex om så är fallet. Även C-vitamin och E-vitamin är även bra för att få läpparna mer återfuktade, tipsar hon.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Kan bero på matsmältningen
Men torra läppar kan även ha andra orsaker menar Johanna.
– Inom zonterapi och ansiktsdiagnostik pratar man om reflexzoner.
Att tyda ansiktet har sina rötter i traditionell kinesisk medicin medicin berättar Johanna. När det kommer till läpparna symboliserar överläppen tunntarmen och underläppen tjocktarmen. Och enligt det synsättet kan torra läppar vara en indikation på att matsmältningen behöver hjälp.
– Har du en torr underläpp kan det vara en indikation på att du behöver tillsätta mer vatten och bra fetter som avokado, nötter, olivolja, och omega 3 i kosten.
Det är också viktigt att se till att tugga maten ordentligt – minst 30 gånger – det gynnar matsmältningen och näringsupptaget och kan i förlängningen göra att läpparna blir mindre torra menar Johanna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.