Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Vintertid kan huden ofta bli torrare, det beror dels på kylan men även på att den torra värmen inomhus torkar ut huden. Annat som kan bidra är för lite fett i kosten och att vi inte får i oss tillräckligt med vätska.
– Vi har ytterligheter i våra årstider och vid dessa övergångar kan det även ske förändringar i huden och i kroppen, säger Johanna Bjurström.
Något som enligt Johanna kan yttra sig i allt från torrhet, finnar, plitor, fetare hud till en ökad känslighet.

Fyll på med nyttiga fetter
På vintern kan det därför behövas fetare krämer medan sommaren lämpar sig bättre för lättare och mer aktiva krämer.
– Det vanligaste problemet vintertid är att huden blir torr och då speciellt yttorr.
Det beror enligt Johanna på att huden tappat fukt och fett, något som inte enbart behöver bero på yttre omständigheter. Det kan även betyda att inte finns tillräckligt med fett på insidan menar Johanna som upprepar sitt mantra. Det vill säga att vi får upp andelen fett i kosten med avokado, kokosolja, olivolja, hampaolja och omega 3. Och dricker mer vatten.
– Vi äter oftast mindre grönt och dricker mindre vatten när det är kallt ute, vilket kan leda till att du tappar fukt i huden.

 

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

Se till att dricka tillräckligt
Vi får i oss ungefär 1,5 liter vätska genom maten och bör drick lika mycket vatten för att återfå fukten och den som tränar behöver dricka ännu mer, menar Johanna.
– Huden är det organ som får näring sist. Kroppens mer vitala organ ser till att få det de behöver först. Något som kan resultera i att huden får mindre och därför blir torrare.

Extra vård och omsorg vintertid
Vintertid kan huden behöva lite extra omvårdnad, Johanna rekommenderar till en början att se över rengöringsrutinen och byta till en tvätt som inte torkar ut.
• Undvik tvål och vatten som torkar ut huden ännu mer. Använd hellre en rengöringsmjölk eller kräm. Det ökar dels mjölksyran i huden och stärker syramanteln som fungerar som ett skydd för huden.
• Den som ska ut i kylan direkt på morgonen bör undvika att tvätta ansiktet, det räcker att torka av med lite ansiktsvatten och smörja in med en lite fetare kräm eller olja som skyddar huden så inte kylan biter.
• Den som är extra torr kan använda sheasmör dagtid och avokadoolja till natten. Det är den olja som går längs ner i huden. En fetare kräm över avokadooljan ger extra näring.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Serum

Fett binder fukt
Det behövs fett för att binda fukt i huden. Den som har akne eller lätt för att få plitor behöver inte vara rädd för att ta olja på huden.
– Det är en gammal myt att oljor gör att man får mer finnar, så blir det inte med en bra olja.
Tvärt om kan den hjälpa huden att rena sig bättre och verka lugnande förklarar Johanna. Det viktiga är att den är ekologisk, ren och naturlig och inte täpper till, det är även viktigt att ha koll så att oljan inte blir gammal och härsknar.
Johanna höjer ett varnande finger mot att överdosera olja, huden vänjer sig nämligen snabbt och blir ”lat” och slutar producera själv.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Johanna Bjurström

Johanna Bjurström

Rör på dig och andas rätt
Motion och rörelse mår huden bra av enligt Johanna ökad cirkulation bidrar till att öka upp näringen i huden.
–Rör dig därför gärna 30 minuter om dagen och gör det du tycker om för rörelse för då blir det av.

 

Ett annat knep är att djupandas, förklarar Johanna.
– Djupandning ger näring till blodcellerna, vilket gynnar syresättningen i hela kroppen och hjälper näringen att nå huden.

Sömn sömn sömn
Något som oftast glöms bort i hudsammanhang är sömnen som ihop med  mindfulness eller annan återhämtning är ett måste för att ta upp näring i kroppen och huden.
– I kropp som mår bra mår också huden bra.

Johanna tipsar slutligen om att ställa skålar med vatten på elementet. Det ökar luftfuktigheten inomhus och vilket har en positiv inverkan på huden genom att motverka uttorkning.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.