Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Vintertid kan huden ofta bli torrare, det beror dels på kylan men även på att den torra värmen inomhus torkar ut huden. Annat som kan bidra är för lite fett i kosten och att vi inte får i oss tillräckligt med vätska.
– Vi har ytterligheter i våra årstider och vid dessa övergångar kan det även ske förändringar i huden och i kroppen, säger Johanna Bjurström.
Något som enligt Johanna kan yttra sig i allt från torrhet, finnar, plitor, fetare hud till en ökad känslighet.

Fyll på med nyttiga fetter
På vintern kan det därför behövas fetare krämer medan sommaren lämpar sig bättre för lättare och mer aktiva krämer.
– Det vanligaste problemet vintertid är att huden blir torr och då speciellt yttorr.
Det beror enligt Johanna på att huden tappat fukt och fett, något som inte enbart behöver bero på yttre omständigheter. Det kan även betyda att inte finns tillräckligt med fett på insidan menar Johanna som upprepar sitt mantra. Det vill säga att vi får upp andelen fett i kosten med avokado, kokosolja, olivolja, hampaolja och omega 3. Och dricker mer vatten.
– Vi äter oftast mindre grönt och dricker mindre vatten när det är kallt ute, vilket kan leda till att du tappar fukt i huden.

 

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

Se till att dricka tillräckligt
Vi får i oss ungefär 1,5 liter vätska genom maten och bör drick lika mycket vatten för att återfå fukten och den som tränar behöver dricka ännu mer, menar Johanna.
– Huden är det organ som får näring sist. Kroppens mer vitala organ ser till att få det de behöver först. Något som kan resultera i att huden får mindre och därför blir torrare.

Extra vård och omsorg vintertid
Vintertid kan huden behöva lite extra omvårdnad, Johanna rekommenderar till en början att se över rengöringsrutinen och byta till en tvätt som inte torkar ut.
• Undvik tvål och vatten som torkar ut huden ännu mer. Använd hellre en rengöringsmjölk eller kräm. Det ökar dels mjölksyran i huden och stärker syramanteln som fungerar som ett skydd för huden.
• Den som ska ut i kylan direkt på morgonen bör undvika att tvätta ansiktet, det räcker att torka av med lite ansiktsvatten och smörja in med en lite fetare kräm eller olja som skyddar huden så inte kylan biter.
• Den som är extra torr kan använda sheasmör dagtid och avokadoolja till natten. Det är den olja som går längs ner i huden. En fetare kräm över avokadooljan ger extra näring.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Serum

Fett binder fukt
Det behövs fett för att binda fukt i huden. Den som har akne eller lätt för att få plitor behöver inte vara rädd för att ta olja på huden.
– Det är en gammal myt att oljor gör att man får mer finnar, så blir det inte med en bra olja.
Tvärt om kan den hjälpa huden att rena sig bättre och verka lugnande förklarar Johanna. Det viktiga är att den är ekologisk, ren och naturlig och inte täpper till, det är även viktigt att ha koll så att oljan inte blir gammal och härsknar.
Johanna höjer ett varnande finger mot att överdosera olja, huden vänjer sig nämligen snabbt och blir ”lat” och slutar producera själv.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Johanna Bjurström

Johanna Bjurström

Rör på dig och andas rätt
Motion och rörelse mår huden bra av enligt Johanna ökad cirkulation bidrar till att öka upp näringen i huden.
–Rör dig därför gärna 30 minuter om dagen och gör det du tycker om för rörelse för då blir det av.

 

Ett annat knep är att djupandas, förklarar Johanna.
– Djupandning ger näring till blodcellerna, vilket gynnar syresättningen i hela kroppen och hjälper näringen att nå huden.

Sömn sömn sömn
Något som oftast glöms bort i hudsammanhang är sömnen som ihop med  mindfulness eller annan återhämtning är ett måste för att ta upp näring i kroppen och huden.
– I kropp som mår bra mår också huden bra.

Johanna tipsar slutligen om att ställa skålar med vatten på elementet. Det ökar luftfuktigheten inomhus och vilket har en positiv inverkan på huden genom att motverka uttorkning.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.