ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

Oavsett om vi tillhör dem som vill lägga ned tid och pengar på att ta hand om vår hy så är det ett faktum att de flesta av oss tvättar av ansiktet på kvällen och många smörjer även in sig med någon mjukgörande kräm. Vilken grupp vi än tillhör kan det vara intressant att veta mer om hur huden faktiskt fungerar och varför det kan vara värt det att lägga ned lite energi på att ta hand om den.
– Hudvårdsprodukter påverkar de två översta lagren i huden, dermis och epidermis berättar Johanna Bjurström.
Hon förklarar att genomblödningen av dermis försörjer det autonoma nervsystemet alltså det nervsystem vi inte själva kan styra. Exempel på det är att hudens kärl automatiskt drar ihop sig när det är kallt ute och vidgas vid värme. Även vid stress och rädsla dras kärlen ihop och hämmar genomblödningen i huden.
– Det är viktigt att vi även tänker på hur kroppen mår på insidan för att huden skall må bra och vara snygg på utsidan.
Det är därför av stor betydelse vad vi äter och dricker men också vad vi tänker. Allt påverkar huden menar Johanna.

 

Åldrandet kan motverkas 
Med åren blir huden tunnare, lagrar mindre vätska, tappar elasticitet och  rynkor uppstår. Dagens kost med processade livsmedel och stress gör att detta går längre ner i åldrarna. Förutom att äta mycket grönt och minska på inflammationsbildande mat som exempelvis hårt uppstekt mat, mjölkpulver, vete, kött och socker rekommenderar Johanna att vi minskar på stressen och dricker mycket vatten och får i oss bra fetter som olivolja, kokosolja, avokado och nötter. Något som bidrar till att skydda huden och fördröjer ålderstecknen.

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Skydd från utsidan
Samtidigt kan vi hjälpa huden utifrån med produkter som inte stressar huden och resten av kroppen med kemikalier och olika syntetiska ingredienser. För att göra sitt jobb och hjälpa huden att behålla fukt behöver en bra ansiktskräm innehålla en bas bestånende av fetter och fuktbevarande ämnen. En bas kan bestå av en emulsion eller vara som en gelé. I emulsioner är det vanligt att med en bas gjord på olja i vatten eller vatten i olja. Om det är en gel framgår det i innehållsförteckningen, xantangummmi är vanligt i naturprodukter men det kan även vara från alger. Gelatin är animaliskt, dessutom finns syntetiska (dock inte i naturlig hudvård). Det finns bättre eller sämre oljor, bra fetter är vegetabiliska oljor. Sämre är paraffinoljor, så kallade mineraloljor och syntetiska ingredienser som silikoner som bör undvikas. Paraffiner är billiga och har lång hållbarhet och utvinns ur restprodukter vid råoljeindustrin. På förpackningen kan de heta: paraffinum liquidum, petrolatum, cera microcristallina och paraffin. Undvik även PEG ämnen som används som emulgeringmedel för att vatten och olja skall blandas. I naturliga produkter används istället bivax som emulgeringsmedel.

LÄS OCKSÅ: Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Välj ekologiskt och naturligt
Johanna rekommenderar ekologisk hudvård från växtriket. Den får inte innehålla silikoner eller mineraloljor. Kallpressade oljor är enligt henne det bästa valet, då de inte upprättas över 35 grader. Vilket medför att alla näringsämnen är kvar i produkten.

Bra oljor
Olivolja
Avokadoolja
Aprikoskärneolja
Mandelolja
Jojobaolja
Arganolja
Vetegroddsolja

Fuktande ämnen
Glycerin är ett bra fruktämne, men Johanna höjer ett varnande finger och menar att man bör se var den kommer från. Idag är det vanligt att glycerin utvinns av soja eller palmolja. Vilket hon inte rekommenderar då sojan ofta är genmodifierad med undantag för ekologisk produktion och palmoljan odlas i regnskogar som skövlas för odlingens skull. Då är kokos ett bättre alternativ menar Johanna, något även glycerin utvinns från. Glycerin fungerar genom att dra fukt från luften till huden, vilket gör produkter med glycerin milda och fuktgivande.

 

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

En bra hudvårdsrutin
– För att få en återfuktad överhud behöver vi se till att även underhuden blir återfuktad och för att binda fukt behövs det fett, säger Johanna som rekommenderar att man börjar med en bra rengöring som inte torkar ut. Tillsätt gärna ett ansiktsvatten efter tvätten, det gör att krämen går djupare och gör dessutom att hudens pH-balans återställs snabbare. För den som önksar mer fukt och spänst i huden rekommenderar Johanna serum.
– Ett serum går ner i dermis och vårdar huden på djupet medan en hudkräm smörjer det yttersta hudlagret. säger Johanna som rekommenderar serum under nattkrämen.
Hon rekommenderar även ögonkräm då vanliga krämer kan tynga ner huden kring ögat och ge motsatt effekt.

Tips från coachen
Undvik tvål och vatten då det är uttorkande i längden och rubbar den viktiga syramanteln – det skydd din hud har mot yttre och inre angrepp – eller hudens immunförsvar om man så vill. För att lättare komma igång rekommenderar Johanna att man tar det steg för steg.
– Börja med att införskaffa en bra rengöring och bygg sedan på med en bra kräm, är Johannas råd.
Slutligen, Johannas bästa tips är att maxa med antioxidanter från både utsidan och insidan. Hon rekommenderar att man får i sig C-vitamin i form av citron i vatten med ingefära och drick gärna gröna juicer varje morgon som förser både kroppen och huden med mineraler. Tänk även på att låta huden andas och ge den näring i form av de bästa ämnena även från utsidan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.