Annons
Annons

Katarina gör rent hus med skumma produkter

Katarina Johansson var bland de första att ifrågasätta och belysa gifterna i våra hygienprodukter på ett sätt som nådde ut till en bredare allmänhet. Innan hon kom ut med boken ”Badskumt” 2011 fanns det inte mycket att läsa i ämnet.

Redaktionen

22 mars, 2018
Katarina gör rent hus med skumma produkter
Dela inlägget

Katarina Johansson var bland de första att ifrågasätta och belysa gifterna i våra hygienprodukter på ett sätt som nådde ut till en bredare allmänhet. Innan hon kom ut med boken ”Badskumt” 2011 fanns det inte mycket att läsa i ämnet.

Det har alltid funnits de med specialkunskaper och specialintresse som haft koll och hållit sig undan de värsta miljöbovarna men information till allmänheten har det varit lite si och så med. Visserligen har myndigheter gjort sitt men ärligt talat hur ofta surfar du in på Kemikalieinspektionens hemsida innan du går och köper schampoo.

Hur stort var medvetandet om de här frågorna när ”Badskumt” kom ut?
– Om jag hade tyckt att det var stort hade jag inte skrivit boken säger Katarina och skrattar.
Katarina berättar att hon hittade mycket information på svenska och internationella myndigheters hemsidor men också inom forskningen. Arbetet med boken sammanföll i tiden med att Katarina pluggade miljö på universitetet och ju mer hon började gräva desto mer fanns det att skriva om. Katarina kände snart att hon ville göra det tillgängligt för fler.
– Jag kände det som ett kall liksom, det här måste jag förmedla.
Att boken var efterlängtad märktes tydligt inte minst på medias reaktioner som var snabba med att ta till sig Katarinas budskap och snart fann hon sig intervjuad i var och varannan tidning och satt i TV-kanalernas morgonsoffor och fick svara på frågor. Efterfrågan var stor, det ledde även för Katarinas del till att hon föreläste en hel del.

Det var sju år sedan nu. Hur har saker utvecklats sedan dess?
– Det har hänt mycket. Många företag vill ställa om och göra business på ett mer medvetet sätt. Det öppnas salonger och startas nya märken och det finns en rörelse.
Men det är fortfarande marginellt menar Katarina.
– Om man ser till den stora massan är fortfarande medvetandet relativt lågt. Även om klicken som är medvetna har ökat radikalt.
Katarina tillhör själv inte de frälsta när det kommer till sådant som skönhetsprodukter och har egentligen inget större intresse. Hon vill i princip att de ska fylla sin funktion samtidigt som de är snälla mot människor och miljö.
– Jag är inte den som shoppar loss och testar nya märken, säger Katarina och fortsätter.
– Jag har aldrig varit särskilt intresserad av själva grejen egentligen.
Hon tycker mest att det är besvärligt när till exempel schampot tar slut.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Det hänger på håret del 1

Minska ned antalet produkter
Ett av hennes främsta tips när det kommer till att minska mängden kemikalier vi utsätter oss för genom våra hygienprodukter är att minska mängden produkter vi använder.
– Genom att rationalisera bort slipper man mycket av problematiken.
Många ojar sig över hur de ska orka läsa alla innehållsförteckningar, något som är lätt avhjälpt genom att minska ned på antalet förteckningar att läsa.
– Då gör man det lite enklare för sig, säger Katarina som brukar relatera till hur ett normalt badrumsskåp såg ut på 1940-talet. Då ett litet skåp rymde hela familjens badrumsartiklar.
– Idag har vi stora badrumsskåp som ibland ändå inte alltid räcker till, utan vi fyller på med korgar och annat för att förvara alla våra produkter.
Alla i familjen har olika, säger Katarina som särskilt oroar sig för den ökade mängden produkter till barn.

LÄS OCKSÅ: Studie: Hygien- och skönhetsprodukter är starkt förorenande

Barnen särskilt utsatta
Katarinas andra bok hette ”Den onda badankan” och belyste vilka gifter barn omges med. Katarinas egna barn har aldrig ens badat skumbad, hon lever efter devisen att det de inte känner till kan de heller inte sakna.
– Det är inte så mycket de behöver och de tycker att det är kul att bada ändå.
Även om Katarina själv inte är mycket för vare sig serum eller dyra krämer ser hon utvecklingen med allt fler gröna märken på det området som något positivt då det lockar dem som gillar hudvård att ta klivet över till mer naturliga produkter. Då är det bra med ett stort urval och lyxiga märken som gör att de slipper känna att de gör avkall på något resonerar Katarina.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

En ögonöppnare
Katarina har suttit i juryn för tävlingen Organic beauty awards två år i rad och jag kan inte låta bli att undra om det inte gjort henne åtminstone lite mer intresserad.
– Nej. Av de produkterna vi fick prova gillade jag oftast de enkla och oparfymerade, svarar Katarina som menar att hon fortfarande föredrar det som är mer basic.
Hon medger dock att det var intressant att lära sig mer och få en inblick i vad som finns på marknaden.
– Det var en ögonöppnare att se vilka exklusiva produkter det finns i den här nischen, säger hon. Men även om hon tyckte det var kul att prova har det inte gjort henne mer benägen att lägga några större summor på serum och krämer för egen del.

Utöver att använda färre produkter, vad mer kan vara bra att tänka på för den som vill minska kemikaliebelastningen?
– Jag väljer ofta milda och oparfymerade produkter då slipper man många ämnen som kan vara allergiframkallande.
Något annat som Katarina gärna förespråkar är produkter som inte innehåller vatten som oljor, feta krämer och fasta tvålar, då behövs nämligen inga konserveringsmedel.
– Det är ofta bland konserveringsmedlen de mest allergiframkallande och miljöproblematiska ämnena finns.

Informatör på Miljöförvatningen
Katarina arbetar numera på Stockholms stads Miljöförvaltning och har där medverkat i två stora satsningar. Den ena ”Klimatsmart frisör” lanserades förra året för att öka medvetandet hos frisörer och hjälpa dem göra hälsosammare och mer miljövänliga val. För tillfället arbetar hon med en kampanj som kallas NonHazCity, ett samarbete mellan länderna runt Östersjön. En del i den kampanjen är att bidra till mer klimatsmarta hem och som ett led i det har de gått husesyn hos fem kända stockholmare. Bland andra har de besökt sångaren Magnus Carlson från Weeping willows och inspekterat badrumsskåp och kökslådor samt tagit dammprover. Svaren presenteras när de är klara på Miljöförvaltningens hemsida.

Slutligen hur kan vi som vanliga konsumenter få politikerna att skärpa miljökraven på hygien- och kosmetiska produkter?
– Politiker vill göra sådant som det finns opinion för bland befolkningen, det är ytterligare ett skäl till att vara en kritisk konsument.
Det hjälper till att väcka opinion så att politiker förstår att många tycker att det är en viktig fråga menar Katarina.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

Namn: Katarina Johansson
Yrke:
Författare och kommunikatör på Miljöförvaltningen i Stockholms stad.
Böcker av Katarina: ”
Badskumt”, ”Den onda badankan” och ”Rumsrent

Annons
Annons