Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ung blundande kvinna med fuktigt ansikte

8 naturliga sätt att fuktbomba torr vinterhud

Från avokado via luftfuktare till svalare duschar... Här tipsar vi om både oväntade och lite mer väntade sätt att släcka hudens törst på naturlig väg, inifrån och ut!

På vintern behöver huden extra fukt, och helst ska den komma både från utsidan och insidan.Du kan först och främst underlätta din huds fuktbalans genom att dricka tillräckligt med vatten. Det är det allra enklaste och billigaste knepet. När huden är återfuktad inifrån ser den mer spänstig och fyllig ut. Dessutom hjälper vatten till att effektivt föra ut toxiner, alltså gifter, ur kroppen. När kroppen kämpar med att eliminera toxiner genom vårt matsmältningssystem kan det synas genom hudproblem av olika slag.

LÄS OCKSÅ: ”Hudvård börjar på tallriken”

Ät mer bittra råvaror

Att äta en balanserad och hälsosam kost hjälper också din hud att må så bra som möjligt. En kost rik på bittra råvaror, såsom endivesallad, ruccola och grapefrukt stimulerar leverns och gallblåsans funktion. Och en frisk lever betyder frisk hy, enligt nutrionist Rick Hay, som uttalat sig för tidningen Natural Health Woman. Om levern är slö och inte fungerar optimalt så transporterar den bort gifter i kroppen via huden, som då kan bli torr och röd, menar han. Genom att äta så färgrikt som möjligt, i form av mycket frukt, bär och grönsaker kan du hjälpa huden på traven att må bra. Den får då näring som exempelvis C-vitamin som hjälper kroppen att bilda kollagen, som gör huden fastare och slätare.

 

LÄS OCKSÅ: Så motverkar du att huden åldras i förtid

6 andra tips för naturligt återfuktad hud!

  1. Avokado direkt på huden. Avokado är rikt på hälsosamma fetter, vitaminer och antioxidanter som är bra att mata huden med från insidan. Men visste du att du busenkelt kan göra en helt naturlig, effektiv, närande och återfuktande ansiktsmask av avokado? Mosa helt enkelt avokado i en skål och tillsätt en tesked avokadoolja som du sedan applicerar på ansiktet. Låt verka i 5 minuter och skölj sedan av med ljummet vatten.
  2. Investera i en luftfuktare. På vintern är luften extra torr både inne och ute, något som bidrar till att göra även huden extra torr. En luftfuktare i sovrummet, alltså en liten apparat fylld med vatten som pustar ut ånga, är inte bara bra för dina luftvägar, den hindrar också din hud från att tappa fuktbalansen.
  3. Honungsboosta utsidan. Visste du att honung är bra för att behålla och bevara fukt? Äkta, rå honung – som inte blivit upphettad eller pastöriserad – är dessutom fullpackad med antioxidanter och läkande egenskaper som är bra för såväl torr hud som en rad hudåkommor. Du kan applicera honung som en fuktkur direkt på torra hudområden i fem minuter, innan du sköljer av med varmt vatten.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torrsprickor och eksem på händerna

4. Sänk värmen. Även om det är lockande på vintern att höja värmen inomhus, duscha riktigt varmt eller lägga sig i ett hett bad, så är det ingen bra idé för torr hud. Hett vatten drar nämligen bort hudens naturligt skyddande fett och ger torr hud. Så håll temperaturen på en lagom nivå när du duschar och bada en lite kortare stund. Använd gärna en återfuktande bad- eller duscholja eller kräm för att hjälpa huden på traven.

5. Smörj in med oljor från växtriket. Genom att addera en ansiktsolja till din hudvårdsrutin på vintern får du ett extra skyddande lager mot kyla, väder och vind. Det finns en olja för varje hudtyp och behov så var inte rädd för att olja ska göra din hy fet. Rätt olja för dig går in snabbt i huden, balanserar din huds egen oljeproduktion, återfuktar huden och minskar uppkomsten av fina linjer och rynkor så att du får ett hälsosamt glow. Vår hud tillverkar dessutom ett eget skyddande yttre lager av fett, som kallas sebum. Så olja och fett är något naturligt för vår hud.

6. Addera mer omega-3. Denna fleromättade fettsyra som finns i alger, fet fisk, linfrön, chiafrön och valnötter är viktig för en smidig och fin hy. Det hälsosamma fettet har även antiinflammationshämmande egenskaper.

LÄS OCKSÅ: Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Källa: Natural Health Woman

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.