Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna i mössa som ler

Jobba lager-på-lager – slipp torr vinterhy

Torr luft både inomhus och utomhus.
Vintersäsongen är tuff för vår hud.
Men med enkla knep går det att bevara mjuk hud - även under årets kallaste månader.

Vårt skandinaviska klimat, med skiftande väder- och temperaturväxlingar, påfrestar huden på många sätt. Under de kallare årstiderna sjunker fuktnivån och luften blir torrare, både utomhus och inomhus.
I takt med att vi dessutom spenderar allt mer tid inomhus och i högre utsträckning jobbar framför datorer, upplever många att huden blir torr, stram och ömtålig under vinterhalvåret.

 

LÄS OCKSÅ: Räddningen för din vinterhy

Fukt och fett
För att skona huden under den kalla årstiden är det därför viktigt att se över sin hudvårdsrutin och se till att hudens behov av både fukt och fett uppfylls.
Inom hudvård pratas det om ”layering”. Det betyder att du jobbar lager-på-lager vid applicering av din hudvård. Tumregeln är att applicera tunnast först och fylligast sist, tänk precis som med vinterkläder, för att huden ska absorbera och ta till sig produkterna på bästa sätt.

Steg 1. Balanserande och lugnande rengöring

Din hudvårdsrutin startar med grunden – använd en mild rengöring utan uttorkande och syntetiska sulfater, baserad på vegetabiliska vitaminrika oljor och naturlig mjölksyra så får huden hjälp att bevara fukt och pH-balansen. Undvik skummande rengöringar på vintern som lätt tar bort för mycket av hudens egna skyddande lipider.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Steg 2. Tunnast först!

Vid applicering av fukt och fett, tänk precis som med vinterkläder, tunnast först. Ett serum tillför extra fukt till huden. Serum har också mindre molekyler och sjunker djupare in i huden jämfört med en ansiktskräm. Fördelen med naturliga ingredienser är att de stärker hudens egen skyddsbarriär, så att du återuppbygger en stark och motståndskraftig hud.

LÄS OCKSÅ: Fin hy med ekologisk hudvård

Steg 3. Näringsrik ansiktskräm

Efter serum adderar du en rikare ansiktskräm, för extra näring och fukt. Använd gärna en med lite högre fetthalt än under sommarmånaderna. En ansiktskräm med vegetabiliska oljor i kombination med fuktgivande ämnen tas lätt upp av huden och stärker hudbarriären.

 

Steg 4. Lås in fukten med ansiktsolja

Tänk på att produkter som innehåller vatten kan ha en kylande effekt på huden när man går ut i kallt väder. Avsluta därför hudvårdsrutinen med en skyddande ansiktsolja, som låser in fukten och skyddar mot de snabba temperaturväxlingarna. Låt produkterna få sjunka in i huden innan du applicerar eventuell makeup.

Källa: Weledas vinterrutin

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!