Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna i mössa som ler

Jobba lager-på-lager – slipp torr vinterhy

Torr luft både inomhus och utomhus.
Vintersäsongen är tuff för vår hud.
Men med enkla knep går det att bevara mjuk hud - även under årets kallaste månader.

Vårt skandinaviska klimat, med skiftande väder- och temperaturväxlingar, påfrestar huden på många sätt. Under de kallare årstiderna sjunker fuktnivån och luften blir torrare, både utomhus och inomhus.
I takt med att vi dessutom spenderar allt mer tid inomhus och i högre utsträckning jobbar framför datorer, upplever många att huden blir torr, stram och ömtålig under vinterhalvåret.

 

LÄS OCKSÅ: Räddningen för din vinterhy

Fukt och fett
För att skona huden under den kalla årstiden är det därför viktigt att se över sin hudvårdsrutin och se till att hudens behov av både fukt och fett uppfylls.
Inom hudvård pratas det om ”layering”. Det betyder att du jobbar lager-på-lager vid applicering av din hudvård. Tumregeln är att applicera tunnast först och fylligast sist, tänk precis som med vinterkläder, för att huden ska absorbera och ta till sig produkterna på bästa sätt.

Steg 1. Balanserande och lugnande rengöring

Din hudvårdsrutin startar med grunden – använd en mild rengöring utan uttorkande och syntetiska sulfater, baserad på vegetabiliska vitaminrika oljor och naturlig mjölksyra så får huden hjälp att bevara fukt och pH-balansen. Undvik skummande rengöringar på vintern som lätt tar bort för mycket av hudens egna skyddande lipider.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Steg 2. Tunnast först!

Vid applicering av fukt och fett, tänk precis som med vinterkläder, tunnast först. Ett serum tillför extra fukt till huden. Serum har också mindre molekyler och sjunker djupare in i huden jämfört med en ansiktskräm. Fördelen med naturliga ingredienser är att de stärker hudens egen skyddsbarriär, så att du återuppbygger en stark och motståndskraftig hud.

LÄS OCKSÅ: Fin hy med ekologisk hudvård

Steg 3. Näringsrik ansiktskräm

Efter serum adderar du en rikare ansiktskräm, för extra näring och fukt. Använd gärna en med lite högre fetthalt än under sommarmånaderna. En ansiktskräm med vegetabiliska oljor i kombination med fuktgivande ämnen tas lätt upp av huden och stärker hudbarriären.

 

Steg 4. Lås in fukten med ansiktsolja

Tänk på att produkter som innehåller vatten kan ha en kylande effekt på huden när man går ut i kallt väder. Avsluta därför hudvårdsrutinen med en skyddande ansiktsolja, som låser in fukten och skyddar mot de snabba temperaturväxlingarna. Låt produkterna få sjunka in i huden innan du applicerar eventuell makeup.

Källa: Weledas vinterrutin

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.