Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

”Hudvård börjar på tallriken”

Maria Ahlgren

Ålder: 40
Bor: Lägenhet på Gärdet i Stockholm
Gör: Journalist och kokboksförfattare
Familj: Man och dotter på 10 år
Så mår jag bra: När jag får skriva, reflektera och skapa utan avbrott för möten som tar mer energi än de ger! Den insikten har blivit tydlig under corona-tiden. Att springa är också viktigt för mig. Då rensar jag tankarna och får luft i huvudet.

Hudvård börjar på tallriken.
Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Som kroppens största organ och skyltfönster för insidan, är det förvånande att det först är på senare år som vi på allvar börjat prata om sambandet mellan mat och hud. Det menar skönhetsjournalisten Maria Ahlgren som är aktuell med boken ”Destination Beautyfood” och som själv älskar att matcha sin yttre och inre hudvård.

 

LÄS OCKSÅ: Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Skönhetsjournalisten Maria Ahlgren
Foto: Lina Eidenberg Adamo

Maten en del av hudvårdsrutinen
Enligt henne är det självklart att se på maten som en del av hudvårdsrutinen.
– Här i västvärldens var kopplingen mellan inre och yttre mående fram tills nyligen okänd mark för de flesta. I Asien har man länge haft en mer holistisk syn på hälsa och skönhet, och hur alla enheter i kroppen hör samman.

LÄS OCKSÅ: AHA, BHA och PHA-syra – välj rätt syra för din hud

En kräm som löser "allt"
Många ser fortfarande förbi livsstilens betydelse för huden, och vill istället ha ett serum eller en kräm som löser “allt”.
– Visst kan man få effekt på kort sikt, men långsiktigt är vad vi matar insidan med minst lika viktigt.
För det vi lägger på tallriken påverkar vår hud på en rad olika sätt. Bland annat genom att dämpa inflammatoriska tillstånd, stimulera cellernas energikraftverk och stimulera kollagen.
– Det finns även studier på att kosten kan påverka huden på DNA-nivå. Forskningen på tarmhälsan och mikrobiomet är också intressant, särskilt för personer med hudsjukdomar som psoriasis, eksem och akne. Att stärka immunförsvaret genom att stärka tarmfloran har stor betydelse för hela kroppen, inklusive huden.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Solen den värsta hudboven
Kan vi stötta hudens försvar mot yttre skönhetssabotörer, som UV-strålning och föroreningspartiklar, och boosta viktiga reparationsprocesser så får vi långsiktiga effekter som enstaka serum inte kan ge, hävdar Maria Ahlgren och tillägger att solen är den i särklass värsta hudboven. Förutom att vara farlig så orsakar solen ungefär 80 procent av hudens åldrande. Till viss del går det att motverka solskador inifrån med livsmedel rika på betakaroten, det orange eller gula färgämnet i bland annat morötter, sötpotatis och mango, och lykopen, det röda färgämnet som främst finns i tomater. Däremot är solskyddsfaktor det bästa antiage-medel vi har från utsidan, poängterar hon.
– Många nöjer sig med den låga solskyddsfaktor som finns i dagkrämen eller foundationkrämen, men det är inte tillräckligt. Minst spf 30 varje dag är ett måste i min bok. På sommaren måste vi dessutom fylla på solskyddet varannan timme eller efter bad. Det är den bästa livförsäkring du kan ge din hud.

 

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du huden mot solen – med rätt näringsämnen

Fungerar som en fuktkräm från insidan
Listan på råvaror som fungerar som beauty food är lång - men bland annat alger, avokado, grönkål och ingefära är riktiga hejare att boosta huden på olika sätt.

– Alger är fyllt av beautyboostande spårmineraler och har ett högt innehåll av jod som påverkar ämnesomsättningen. Avokado fungerar som en fuktkräm för insidan, grönkål stärker blodkärlen och ser till att blodcirkulationen tutar på som den ska och ingefäran fungerar läkande för huden och tros kunna lindra inflammatoriska tillstånd som rodnad och aknebekymmer.

Av Tina Harr


Maria Ahlgren

Ålder: 40
Bor: Lägenhet på Gärdet i Stockholm
Gör: Journalist och kokboksförfattare
Familj: Man och dotter på 10 år
Så mår jag bra: När jag får skriva, reflektera och skapa utan avbrott för möten som tar mer energi än de ger! Den insikten har blivit tydlig under corona-tiden. Att springa är också viktigt för mig. Då rensar jag tankarna och får luft i huvudet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

 

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

 

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.