Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Huden är vårt största organ – och mår inte huden bra så mår inte vi bra. Vare sig det yttrar sig som torr eller fet hy så är det svårt att få en fin solbränna med obalans i huden. För att hjälpa och förbereda huden för solen så är det bra att tänka skydd från två håll, både inifrån och utifrån.
– Vi som bor häruppe i Norden behöver sol för att må bra, men vi måste vara försiktiga så vi inte bränner oss. Därför är det bra att äta sig till sitt solskydd, säger Johanna Bjurström, hudvårdsexpert på Kurera.

Allt vi stoppar i oss påverkar huden. Det gör också infektioner, allergier och inflammationer. Så med ett bra immunförsvar och en kropp som mår bra så mår också huden bra.
– Jag tycker att man ska undvika det vita; mjölkprodukter, vitt mjöl och socker. Och hårt stekt mat. Allt det gör att vi eldar på inflammationerna i vår kropp och det mår inte huden bra av. Ät mer grönsaker och tugga maten väl. För att få ut all näring så tugga minst trettio gånger, säger Johanna Bjurström.

 

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

För låga nivåer av D-vitamin
Det ack så viktiga D-vitaminet är a och o för att huden ska må bra. Om man har svårt att bli brun så kan man ha för låga nivåer av D-vitamin.
– Har vi för låga värden så blir vi känsligare och har lättare att bränna oss. Det är bra om att ta tillskott av både D-vitamin och magnesium för de hjälper varandra, säger hon.

Johanna Bjurström rekommenderar även extra betakaroten för att jobba upp pigmentet inför sommaren. Betakaroten är en antioxidant som förutom att den underlättar för den som vill få en finare solbränna även skyddar huden inifrån.
– Får vi en sommar som liknar den förra med många soldagar så kan vi sitta i 20 minuter i solen och tanka sol, men helst inte mitt på dagen när solen är som starkast.

LÄS OCKSÅ: 5 skäl att välja bort kemiska solskydd

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Ämnen som stärker huden
Det finns fler ämnen som stärker huden genom att bygga upp och skydda dess celler, många antioxidanter skyddar till exempel cellerna mot nedbrytning och inflammation. Båda är ett resultat vid för kraftig exponering för solens UV-strålar. Vid ett tillräckligt intag av antioxidanter blir huden därmed inte bränd lika lätt i solen.
– Förutom betakaroten så är även selen, E-vitamin, C-vitamin och lykopen antioxidanter som kan hjälpa till att skydda huden. Även omega-3 är bra då det hämmar inflammationer, berättar Johanna Bjurström.

Betakaroten finns framförallt i gröna och orangea grönsaker, bland annat är spenat och morötter rika källor. Lykopen hittar vi i tomater i alla former och i vattenmelon. C-vitamin finns det rikligt med i frukt och grönsaker medan E-vitamin främst finns i nötter, frön och avokado. Omega-3 finns i fet fisk som lax och makrill.
– För den som är känslig för solen eller vet att den ska spendera mycket tid i solen kan det vara bra att bygga upp det ”inre” solskyddet med rätt näringsämnen inför sommaren. Förutom genom kosten så kan även näringstillskott hjälpa till att skydda huden. Man kan äta näringstillskott inför en solsemester men vill man så går det även att äta året om.

 

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar om naturliga solskydd

Glöm inte solkrämen
För att skydda huden utifrån finns numera både kemiska och fysikaliska solskyddskrämer. Skillnaden mellan de två typerna av solskydd ligger i hur de reflekterar bort solens UV-strålningen från huden. De kemiska, alltså de traditionella krämerna, absorberar strålningen och omvandlar den till oskadlig strålning. De fysikaliska innehåller zinkoxid eller titandioxid som istället reflekterar bort strålningen.
– Det finns studier som visar att innehållet i de kemiska ämnena går in i huden och ut i kroppen. När man har analyserat urin hos de som använt kemiska solskydd så har man sett att de ligger kvar i kroppen i flera dagar, säger Johanna Bjurström.

De fysikaliska går inte in i kroppen utan lägger sig som ett lager utanpå, vilket gör att de kan vara lite kladdigare att stryka på.

LÄS OCKSÅ: Aloe vera – en effektiv lindring vid solsveda (och mycket annat!)

Flera sätt att lindra solsveda
Om man ändå bränt sig i solen så finns det flera sätt att lindra solsvedan, också det både inifrån och utifrån. Goda bakterier gör att kroppen snabbare kan ta hand om den brända huden och läka den.
– Prebiotika, kombucha och syrade grönsaker innehåller massor av goda bakterier som kan hjälpa. Prebiotika gynnar de goda bakterierna att föröka sig. Att dricka gurkmeja är också väldigt bra eftersom det är så antiinflammatoriskt, säger Johanna Bjurström.

Utifrån är det bäst att smörja in sig med vårdande och svalkande krämer, som naturlig aloe vera.

Av Jessika Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.