Kureras hudexpert: "Ät dig till ditt solskydd!" | Kurera.se
Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Huden är vårt största organ – och mår inte huden bra så mår inte vi bra. Vare sig det yttrar sig som torr eller fet hy så är det svårt att få en fin solbränna med obalans i huden. För att hjälpa och förbereda huden för solen så är det bra att tänka skydd från två håll, både inifrån och utifrån.
– Vi som bor häruppe i Norden behöver sol för att må bra, men vi måste vara försiktiga så vi inte bränner oss. Därför är det bra att äta sig till sitt solskydd, säger Johanna Bjurström, hudvårdsexpert på Kurera.

Allt vi stoppar i oss påverkar huden. Det gör också infektioner, allergier och inflammationer. Så med ett bra immunförsvar och en kropp som mår bra så mår också huden bra.
– Jag tycker att man ska undvika det vita; mjölkprodukter, vitt mjöl och socker. Och hårt stekt mat. Allt det gör att vi eldar på inflammationerna i vår kropp och det mår inte huden bra av. Ät mer grönsaker och tugga maten väl. För att få ut all näring så tugga minst trettio gånger, säger Johanna Bjurström.

 

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

För låga nivåer av D-vitamin
Det ack så viktiga D-vitaminet är a och o för att huden ska må bra. Om man har svårt att bli brun så kan man ha för låga nivåer av D-vitamin.
– Har vi för låga värden så blir vi känsligare och har lättare att bränna oss. Det är bra om att ta tillskott av både D-vitamin och magnesium för de hjälper varandra, säger hon.

Johanna Bjurström rekommenderar även extra betakaroten för att jobba upp pigmentet inför sommaren. Betakaroten är en antioxidant som förutom att den underlättar för den som vill få en finare solbränna även skyddar huden inifrån.
– Får vi en sommar som liknar den förra med många soldagar så kan vi sitta i 20 minuter i solen och tanka sol, men helst inte mitt på dagen när solen är som starkast.

LÄS OCKSÅ: 5 skäl att välja bort kemiska solskydd

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Ämnen som stärker huden
Det finns fler ämnen som stärker huden genom att bygga upp och skydda dess celler, många antioxidanter skyddar till exempel cellerna mot nedbrytning och inflammation. Båda är ett resultat vid för kraftig exponering för solens UV-strålar. Vid ett tillräckligt intag av antioxidanter blir huden därmed inte bränd lika lätt i solen.
– Förutom betakaroten så är även selen, E-vitamin, C-vitamin och lykopen antioxidanter som kan hjälpa till att skydda huden. Även omega-3 är bra då det hämmar inflammationer, berättar Johanna Bjurström.

Betakaroten finns framförallt i gröna och orangea grönsaker, bland annat är spenat och morötter rika källor. Lykopen hittar vi i tomater i alla former och i vattenmelon. C-vitamin finns det rikligt med i frukt och grönsaker medan E-vitamin främst finns i nötter, frön och avokado. Omega-3 finns i fet fisk som lax och makrill.
– För den som är känslig för solen eller vet att den ska spendera mycket tid i solen kan det vara bra att bygga upp det ”inre” solskyddet med rätt näringsämnen inför sommaren. Förutom genom kosten så kan även näringstillskott hjälpa till att skydda huden. Man kan äta näringstillskott inför en solsemester men vill man så går det även att äta året om.

 

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar om naturliga solskydd

Glöm inte solkrämen
För att skydda huden utifrån finns numera både kemiska och fysikaliska solskyddskrämer. Skillnaden mellan de två typerna av solskydd ligger i hur de reflekterar bort solens UV-strålningen från huden. De kemiska, alltså de traditionella krämerna, absorberar strålningen och omvandlar den till oskadlig strålning. De fysikaliska innehåller zinkoxid eller titandioxid som istället reflekterar bort strålningen.
– Det finns studier som visar att innehållet i de kemiska ämnena går in i huden och ut i kroppen. När man har analyserat urin hos de som använt kemiska solskydd så har man sett att de ligger kvar i kroppen i flera dagar, säger Johanna Bjurström.

De fysikaliska går inte in i kroppen utan lägger sig som ett lager utanpå, vilket gör att de kan vara lite kladdigare att stryka på.

LÄS OCKSÅ: Aloe vera – en effektiv lindring vid solsveda (och mycket annat!)

Flera sätt att lindra solsveda
Om man ändå bränt sig i solen så finns det flera sätt att lindra solsvedan, också det både inifrån och utifrån. Goda bakterier gör att kroppen snabbare kan ta hand om den brända huden och läka den.
– Prebiotika, kombucha och syrade grönsaker innehåller massor av goda bakterier som kan hjälpa. Prebiotika gynnar de goda bakterierna att föröka sig. Att dricka gurkmeja är också väldigt bra eftersom det är så antiinflammatoriskt, säger Johanna Bjurström.

Utifrån är det bäst att smörja in sig med vårdande och svalkande krämer, som naturlig aloe vera.

Av Jessika Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.