Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Huden är vårt största organ – och mår inte huden bra så mår inte vi bra. Vare sig det yttrar sig som torr eller fet hy så är det svårt att få en fin solbränna med obalans i huden. För att hjälpa och förbereda huden för solen så är det bra att tänka skydd från två håll, både inifrån och utifrån.
– Vi som bor häruppe i Norden behöver sol för att må bra, men vi måste vara försiktiga så vi inte bränner oss. Därför är det bra att äta sig till sitt solskydd, säger Johanna Bjurström, hudvårdsexpert på Kurera.

Allt vi stoppar i oss påverkar huden. Det gör också infektioner, allergier och inflammationer. Så med ett bra immunförsvar och en kropp som mår bra så mår också huden bra.
– Jag tycker att man ska undvika det vita; mjölkprodukter, vitt mjöl och socker. Och hårt stekt mat. Allt det gör att vi eldar på inflammationerna i vår kropp och det mår inte huden bra av. Ät mer grönsaker och tugga maten väl. För att få ut all näring så tugga minst trettio gånger, säger Johanna Bjurström.

 

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

För låga nivåer av D-vitamin
Det ack så viktiga D-vitaminet är a och o för att huden ska må bra. Om man har svårt att bli brun så kan man ha för låga nivåer av D-vitamin.
– Har vi för låga värden så blir vi känsligare och har lättare att bränna oss. Det är bra om att ta tillskott av både D-vitamin och magnesium för de hjälper varandra, säger hon.

Johanna Bjurström rekommenderar även extra betakaroten för att jobba upp pigmentet inför sommaren. Betakaroten är en antioxidant som förutom att den underlättar för den som vill få en finare solbränna även skyddar huden inifrån.
– Får vi en sommar som liknar den förra med många soldagar så kan vi sitta i 20 minuter i solen och tanka sol, men helst inte mitt på dagen när solen är som starkast.

LÄS OCKSÅ: 5 skäl att välja bort kemiska solskydd

 

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Ämnen som stärker huden
Det finns fler ämnen som stärker huden genom att bygga upp och skydda dess celler, många antioxidanter skyddar till exempel cellerna mot nedbrytning och inflammation. Båda är ett resultat vid för kraftig exponering för solens UV-strålar. Vid ett tillräckligt intag av antioxidanter blir huden därmed inte bränd lika lätt i solen.
– Förutom betakaroten så är även selen, E-vitamin, C-vitamin och lykopen antioxidanter som kan hjälpa till att skydda huden. Även omega-3 är bra då det hämmar inflammationer, berättar Johanna Bjurström.

Betakaroten finns framförallt i gröna och orangea grönsaker, bland annat är spenat och morötter rika källor. Lykopen hittar vi i tomater i alla former och i vattenmelon. C-vitamin finns det rikligt med i frukt och grönsaker medan E-vitamin främst finns i nötter, frön och avokado. Omega-3 finns i fet fisk som lax och makrill.
– För den som är känslig för solen eller vet att den ska spendera mycket tid i solen kan det vara bra att bygga upp det ”inre” solskyddet med rätt näringsämnen inför sommaren. Förutom genom kosten så kan även näringstillskott hjälpa till att skydda huden. Man kan äta näringstillskott inför en solsemester men vill man så går det även att äta året om.

 

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar om naturliga solskydd

Glöm inte solkrämen
För att skydda huden utifrån finns numera både kemiska och fysikaliska solskyddskrämer. Skillnaden mellan de två typerna av solskydd ligger i hur de reflekterar bort solens UV-strålningen från huden. De kemiska, alltså de traditionella krämerna, absorberar strålningen och omvandlar den till oskadlig strålning. De fysikaliska innehåller zinkoxid eller titandioxid som istället reflekterar bort strålningen.
– Det finns studier som visar att innehållet i de kemiska ämnena går in i huden och ut i kroppen. När man har analyserat urin hos de som använt kemiska solskydd så har man sett att de ligger kvar i kroppen i flera dagar, säger Johanna Bjurström.

De fysikaliska går inte in i kroppen utan lägger sig som ett lager utanpå, vilket gör att de kan vara lite kladdigare att stryka på.

LÄS OCKSÅ: Aloe vera – en effektiv lindring vid solsveda (och mycket annat!)

Flera sätt att lindra solsveda
Om man ändå bränt sig i solen så finns det flera sätt att lindra solsvedan, också det både inifrån och utifrån. Goda bakterier gör att kroppen snabbare kan ta hand om den brända huden och läka den.
– Prebiotika, kombucha och syrade grönsaker innehåller massor av goda bakterier som kan hjälpa. Prebiotika gynnar de goda bakterierna att föröka sig. Att dricka gurkmeja är också väldigt bra eftersom det är så antiinflammatoriskt, säger Johanna Bjurström.

Utifrån är det bäst att smörja in sig med vårdande och svalkande krämer, som naturlig aloe vera.

Av Jessika Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

 

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.